همه چیز درباره نول کارت دبی و نحوه شارژ آن

به گزارش وبلاگ حسامم، سیستم حمل و نقل عمومی یکی از مسائل اصلی شهرهای بزرگ است و زمانی که یک شهر دارای حجم ترافیک بالایی هم باشد، اهمیت این مسئله دو چندان خواهد شد. از این رو شهرهای پیشرفته و پیشرفته مانند دبی در پی بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی و کنترل ترافیک شهری خود، دست به اقدامات نوینی زده اند. به عنوان مثالی از این قبیل اقدامات می توان به نول کارت دبی اشاره نمود که از سال 2009 به عنوان یک شیوه پرداخت همگانی در جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد شده و امروزه تنها شیوه پرداخت وسایل حمل و نقل عمومی چون مترو و اتوبوس محسوب می گردد. حتی اگر تصمیم داشته باشید که با تور مسافرتی خبرنگاران به دبی سفر کنید، باز هم این کارت به کارتان خواهد آمد.

همه چیز درباره نول کارت دبی و نحوه شارژ آن

همانطور که اشاره کردیم؛ تمامی شهروندان دبی و توریستان خارجی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر به نول کارت احتیاج دارند، در ادامه این مطلب در خصوص سوالاتی مانند اینکه نول کارت چیست؟ داشتن آن چه مزایایی دارد و از کجا می توان آن را تهیه کرد؟ صحبت خواهیم کرد و تمامی نکاتی که باید درباره نول کارت دبی بدانید را مورد آنالیز قرار خواهیم داد. با ما در وبلاگ حسامم همراه باشید.

نول کارت دبی چیست؟

نول کارت دبی نوعی کارت هوشمند شبیه به استانبول کارت ترکیه و کارت مترو در ایران است که جهت حمل و نقل با وسایل حمل و نقل عمومی دبی از جمله مترو استفاده می گردد. بدین صورت که اگر به دبی سفر کنید و قصد استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا و وسایل حمل و نقل عمومیِ دریایی را داشته باشید، این امر در صورتی امکان پذیر است که یک نول کارت تهیه کنید. در برخی از موارد امکان پرداخت نقدی نیز وجود دارد اما برای استفاده از مترو، تراموا و اتوبوس امکان پرداخت نقدی و استفاده از کارت های اعتباری را ندارید و فقط با داشتن نول کارت می توانید از آن ها بهره ببرید.

انواع نول کارت

نول کارت دبی در حال حاضر در چهار نوع مختلف وجود دارد که هر یک از این رنگ ها ویژگی های متفاوتی را در بر می گیرند. در واقع کاربرد نول کارت ها در تمامی رنگ ها یکسان است اما بسته به رنگ کارت در نوع جایگاه، هزینه استفاده از آن و چند ویژگی دیگر متفاوت هستند که در ادامه ویژگی های مخصوص به هر رنگ را آنالیز خواهیم کرد.

  • نول کارت قرمز یا red Nol card

    نول کارت قرمز نوعی بلیط کاغذی است که قیمت آن 2 درهم است و به سبب مقرون به صرفه بودن، مناسب توریستان و اشخاصی است که قصد اقامت چند روزه در دبی را دارند. نول کارت قرمز قابل شارژ نیست و اعتبار آن تا 90 روز پس از خریداری است اما برای 10 بار استفاده تک سفره آن هم تنها با یک نوع وسیله حمل و نقل عمومی قابل مصرف است. در واقع با نول کارت قرمز امکان استفاده ترکیبی از اتوبوس های دریایی، تراموا و مترو را ندارید.

  • نول کارت نقره ای یا Silver Nol Card

    نول کارت نقره ای، مانند نول کارت قرمز، کاغذی نیست و جنس بدنه آن مانند کارت های اعتباری دیگر از پلاستیک است. این کارت مخصوص افرادی است که می خواهند به صورت مکرر از وسایل حمل و نقل عمومی دبی استفاده نمایند. بعلاوه استفاده ترکیبی از وسایل حمل و نقل عمومی با نول کارت نقره ای امکان پذیر است. مزیت دیگر خرید نول کارت نقره ای این است که با داشتن این کارت علاوه بر آن که می توانید از اتوبوس و مترو بهره ببرید، از سال 2019 امکان پرداخت کرایه تاکسی نیز به امکانات نول کارت نقره ای اضافه شده است. نول کارت های نقره ای اعتبار 5 ساله دارند و تا سقف 1000 درهم قابل شارژ هستند. هزینه تهیه نول کارت نقره ای 25 درهم است که 19 درهم آن شارژ اولیه و 6 درهم آن قیمت خود کارت است.

  • نول کارت آبی یا Blue Nol Card

    نول کارت آبی با تمام نول کارت های دیگر یک تفاوت اساسی دارد و این تفاوت، معین بودن هویت افراد در این کارت هوشمند است. در واقع در نول کارت آبی عکس و اطلاعات افراد به معینات کارت اضافه می گردد، در حالی که سایر نول کارت ها به صورت ناشناس هستند. این ویژگی بیشتر مناسب ساکنین دبی و کسانی که قصد اقامت بلند مدت در این شهر را دارند، می باشد. اضافه کردن معینات فردی به نول کارت آبی باعث می گردد که در صورت گم شدن یا آسیب تماشا کارت، اعتبار آن از بین نرود و قابل انتقال به یک نول کارت آبی دیگر باشد. از طرفی قیمت نول کارت آبی و هزینه هر بار استفاده از آن مانند نول کارت نقره ای می باشد.

  • نول کارت طلایی یا Golden Nol Card

    نول کارت طلایی در واقع همان نول کارت نقره ای است اما با این تفاوت که دارندگان نول کارت طلایی می توانند از جایگاه های فرست کلاس مترو، اتوبوس و تراموا استفاده نمایند. گفتنی است که وسایل حمل و نقل عمومی دبی دارای یک قسمت فرست کلاس هستند که در آن جنس جایگاه، فضای بین مسافرین و نوع پنجره ها در شرایط لوکس تری قرار دارند. هزینه نول کارت طلایی نیز 25 درهم است که 19 درهم آن به عنوان شارژ قابل استفاده است. یکی دیگر از تفاوت های نول کارت طلایی و نقره ای این است که با وجود اینکه هزینه کارت و اندازه شارژ اولیه نول کارت نقره ای و طلایی یکسان است، هزینه استفاده از آن ها تفاوت دارد و هر باری که با نول کارت طلایی سفر کنید، شارژ بیشتری از شما کم می گردد.

قیمت انواع نول کارت دبی چقدر است؟

تا اینجا با انواع نول کارت و کاربرد هرکدام از آن ها آشنا شدیم و اکنون به سراغ جدول هزینه نول کارت ها و تعرفه هایشان می رویم. به طور کلی هر فردی که با نول کارت خود از وسایل حمل و نقل عمومی تحت نظارت سازمان راه و ترابری دبی (RTA) استفاده کند، موظف به پرداخت تعرفه هایی از پیش معین شده است. این هزینه ها بر اساس تعداد مقاصد طی شده و نوع نول کارت متغیر است که در جدول زیر معین شده است. توجه داشته باشید که به غیر از تاکسی و وسایل نقلیه عمومی آبی (مانند اتوبوس دریایی)، هزینه استفاده از سایر وسایل حمل و نقل عمومی (مانند اتوبوس، تراموا و مترو) یکسان است. یعنی اتوبوس، مترو و تراموا در دبی از الگو پرداختی یکسانی پیروی می نمایند.

تردد تنها در یک ناحیه

نول کارت قرمز : 4 درهم

نول کارت آبی : 3 درهم

نول کارت نقره ای : 3 درهم

نول کارت طلایی: 6 درهم

تردد تا دو ناحیه

نول کارت قرمز : 6 درهم

نول کارت آبی : 5 درهم

نول کارت نقره ای :5 درهم

نول کارت طلایی: 10 درهم

تردد در بیش از دو ناحیه

نول کارت قرمز : 8.5 درهم

نول کارت آبی : 7.5 درهم

نول کارت نقره ای : 7.5 درهم

نول کارت طلایی: 15 درهم

نحوه خرید و شارژ نول کارت چگونه است؟

در انتهای مطلب به نحوه خرید و شارژ نول کارت دبی می پردازیم. به طور کلی پنج روش برای تهیه نول کارت وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. خرید و شارژ نول کارت از کیوسک های بلیط فروشی موجود در ایستگاه های مترو و اتوبوس
  2. خرید نول کارت قرمز و نقره ای از دستگاه های فروش اتوماتیک (وندینگ ماشین) که در سطح شهر و ایستگاه های مترو قرار گرفته اند
  3. خرید نول کارت در مرکز خدمات مشتریان RTA
  4. خرید نول کارت نقره ای از نمایندگان فروش RTA
  5. درخواست آنلاین نول کارت آبی از سایت اصلی نول کارت به آدرس nol.ae

نتیجه گیری

کلام آخر اینکه شهر دبی به عنوان مرکز توریستی خاورمیانه، سالانه میزبان حدود 16 میلیون توریست است و این موضوع سبب شده تا سیستم حمل و نقل عمومی این شهر دارای امکانات و ویژگی های مناسبی برای تمامی افراد از جمله توریستان و شهروندان خود باشد که بخش اعظمی از آن با ایجاد نول کارت ها تحقق یافته است. در این مطلب، مزایای نول کارت را به همراه سایر ویژگی های آن شرح دادیم. توصیه می گردد برای آگاهی بیشتر نسبت به این کارت ها بخش سوالات متداول را حتما مطالعه نمایید. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. وبلاگ حسامم اوقات خوشی را برایتان آرزومند است.

سوالات متداول

  • بچه ها هم باید از نول کارت استفاده نمایند؟

بچه های که سن آن ها زیر پنج سال و قدشان هم کمتر از نود سانتی متر باشد، می توانند به صورت رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.

  • داشتن نول کارت دبی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اجباری است؟

برای استفاده از تراموا، مترو و اتوبوس باید حتما نول کارت بخرید ولی برای استفاده از وسایل دریایی یا تاکسی می توانید به صورت نقدی یا کارت اعتباری هم هزینه آن را پرداخت کنید.

  • چه نوع نول کارتی برای توریستان مناسب تر است؟

توریستانی که قصد سفر چند روزه به دبی را دارند، بهتر است از نول کارت قرمز یا نقره ای استفاده نمایند.

  • می توان از نول کارت دبی در ابوظبی استفاده کرد؟

خیر؛ نول کارت فقط مخصوص دبی است، اما با داشتن نول کارت می توانید سوار اتوبوس های میان شهری دبی شوید و به ابوظبی یا شهرهای دیگر این کشور بروید.

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره نول کارت دبی و نحوه شارژ آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره نول کارت دبی و نحوه شارژ آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید