صنایع دستی و محیط زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگرند

به گزارش وبلاگ حسامم، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، صنایع دستی و محیط زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگرند.

صنایع دستی و محیط زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگرند

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با همراهی مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی از هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی سرو سیمین 7 در محل موزه ملی ایران بازدید کرد.

جلالی همگرایی ایجاد شده با سایر بخش ها از جمله سازمان پست را جز ویژگی های اصلی این دوره جشنواره بیان کرد و اضافه نمود: صنایع دستی حوزه ای میان رشته ای و فرابخشی است که در زنجیره ارزش آن از مواد طبیعی موجود در آن اکوسیستم استفاده می گردد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به در هم تنیدگی صنایع دستی و محیط زیست ادامه داد: منسوجات صنایع دستی فاقد آلایندگی هستند و ایجاد ارزش اضافه نموده می نمایند. بعلاوه فکر هنرمند با درک و الهامی که از طبیعت نشات میگیرد، دست به خلق این آثار می زند.

سلاجقه نیز صنایع دستی و محیط زیست را غیر قابل تفکیک دانست و اضافه نمود: در تفاهمنامه ای که با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امضا خواهیم کرد، تاکیدمان بر این است که چرخه کاملی در نظر گرفته شده است. حتی تلاشمان بر این است منطقه ها حفاظت شده ای که از نظر قانونی دارای ممنوعیت هستند مبتنی بر جوامع محلی و بومی توسعه پیدا نمایند.

او معیشت جایگزین را دیگر رویکرد مهم این تفاهمنامه بیان کرد و گفت: در پی معیشت جایگزین هستیم که با استفاده از تجارب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کنار حفظ طبیعت از داشته های هر منطقه ارزش اضافه نموده ایجاد گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: هدفمان این است گردشگری که به منطقه می آید هیچ گونه مواد اولیه مخرب محیط زیست را وارد منطقه نکند و تنها از داشته های هر منطقه و روستا که ایجاد پسماند ندارند استفاده نمایند.

سلاجقه استفاده از خوراک هر منطقه و توجه به بهداشت را برای تحقق این هدف ضروری دانست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نیز در این راستا به یاری طلبید.

او از آموزش نیز به عنوان رویکرد دیگر این تفاهمنامه نام برد و ادامه داد: آموزش اگر به نحو مطلوب انجام گردد موجب توانمندسازی و ظرفیت سازی اهالی روستا بعلاوه آگاهی آنها از داشته هایشان می گردد.

سلاجقه بعلاوه روح زنده حاکم بر آثار این جشنواره را محیط زیست دانست و گفت: رویکرد اصلی این نمایشگاه محیط زیست است و تمامی آثار منحصر بفردی که به نمایش درآمده اند الهام گرفته از طبیعت، حیوانات، فرهنگ و رسوم بعلاوه مولفه های محیط زیستی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت احترام انسان به محیط پیرامون خود و الهام از محیط زیست برای هنرمایی ادامه داد: تمام مواد اولیه بکار رفته در خلق این آثار از داشته های طبیعی هر منطقه هستند.

بعلاوه سلاجقه از بخش غیر مسابقه نمایشگاه سپهر هنر که آثار پیشکسوتان صنایع دستی در آن به نمایش گذاشته شده بازدید کرد و با حضور در غرفه بومگردی این رویداد پای قصه فرهاد مسعودی جنگل بان سیاه رودی درباره قطع درختان و از بین رفتن ذخیره گاه سرخ دار نشست.

منبع: همگردی

به "صنایع دستی و محیط زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی و محیط زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید