نگاهی به کاربرد پزشکی افوربیا

به گزارش وبلاگ حسامم، جوشانده مجموع قسمت های گیاه برای مداوای بیماری پای وزرشکاران، اسهال خونی، التهاب روده، تب، نفخ، خارش و بیماری های پوستی به کار می رود. بعلاوه به اسم مسکن، تصفیه کننده، مدر،

نگاهی به کاربرد پزشکی افوربیا

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Euphorbia hirta L. (Euphorbiaceae)

نام انگلیسی:

Asthma Weed

نام فارسی:

افوربیا

مشخصات:

Euphorbia hirta L. گیاهی یک ساله است که می تواند تا ارتفاع 30 سانتی متر رشد کند و نزدیک زمین منشعب می گردد. برگ ها بیضوی - مستطیل، 2-3 در 0/8-1/5 سانتی متر هستند. ضد درد، ضد باکتری، ضد اسهال، ضد التهاب، ضد پلاکت، ضد تاک یاخته، ضد تب، ضد اضطراب، مدر، خواب آور، ضد آنافیلاکسی، و نرم تن کش. گل آذرین، کوچک، در سنبله های متراکم کناری، هر کدام حاوی یک گل ماده و 4-5 گل نر است.

منشأ:

بومی سراسر منطقه ها گرمسیری.

ترکیبات شیمیایی:

افوربون، افوسترول، کامفول، لوکوسیانیدول، گزانتورامنین، تاراکسرول، تاراکسرون، میریسیترین، افوربیانین و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

جوشانده مجموع قسمت های گیاه برای مداوای بیماری پای وزرشکاران، اسهال خونی، التهاب روده، تب، نفخ، خارش و بیماری های پوستی به کار می رود. بعلاوه به اسم مسکن، تصفیه نماینده، مدر، شیرافزا، مسهل و ضد کرم در نظر گرفته می گردد. از این گیاه برای درمان آسم، برونشیت، جرم های دندانی، قولنج، سرفه، تنگی نفس، جوش های پوستی، بیرون زدگی های پوستی از قبیل زگیل و رویش ناهنجار بافت مانند میخچه (excrescences) آنفولانزا، شکستگی ها، سوزاک، سردرد، فشار خون، سرخک، تهوع، درد و التهاب چشم، درد، وارد شدن جسم خارجی (مانند چوب) به زیر پوست (splinter) معده درد، تومور، بیماری های ادراری تناسلی، زگیل و زخم استفاده می گردد. در استان مرکزی کشور پاپوآگینه نو، گیاه را در آب می جوشانند و محلول حاصل را به بیماری که خون در ادرار دفع می نماید می دهند. چینی ها از این گیاه برای درمان تب، اسهال خونی و بیماری های پوستی استفاده می نمایند. در فیلیپین و اندونزی، از آن برای درمان مسائل روده ای استفاده می گردد. شیره گیاه بر روی زگیل و آبسه به کار می رود.

آثار دارویی:

ضد درد، ضد باکتری، ضد اسهال، ضد التهاب، ضد پلاکت، ضد تاک یاخته، ضد تب، ضد اضطراب، مدر، خواب آور، ضد آنافیلاکسی، و نرم تن کش.

مسمومیت زایی:

بر روی میگوی آب شور اثر سمی دارد

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "نگاهی به کاربرد پزشکی افوربیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی افوربیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید