اهدای جایزه معماری بنیاد آقاخان به موزه هنر های معاصر و مرکز فرهنگی آرگو

به گزارش وبلاگ حسامم، جایزه معماری آقاخان، با اهداف بشردوستانه و با نگاه بر بهبود کیفیت معماری، هر سه سال یکبار برگزار می شود. این دوره با حضور 463 پروژه از کشور های مختلف دنیا برگزار گشت که 20 پروژه از این میان، به فهرست کوتاه این جایزه راه یافتند.

اهدای جایزه معماری بنیاد آقاخان به موزه هنر های معاصر و مرکز فرهنگی آرگو

جایزه معماری بنیاد آقاخان که یکی از معتفزونین جایزه های معماری دنیا می باشد، در این دوره به شش پروژه اهدا شده است. موزه هنر های معاصر و مرکز فرهنگی آرگو، از ایران، یکی از پروژه های برنده برای نشان دادن فزونی در معماری، نوید برای جوامع، نوآوری و مراقبت از محیط زیست است.

در جریان روز های سخت ایران، این خبر می تواند به ایرانیان یادآوری کند که چگونه در تمام این سال ها با اندک بودن، تحت فشار، و تحریم ها، امید را از دست نداده اند و همچنان به هنر، زیبایی و اجتماع اعتقاد دارند و برای روز های شکوفایی ایران کوشش می نمایند.

کارخانه آرگو، ساخته شده در ابتدای قرن گذشته، در مرکز شهر تهران بود که دفتر معماری ASA North به سرپرستی طراح و معمار ایرانی اتریشی، احمدرضا شریکر، آن را به مرکز هنر های معاصر تبدیل کرد و اکنون خانه تازه موسسه خصوصی فرهنگ و هنر معاصر پژمان است.

این بنیاد، فعالیت خود را با هدف تمرکز بر آثار هنرمندان معاصر ایران و دنیا در چهارچوب مانیفستی تعیین آغاز کرد و با گذشت زمان، وظیفه خود را در راستای تعهد بـه فضـای فرهنگی و هنری ایران، بیش از گردآوری مجموعه آثار هنری و پشتیبانی مالی از گالری ها و هنرمندان یافت. ایجاد سکویی ارتباطی بین هنرمندان، برگزاری کارگاه ها، برگزاری نمایشگاه و پشتیبانی از مطالعات فرهنگی و نشر در راس اهداف اصلی بنیاد نهاده شد.

احمدرضا شریکر، معمار و موسس دفتر معماری ASA North-ASA South است. این دفتر، در هم کاری با هنرمندان و نویسندگان به انجام پروژه های خود می پردازد. آقای شریکر در رشته هنر های زیبا تحصیل نموده و پس از آن فوق لیسانس خود در رشته معماری را از دانشگاه هاروارد دریافت نموده و پس از اتمام تحصیل، در دفتر Herzog & de Meuron و سپس به عنوان معمار پروژه در دفتر طراحی OMA*AMO-Rem Koolhaas به فعالیت مشغول بوده است و در سال 2017 اولین پروژه خود را با آغاز طراحی کارخانه آرگو با کاربری تازه، در تهران آغاز کرد. گستره وسیع فعالیت های این دفتر به نوآوری در زمینه هنر، طراحی، تکنولوژی، تعامل اجتماعی و … توجه دارد.

موزه آرگو، اکنون مجهز به شش فضای گالری مجزا، محل نگهداری آثار نمایشی دائمی، کتابخانه، محل برگزاری رویدادها، استودیو خصوصی، فروشگاه محصولات هنری، سکوی تماشای منظره ها اطراف، دفاتر و یک کافه-لانژ می باشد.

طراحی با قرار دادن پی سازه ای تازه و با هدف حفظ دیوار های باربر آجری قدیمی ساختمان، آغاز شد. به نشانه احترام به سقف های حلبی قدیمی پشت بام ها در محله، پنج سقف شیبدار و بتنی تازه بر روی سازه تازه و با فاصله از دیوار های باربر آجری قدیمی به صورت شناور قرار داده شد و بدون کوچکترین آسیبی به بنای قدیمی، روی آن نهاده شده است.

نور طبیعی از شکاف های بین سقف های تازه و دیوار های قدیمی و بعلاوه از هورنو های ایجاد شده در سقف ها در گالری های زیرین با ارتفاع 12 متر، به داخل، راه می یابد و فضایی امن با نور و تهویه مناسب برای نمایش آثار هنری فراهم می نماید.

این موزه با در نظرگیری گردش مخاطبان که از ایجاد اتصال طبقات قدیمی ساختمان به طبقات تازه ساخته شده، طراحی شده است و تمامی استاندارد های لازم برای فضا های عمومی، در آن رعایت شده است. یک پله بزرگ، منحنی و با ساختاری به ظاهر شناور، گردش مخاطبان را بین فضای نمایشی آجری در طبقه همکف و گالری های طبقه بالا ایجاد می نماید.

ساختار زیربنایی تازه که به وسیله مهندس سازه بهرنگ بنی آدم طراحی شده و به وسیله گروه عمرانی توسعه ونداد اجرا شده است، با بیان معماری اجازه می دهد تا مکالمه ظریفی را بین قدیم و تازه حفظ کند و بعلاوه کل کارخانه را دوباره مستحکم کند.

کارخانه آرگو با مساحت 480 مترمربع، بدون سقف و سازه های اصلی فلزی که در طول این سال ها ناپدید شده بود، در حال حاضر به اولین موزه خصوصی هنر های معاصر که در چهار دهه اخیر در تهران ساخته شده است، تبدیل شده و پس از موزه هنر های معاصر تهران که در سال 1356 تأسیس شد، تنها موزه هنر های معاصر نوسازی و Aduptive Reuse شده در تهران است.

این موزه، هم اکنون به یکی از قطب های اصلی فرهنگی شهر و جاذبه ای برای بازدیدنمایندگان بین المللی تبدیل شده و به عنوان کاتالیزوری برای نوسازی سازه های همجوار و احیای فرهنگی و هنری با تمرکز بر سرمایه گذاری بخش خصوصی، در مرکز شهر تهران نام برده شده است.

ساخت این موزه در مرکز شهر تهران با هدف ارتقاء دوباره فضا های فرهنگی مرکز شهر بود و با رویکرد انتقال فضا های عمومی فرهنگی از شمال شهر به مرکز و جنوب شهر صورت گرفت.

این کار با حمایت ومساعدت شهرداری تهران وباهدف توسعه سرمایه گذاری در بخش های مرکزی وساختمان های با ارزش ور ها شده شهر تهران در دوره پنجم مدیریت شهری انجام شده است. قبلا هم پل طبیعت پیروز به اخذ این جایزه شده بود.

منبع: فرارو

به "اهدای جایزه معماری بنیاد آقاخان به موزه هنر های معاصر و مرکز فرهنگی آرگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای جایزه معماری بنیاد آقاخان به موزه هنر های معاصر و مرکز فرهنگی آرگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید