برگزاری همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق ایران

به گزارش وبلاگ حسامم، سومین همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق ایران از سوی دانشگاه زابل با همکاری پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مؤسسه ایزمئو، انجمن علمی باستان شناسی ایران و مجله مطالعات سیستان وبلوچستان برگزار می گردد.

برگزاری همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق ایران

به گزارش وبلاگ حسامم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشگران می توانند برای شرکت در سومین همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق ایران که از 22 تا 24 آذرماه 1400 به صورت مجازی برگزار می گردد، چکیده مقالات و مقالات خود را به ترتیب تا 15 مهر و 15 آبان ماه به دبیرخانه این همایش به آدرس [email protected] ارسال نمایند.

همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق ایران از اقدامات برجسته برای معرفی و بازشناسیِ فرهنگ باستان شناختی این ناحیۀ مهم تاریخی است که نخستین دوره آن اردیبهشت 1380 در زاهدان و دومین دوره آن، آذر 1396 در دانشگاه جیرفت برگزار شده است.

اینک، دانشگاه زابل، در مقام قطب علمی منطقه، درصدد است سومین دورۀ این همایش را با توجه به پتانسیل بالای استان سیستان وبلوچستان و نواحی همجوار در زمینۀ باستان شناسی و حجم فراوان برنامه های ملی و بین المللی که هرساله در منطقه اجرا شده و می گردد، در آذرماه 1400 به صورت بین المللی با همکاری دانشگاه ها و موسسات ملی و بین المللی برگزار کند.

از آنجا که ناحیۀ فرهنگی جنوب شرق ایران، شامل استان های امروزی سیستان وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و بخش هایی از استان خراسان جنوبی، از دوران پیش از تاریخ تا به امروز همیشه همانند مرکز فرهنگی مهمی، دارندۀ نشانه های تلفیق و ترکیب فرهنگ ها و تمدن های منطقه ها غربی تر خود (میانرودان)، منطقه ها شرقی تر خود (تمدن درۀ سند) و دورتر، در آسیای میانه، نماد ارتباطات گستردۀ درون منطقه ای و فرامنطقه ای بوده و نقش مؤثر و برجسته ای در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن بشری در فلات ایران داشته است، بی تردید برگزاری بین المللی این همایش گامی عظیم برای توسعه دیپلماسی علمی و شناخت بیشتر تاریخ و فرهنگ منطقه خواهد بود.

اهم اهداف این همایش عبارت است از ارائه به روز نتایج پژوهش های باستان شناختی و علوم وابسته در سطح بین المللی و برای جامعه مخاطبان، دیگر فراهم آوردن فضای مناسب برای گفت وگو و گفتگو علمی میان متخصصان باستان شناسی و رشته های وابسته و پیوسته درباره این ناحیه فرهنگی که به پژوهش های میدانی و کتابخانه ای مشغول هستند. بعلاوه معرفی شایسته مقام استان سیستان وبلوچستان از جهت دارا بودن گنجینه ای از آثار تاریخی و فرهنگی، ذخایر فرهنگی مادی و معنوی و آشکارکردن جاذبه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ارایه راهکارهای ممکن برای جلب علاقه ای سرمایه گذاران و کارآفرینان برای پیشبرد و توسعه مالی و اجتماعی استان و نواحی همجوار آن.

در کنار آن، معرفی دستاوردهای انتشاراتی تخصصی باستان شناسی و رشته های وابسته درباره حوزه فرهنگی مورد نظر، در قالب برپای مجازی نمایشگاه کتاب و برگزاری مجازی کارگاهای آموزشی و پژوهشی در باستان شناسی و رشته های وابسته از دیگر اهداف این همایش است.

کاوش ها و آنالیز های باستان شناختی جنوب شرق ایران، بر همکنش های منطقه ای و فرامنطقه ای باستان شناسی جنوب شرق ایران، تاریخ و هنر در باستان شناسی جنوب شرق ایران، تکنولوژی، معیشت و تجارت، باستان شناسی جنوب شرق ایران و خلیج فارس، باستان شناسی جنوب شرق ایران و علوم میان رشته ای و باستان شناسی و گردشگری جنوب شرق ایران، تعامل و توسعه، محورهای این همایش هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برگزاری همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری همایش بین المللی باستان شناسی جنوب شرق ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید