با معروف ترین جشنواره های هنری استانبول آشنا شوید

به گزارش وبلاگ حسامم، در دنیای مدرن امروز که جذب جهانگرد یک صنعت محسوب می گردد و بسیاری از کشورها از همین صنعت نوظهور به درآمد رسیده اند، جلب مشتری یا همان جهانگرد بدل به یکی از مهمترین راه های افزایش جهانگرد شده است. علاوه بر تبلیغات کافی بر روی جاذبه های جهانگردی، ایجاد مکان های اقامتی و افزایش خدمات، یکی از روش های مهم این بازار بزرگ، برگزاری جشنواره هنری، فستیوال و رویدادهای متنوع با حضور افراد مشهور است. شهر استانبول با داشتن جاذبه های جهانگردی و تاریخی بی مثال، در این امر نیز کوشش کرد و توانسته تا با برگزاری جشنواره های هنری معروف استانبول برای خود در این میان هم نامی دست و پا کند. در ادامه قصد داریم به معرفی 10 تا از معروف ترین جشنواره های هنری استانبول بپردازیم. اگر قصد دارید به شهر استانبول سفر کنید، قبل از تهیه بلیط نگاهی به این جشنواره های هنری بیندازید، شاید با کمی جا به جایی در زمان سفر بتوانید شاهد یکی از این جشنواره های هنری مشهور باشید.

با معروف ترین جشنواره های هنری استانبول آشنا شوید

نمایشگاه هنر معاصر شهر استانبول ( Contemporary Istanbul)

شاید باور این نکته که یکی از معتبرترین نمایشگاه های هنری جهان در کشور ترکیه برگزار می شود، کمی مشکل باشد. اما، اگر نگاهی به آمار 68 هزار بازدید نماینده در سال گذشته داشته باشیم، متوجه اهمیت این نمایشگاه هنری دائمی خواهیم شد. وجود آثای هنری مدرن از 21 کشور در 100 گالری بیانگر شکوه و عظمت این رویداد بزرگ هنری است. این نمایشگاه که در سال 2005 میلادی تاسیس شد، به منظور مطرح کردن شهر استانبول به عنوان یک سکوی فرهنگی هدف گذاری شد که به نظر می رسد تا محقق شدن آن راه چندانی باقی نمانده است.

نمایشگاه استانبول باینیال ( Istanbul Biennial)

در این مورد از جشنواره های هنری معروف استانبول مفاهیمی در رابطه با سیاست و دموکراسی به چالش کشیده شده و به روابط خوی یاغی گری انسان و روابط متمدنانه می پردازد. اگر می خواهید از این فستیوال هنری بهره کامل ببرید، باید به محله طوفان (Tophane) بروید. این مکان که در حقیقت فضای اصلی برگزاری جشنواره هنری یاد شده است، با نام نمایشگاه باینیال (Biennale) شناخته شده و در محله تجاری کاراکوی (Karaköy) در بلوک 5 (İMÇ) و در خیابان های 5533 و استقلال ( İstiklal) قرار گرفته است.

فستیوال هنری و بین المللی معماری و فیلم شهری استانبول (Istanbul International Architecture and Urban Films Festival )

اولین دوشنبه ماه اکتبر هر سال، جشنواره ای در شهر استانبول برپا می شود که پایه اصلی آن در سال 2007 میلادی بنا قرار گرفت. این مورد از معروف ترین جشنواره های هنری استانبول که به همت انجمن معماران کشور ترکیه و برای اهمیت توسعه معماری و فرهنگی در شهرنشینی برپا می شود، محلی است برای گردآمدن کارگردانان سینمایی و کارشناسان معماری برای ساخت فیلم هایی که بر معماری تاکید دارند. در این رویداد هنری میزگردهای فراوانی برگزار شده و حمایت های اقتصادی فراوانی از فیلمسازان این حوزه انجام می گیرند.

جشنواره هفته طراحی استانبول ( Istanbul Design Week)

پارک Kucuk Ciftlik در شهر ماچکا (Maçka) موعود عشاق طراحی و معماری است که در هفته طراحی با برگزاری جشنواره هنری 5 روزه علاقمندان این هنر را گرد هم جمع می نمایند. معماران و طراحان فراوانی از سراسر جهان در این فرصت به این قسمت از کشور ترکیه رسیده تا در این جشنواره هنری از نمایشگاه و کارگاه های طراحی دیدن نمایند و با شرکت در کنفرانس های این رویداد هنری، به گفتگوات و بروز رسانی دانش خود بپردازند.

جشنواره موسیقی راک (Rock ‘n Coke)

این مورد از جشنواره های هنری معروف استانبول از سال 2013 میلادی در شهر استانبول برپا بوده و هر ساله با حضور مشاهیر این هنر جهانی رونق بیشتری می گیرد. در این جشنواره هنری علاوه بر اجرای کنسرت های موسیقی در زمینه های راک ( Primal Scream) و الکترونیک (Prodigy)، کارگاه های هنری، مراسم کتابخوانی، امضای کتاب، مصاحبه با هنرمندان، نمایش تئاتر، نمایش های بندبازی و پانتومیم و اکران فیلم های سینمایی هم برقرار بوده تا این جشنواره موسیقی یکی از بی مثال ترین جشنواره های هنری شهر استانبول لقب بگیرد.

جشنواره موسیقی جاز آکبانک (Akbank)

روز جهانی موسیقی جاز، روزی است که آغازگر 18 روز جشنواره موسیقی داغ عشاق ژانر جاز در شهر استانبول محسوب می شود. شاید شنیدن نام هایی چون گروه انگلیسی Real Tuesday Weld در کنار مشاهیری چون انریکو راوا (Enrico Rava)، ماتیس نیلسون (Mattias Nilsson) و گروه آمریکایی Tortured Soul کافی باشد تا متوجه ارزش و اعتبار بالای این جشنواره موسیقی شهر استانبول شوید. کارگاه های متنوع موسیقی، میزگرد و مصاحبه با مشاهیر این هنر نیز از دیگر اتفاق های خوب این رویداد بزرگ بین المللی هستند.

نمایشگاه کتاب استانبول (Istanbul Book Fair )

در میان جشنواره های هنری فراوان شهر استانبول، نمایشگاه بین المللی کتاب دارای اعتبار و ارزش فوق العاده ای است. انجمن ناشران کشور ترکیه با همراهی مرکز نمایشگاهی این کشور (TÜYAP) هر ساله اقدام به برپایی این نمایشگاه با شکوه می نمایند که در آن علاوه بر ارتباط مستقیم با ناشران و نویسندگان می توان از مصاحبه با سرشناسان جامعه ادبی و دریافت امضا از آن ها لذت برد. یکی از برنامه های جذاب این نمایشگاه، حضور یک کشور میهمان است. کشور چین که در سال 2013 میلادی میهمان این نمایشگاه بزرگ بود، با 200 برنامه و 600 نویسنده به ارائه برنامه ای به نام راه ابریشم جدید پرداخت که فوق العاده جذاب بود. کارگاه های ادبی و مقارن بودن این نمایشگاه با جشنواره هنر معاصر و مدرن، از دیگر جذابیت های این مورد از معروف ترین جشنواره های هنری استانبول است.

نمایشگاه هنر بین الملل استانبول ( ArtInternational Istanbul)

در سال 2013 میلادی، این نمایشگاه با کارشناسان و گردانندگان هنری متخصص با قدرت آغاز به کار کرد تا امروزه یکی از محبوب ترین جشنواره های هنری و نمایشگاه های دائمی هنر معاصر باشد. این نمایشگاه که در مرکز نمایشگاهی ( Halic Congress Center) کشور ترکیه دایر بوده، با گردهمایی، رویداد و عرضه آثار بومی و بین المللی دارای اعتباری فراوان در بین هنر دوستان است. در کنار این نمایشگاه که مورد حمایت پروژه اسپوت ( SPOT) و بنیاد دلفینا (Delfina) قرار گرفته است، نمایشگاه دیگری از هنر معاصر با برنامه آرتیست پروگرام (Artistic Programme) اجرا می شود.

نمایشگاه طراحی معماران جوان (YAP Istanbul Modern)

موسسه هنر معاصر ( MoMA PS1) و موزه هنر مدرن (MoMA) با برگزاری جشنواره هنری معماری به ارائه آثار خود می پردازند و این فرصت شگفت انگیز را به معماران جوان می دهند که بتوانند از این جشنواره هنری ایده های فراوان بگیرند و نظرات خود را با افراد رده بالای معماری ترکیه در میان بگذارند. این نمایشگاه در سال 2013 میلادی با ارائه پروژه Sky Spotting Stop توانست یکی از به یاد ماندنی ترین نمایشگاه های این جشنواره هنری را در ذهن مخاطبین خود حک کند.

جشنواره ادبی تان پینار شهر استانبول (Istanbul Tanpinar Literature Festival)

همایش ادبی جهانی ( Writers Unlimited) و جشنواره هنری ادبی منچستر ( Manchester Literature Festival) با حضور مداوم در این مورد از جشنواره های هنری استانبول اعتباری دوچندان به آن بخشیده اند تا این رویداد تجلیل از ادبیات ترکیه، رونقی مضاعف داشته باشد. در این جشنواره ادبی علاوه بر میزگردهای بحث و گفتگو، برنامه های گرامیداشت و تقدیر از نویسندگان برتر ترکیه هم برگزار شده و نویسندگان فراوانی از 20 کشور جهان در آن شرکت می نمایند. این جشنواره ادبی و هنری که به نام احمد حمدی تان پینار، رمان نویس و شاعر مشهور کشور ترکیه نامگذاری شده است، در حال حاضر تاثیر بسزایی در شناساندن ادبیات ترکیه به دیگر کشورهای جهان دارد.

منبع: همگردی

به "با معروف ترین جشنواره های هنری استانبول آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با معروف ترین جشنواره های هنری استانبول آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید