لازمه مدیریت زیست بوم توجه به کُل اجزای آن است

به گزارش وبلاگ حسامم، خبرنگاران/فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس یادآور شد که توجه به چند گونه جانوری خاص، شیوه درست مدیریت زیست بوم نیست زیرا در نگاه جامع و سیستمی، توجه به کُل اجزای زیست بوم یک ضرورت است.

لازمه مدیریت زیست بوم توجه به کُل اجزای آن است

حمید ظهرابی در جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری محیط زیست فارس، با تاکید بر ضرورت حفظ تنوع زیستی، گفت: یکی از تعاریف تنوع زیستی بر پایه تنوع ژن، گونه و زیست بوم پایدار شده و منطقی آن است که در تدوین اهداف توسعه پایدار نگاه زیست بومی به محیط زیست داشته و تنوع گونه ها را مد نظر قرار دهیم و صرفا به صندلی و نقش گونه های خاص در محیط زیست نپردازیم.

به گزارش وبلاگ حسامم به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس، ظهرابی اضافه نمود: در نگاه جامع و سیستمی توجه به تمام اجزای زیست بوم لازم است و باید کُل گونه های جانوری، گیاهی و اجزای زنده و غیر زنده طبیعت دیده گردد.

ظهرابی، حفاظت بیشتر از گونه های کمیاب را یادآور و متذکر شد: مطالعات پژوهشی زیادی بر روی اجزای مختلف محیط زیست اجرا شده است اما متاسفانه در کشور ما از این مطالعات در مدیریت یکپارچه بهره گیری نمی گردد.

وی خاطر نشان کرد: وقت آنست که به جای خاک خوردن مطالعات در کتابخانه ها، از این دستاورد های علمی در مدیریت اصولی و دستیابی به توسعه پایدار بهره گیری گردد.

ظهرابی مطالعه بر روی انواع گونه نادر حیات وحش را کاربردی خوانده و از همکاران خود در معاونت فنی خواست تا به جای حفاظت سنتی از حیات وحش با تکیه بر مطالعات و پژوهش های آکادمیک و تلفیق آن با تجربیات کارشناسی شیوه کار خود را به روز رسانی نمایند.

وی همچنین گفت: طبق نتایج مطالعه اجرا شده، 6 گونه سیاه ماهی شامل سعدی، فردوسی، کدی، مند، فلس درشت و تروتا در منابع آبی استان فارس مشاهده شده است.

ظهرابی نقطه قوت در این مطالعه را شناسایی دو گونه جدید سیاه ماهی بومی استان فارس شامل کدی و فردوسی دانست و گفت: گونه سیاه ماهی کدی در فارس پراکنش محدودی داشته و گونه سیاه ماهی فردوسی اندمیک فارس بوده و پراکنش آن فقط در یک منطقه از این استان ثبت شده است.

وی این موضوع را از مهمترین جاذبه ها از نظر حفاظتی، علمی و فنی در بحث شناسایی گونه های مختلف ماهی سیاه برشمد و گفت: گونه های سیاه ماهی سعدی، سیاه ماهی مند و سیاه ماهی فلس درشت در منطقه کوچکی از جنوب ایران زیست نموده و اندمیک کشور ایران محسوب می شوند که در استان فارس نیز مشاهده می شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت که این استان با توجه به زیست تعداد قابل توجهی از ماهی های بومی و اندمیک، از تنوع زیستی خوبی برخوردار بوده و غنی محسوب می گردد.

در این جلسه که با حضور معاونین محیط زیست و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و اعضای شورای پژوهشی این اداره به شکل ویدئوکنفرانسی برگزار گردید، نتایج طرح آرایه شناسی، تبار زایی و جغرافیای گروه گونه های سیاه ماهی فلس درشت در استان فارس با استفاده از ریخت شناسی مقایسه ای و نشانگرهای ملکولی با رویکرد حفاظتی مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

این طرح با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در سطح استان اجرایی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لازمه مدیریت زیست بوم توجه به کُل اجزای آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لازمه مدیریت زیست بوم توجه به کُل اجزای آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید