بافت های فرهنگی تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی برند

به گزارش وبلاگ حسامم، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، بافت های فرهنگی تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی برند.

بافت های فرهنگی تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی برند

علیرضا انیسی (معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) با تاکید برآنکه در حوزه پژوهش ارتقای این حوزه مدنظر است، گفت: سعی ما بر آن است تا سه حوزه فرآیندسازی برای انجام طرح های پژوهشی، ارتقای اعضای هیات علمی، بهره برداری از نتایج و دست آوردهای طرح های پژوهشی در شرایط موجود را بهبود بخشیم.

به گفته او، هرچند تا به امروز کارهای اجرا شده قابل قبول است اما دو رویکرد مد نظر قرار گرفته است: نخست درصدد کاربردی سازی طرح های پژوهشی هستیم و در ادامه سعی ما بر آن خواهد بود که نیازهای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را فراهم کنیم.

دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان ساخت: نیازمند پژوهش های کاربردی برای بهبود کیفیت کار در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم؛ هرچند برنامه ریزی برای انجام پژوهش در تمام این موارد مقطعی است و براساس شرایط موجود اولویت ها تعیین می شود در این میان میراث فرهنگی و بعد از آن گردشگری و سپس صنایع دستی در اولویت قرار گرفته است.

او ادامه داد: نیازمند یک برنامه مدون هستیم تا اولویت ها را بشناسیم. نباید فراموش کرد که پژوهشگاه میراث و گردشگری همیشه از کمبود بودجه رنج می برد و هیچگاه بودجه کافی نداشت، اما اگر بتوانیم مشارکت وزارتخانه میراث را داشته باشیم و طرح های با کیفیت بهتر ارائه کنیم، خواهیم توانست از اداره برنامه و بودجه اعتبار دریافت کنیم و درحوزه های مختلف بازسازی و حفاظت پیشتر بیشتری داشته باشیم. همیشه در حوزه علوم انسانی و هنر با کمبود بودجه روبه رو بوده ایم و هستیم، چرا که اولویت دولت با بخش فرهنگ نیست. سعی ما برآن است که با توجه به اعتبار موجود بتوانیم اولویت بندی کنیم و در اسرع وقت پژوهش های لازم انجام شود.

انیسی درخصوص روی کار آمدن دولت نو و تغییرات احتاقتصادی که پژوهشگاه میراث و گردشگری با آن روبه رو خواهد شد، گفت: پژوهشگاه میراث و گردشگری یک نهاد علمی است و با تغییر دولت کاری ندارد. اگر هم تغییری ایجاد شود، ما از ظرفیت پژوهشی خود استفاده می کنیم. تغییرات احتاقتصادی در حوزه میراث و گردشگری هم به وزیر آینده وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بستگی دارد. اینکه اولویت دولت در حوزه پژوهش چیست و چگونه عمل خواهد نمود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سئوالی مبنی برآنکه آیا پژوهش از اولویت های دولت دوازدهم بوده است یا خیر گفت: در شرایط نرمال به سر نمی بریم. در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و با کرونا دست و پنجه نرم می کنیم. دولت با محدودیت های اقتصادی جدی روبه روست. درحد توانمان کار کردیم و بودجه دریافت کردیم البته همیشه ناکافی بود. البته سعی ما برآن است تا با دانشگاه های مرجع تفاهم نامه همکاری امضا کنیم. هرچند در گذشته تفاهم نامه هایی با دانشگاه های مختلف منعقد شده است اما بیشتر این تفاهم نامه ها به نتیجه نرسیده اند.

انیسی که پیش از این رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی -تاریخی بوده، در ارزیابی خود از این بخش گفت: بافت های فرهنگی -تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی برند و با محدودیت های مختلفی روبه رو هستند و دولت هم نتوانست در حوزه نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت های تاریخی اقدام کند. بیشتر امور در حد طرح روی کاغذ به جای مانده. حوزه میراث فرهنگی تکالیف حاکمیتی دارد که تقریبا در این حوزه پیروز بوده اما در حوزه اجرایی بدلیل کمبود بودجه نتوانسته کار جدی پیش ببرد.

او درخصوص برقراری تعامل بین بخش های مختلف میراث فرهنگی و دستگاه های مجری گفت: تعامل دو بخش دارد. تعامل فکری و تعامل اجرایی. تعامل اجرایی به سیاست های هماهنگی در سطح دولت باز می شود. از آنجایی که هنوز نتوانسته ایم وارد یک سیستم و راه حل برای حل مسائل میان دستگاهی شویم نتوانسته ایم به این تعامل دست یابیم. همه دستگاه ها از منظر خود به موضوع نگاه می نمایند و از آنجایی که مصاحبه کمتر صورت می گیرد همیشه با مشکل برخورد می کنیم. البته به لحاظ نظری مسئله ای در میان دستگاه ها وجود ندارد اما در اجرا به مشکل می خوریم، چرا که محور و ملاک سلیقه افراد است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بعلاوه از برگزاری اولین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث شهری اطلاع داد و گفت: این همایش اسفند امسال با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان امر برگزار خواهد شد.

منبع: همگردی

به "بافت های فرهنگی تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت های فرهنگی تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید