13 اتفاق در 13روز تعطیل

به گزارش وبلاگ حسامم، نوروز، طولانی ترین تعطیلات رسانه های رسمی در تقویم ایرانی است. این قصه البته که از گذشته مخالفان و موافقانی هم داشته است. اما خبر، تعطیلی ندارد، بسیار اتفاقات ریز و درشت در سایه سکوت رسانه ها افتاده است و حالا پس از دو هفته و بازگشایی رسانه ها نگاهی به سیر این اتفاقات خالی از لطف نیست.

13 اتفاق در 13روز تعطیل

اتفاقاتی که بی اغراق هر کدام شان می توانست تا مدت ها سوژه خبر رسانه ها و نقل افکار عمومی باشد. از ترک خوردن برج آزادی هنگام سال تحویل گرفته تا ادامه سریال آتش سوزی جنگل ها و البته بی شمار خبرهای ضد و نقیض درباره فرایند ابتلا به کرونا و واکسیناسیونی که در راه است.

ورود بخش خصوصی به واردات واکسن | 1 فروردین

در هیاهوی چگونگی سفرهای نوروزی و صدور مجوز برای سفرها خبری از زبان حسن روحانی منتشر شد که ادامه واکنش ها به آن تا میانه تعطیلات هم کشیده شد.

خبر مربوط به انتشار نامه ای بود که خبر از ورود بخش خصوصی به واردات واکسن می داد. البته که این نامه در همین تعطیلات در فضای مجازی دست به دست شد اما 10 اسفندماه حسن روحانی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: بخش خصوصی می تواند با استفاده از ارز نیمایی واکسن کووید 19 به این کشور وارد کند. واکنش اولیه به این خبر به دلیل تناقض آشکار آن با حرف های گذشته مسؤولان وزارت بهداشت شکل گرفت، جایی که در رونمایی از هر واکسن تازه ای مسؤولان بر رایگان بودن واکسن اصرار داشتند و حالا با بخشنامه تازه قرار است واکسن های وارداتی به مردم فروخته گردد. این

اتفاق به باور بسیاری باعث بیشتر شدن شکاف طبقاتی هم خواهد شد، جایی که اغنیا به راحتی واکسینه خواهند شد و فقرا همچنان در صف انتظار خواهند ماند. هرچند کیانوش جهانپور،سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت توزیع واکسن های وارداتی هم به عهده وزارت بهداشت خواهد بود. البته انتشاردومین فراخوان عمومی واردات واکسن کرونا در اول فروردین 1400 نشان داد دولت در تصمیم تازه خود اصرار دارد.

آتش سوزی نوروزی جنگل ها | 3 فروردین

آتش سوزی جنگل ها در نوروز حالا آنقدر تکرار شده که از اهمیت فاجعه بار آن کاسته شده است. سال جاری هم سریال آتش سوزی جنگل ها در تعطیلات نوروز ادامه داشت.

افزایش دمای هوا در روزهای ابتدایی نوروز منجر به اعلام هشدار سازمان جنگل ها بود اما روزهای اول نوروزی 13فقره آتش سوزی تنها در جنگل های مازندران سطحی از این عرصه های بکر را خاکستر کرد. هر چند از از ابتدای تعطیلات نوروز نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل ها درحالت آماده باش هستند اما آن طور که علی عباس نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طی 10 روز ابتدایی فروردین ماه بیش از 30فقره آتش سوزی در جنگل های کشور داشتیم البته که با توجه به روز سیزدهم فروردین محتمل است این آمار افزایش داشته باشد. هرچند براساس قانون روشن کردن آتش در جنگل جرم است اما هنوز آن طور که باید این قانون موردتوجه مسافران قرار نمی گیرد.

نقض قرنطینه بیماران کرونایی | 4 فروردین

پرهیز از سفر شکل ظاهری هشدارهای مسؤولان سال جاری بود، چراکه سیاست های ستاد ملی مقابله با کرونا به نوعی فرش قرمزی پیش پای مسافران در نوروز انداخت اما اولین خبر کرونایی سال تکان دهنده بود. چهارم فروردین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست روزانه خود آماری از افرادی ارائه کرد که فقط در یک روز قرنطینه خانگی را نقض کردند.

درحالی که بسیاری به عدم رعایت پروتکل های معمول بهداشتی از سوی بخشی از مردم اعتراض داشتند، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت فقط در یک روز 6244نفر از مبتلایان به ویروس کرونا، شرایط قرنطینه در منزل را نقض نموده و از 20 کیلومتر تا 1000 کیلومتر سفر رفته اند!

برج آزادی ترک خورد | 5 فروردین

از همان ابتدای انتشار خبر شلیک توپ در میدان آزادی در هنگامه تحویل سال نو، بسیاری در فضای مجازی به شوخی با این خبر پرداختند، همان عادت همیشگی ما در مواجهه با هر خبری. این خبر اما درست یک هفته پس از این اتفاق جدی شد.

روزی که خبرگزاری ایسنا با انتشار تصاویری از ترک خوردن حاشیه پنجره های ضلع غربی این برج رونمایی کرد. ترک هایی که ادعا شد تازه است و به واسطه شلیک هشت گلوله مشقی ارتش هنگام تحویل سال پدید آمده است. پس از آن تازه واکنش ها به این خبر آغاز شد.

ابتدا حمید خاکباز، مدیر اجرایی مجموعه برج آزادی گفت این مراسم بدون هماهنگی با مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و بنیاد رودکی (متولی برج آزادی) و اطلاع مدیران آن صورت گرفته است. در مقابل اما نه معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران و نه ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با این اتفاق، اظهار نظر نکردند.

آلودگی هوا در تعطیلات نوروزی | 6 فروردین

نوروز حداقل طی یک دهه گذشته برای شهرهای عظیم زمانی برای تنفس بود، بی اغراق شاید تنها روزهایی که می شد در شهرهای عظیم آسمان آبی را به چشم دید همین روزهای ابتدایی فروردین بود. همین مزیت هم حالا به خاطره دوری تبدیل شده است.

در حالی که همیشه تردد خودروها در شهرهای عظیم دلیل اصلی آلودگی هوا عنوان می شد و استدلال آن هم همین هوای پاک روزهای نوروزی بود، حالا و در نوروز سال جاری بسیاری از شهرهای عظیم مانند تهران، مشهد و اصفهان از هوای پاک بهاری هم محروم بودند.

محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت کیفیت هوا طی شش سال اخیر در هفت روز ابتدایی فروردین در همه سال ها به جز سال 1397 و سال جاری در شرایط مطلوب قرار داشته است. کیفیت هوا طی این بازه زمانی در سال 1400، یک روز در شرایط پاک، چهار روز در شرایط قابل قبول و دو روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس گزارش شده است.

زنده گیری فیروز در سمنان | 6 فروردین

خواب نوروزی رسانه ها در ایران البته که فرصت مناسبی است برای بسیاری از مسؤولان این سرزمین! بسیاری از آنها در سایه تعطیلی رسانه ها دست به اقداماتی زدند که دوست نداشتند کسی از آنها باخبر گردد. یکی از این اتفاقات مربوط به زنده گیری یوزپلنگی به نام فیروز در پارک توران سمنان بود. اتفاقی که البته تازگی نداشت و سال گذشته هم در فضای بی خبری صورت گرفته بود البته که خبر این اتفاق هم دیر منتشر شد و محیط زیست سمنان این اقدام را که فعالان محیط زیست از آن با عنوان یوزپلنگ ربایی یاد نموده اند در اواخر اسفندماه انجام داده بود.

در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نموده بود که این سازمان هرگز بنا ندارد برای اجرای طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ در استان سمنان، یوزپلنگی را از طبیعت زنده گیری کند اواسط اسفند 99 یوزپلنگ نر غالب پارک ملی توران به صورت مخفیانه زنده گیری شده و حالا در اسارت نگهداری می گردد.

گرانی تعرفه خدمات روان شناسی | 7 فروردین

شوک خبر مرگ آزاده نامداری در میانه تعطیلات و شایعات بسیار پیرامون مرگ او باز هم حرف از سونامی خودکشی را به میان کشید. مسائل روانی جامعه در پی همه گیری کرونا و سختی معیشت موضوعی است که از چشم مسؤولان هم دور نمانده است.

محمد حاتمی همین چند روز پیش هم گفت باید این خدمات بالاخره زیر پوشش خدمات بیمه ای قرار بگیرد. اما تناقض این آمار و گفته ها وقتی بیشتر به چشم می آید که بدانیم در همین ابتدای سال تعرفه خدمات روان شناسی از سوی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره 30درصد افزایش داشته است! حالا رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اعلام افزایش 30درصدی تعرفه مشاوره روان شناسی گفته شورای مرکزی در 25 اسفند 99 تعرفه ها را 30درصد افزایش داد. این تعرفه برای مشاوران کارشناسی ارشد از 108 به 140هزار تومان و برای دکتری از 156 به 200هزار تومان افزایش یافته است.

تغییر ساعت ترددهای شبانه | 7 فروردین

افزایش 70درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته آن هم در میانه همه گیری یک بیماری عفونی اتفاق تلخی بود. نشانه های آن هم آرام آرام به چشم می آید از افزایش قابل توجه مراجعان سرپایی به مراکز درمانی گرفته تا سه رقمی شدن قربانیان روزانه و البته دو برابر شدن شهرهای نارنجی از 31شهر به 70شهر.

درحالی که بسیاری از مبتلایان تازه را به گفته کارشناسان مبتلایان خانوادگی تشکیل می دادند هفتم فروردین، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا از تغییر ساعت محدودیت های شبانه از ساعت 21 به ساعت 22 اطلاع داد. البته بنیان این خبر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بود، طبق این مصوبه آغاز محدودیت ها از ساعت 10 شب و انتها آن ساعت 3 بامداد مقرر شد و بنا بر متن این مصوبه این محدودیت شامل همه شهرهای آبی، زرد، نارنجی و قرمز در سطح کشور می شد.

افزایش مرگ در سوانح ترافیکی نوروز | 8 فروردین

سال گذشته، شوک ابتدایی همه گیری کرونا و قرنطینه خانگی باعث کاهش شدید سفرهای نوروزی شد. در میانه این کاهش حدودا 70 درصدی سفرهای نوروزی بسیاری از مسؤولان با افتخار از کاهش تصادفات و مرگ و میرهای سوانح جاده ای خبر می دادند در حالی که این کاهش شگفت انگیز یک دلیل ساده داشت و آن هم کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی بود. سال جاری اما در بر پاشنه دیگری می چرخد و در کنار آمار روزانه مرگ های کرونایی، جدول کشته های سوانح جاده ای هم تلخ و تاسف برانگیز بود.

در تعطیلات نوروز و البته هفته آخر شهریور هر سال بیشترین سوانح جاده ای در ایران رخ می دهد و همیشه یکی از رکوردهای منفی ایران در این رابطه است. سال جاری هم آن طور که کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفت 40 درصد تصادفات در مقایسه با سال 99 افزایش داشته است و تنها در سه روز اول سال روزانه 32 نفر را به کام مرگ کشانده است. طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، از 25 اسفند 1399 تا هشتم فروردین ماه 1400، 27 هزار و 366 نفر از هموطنان در سوانح ترافیکی مصدوم شده اند.

عفو و مرخصی محکومان | 8 فروردین

سال جدید با خبر خوش همراه بود. خبری که حالا چند سالی است تکرار می گردد و این مکرر بودن هیچ از شیرینی آن کم نمی کند. پیش از آغاز سال نو خبرهایی مبنی بر عفو و مرخصی زندانیان به گوش می رسید اما این خبر در میانه تعطیلات شکلی رسمی به خود گرفت و در آستانه سالروز ولادت حضرت ولی عصر(عج) و 12فروردین سالروز جمهوری اسلامی ایران، رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات 1849نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.

یکی از ویژگی های عفوهای دو سال اخیر قرار دریافت نام محکومان امنیتی در فهرست عفو است و سال جاری هم آن طور که رسانه ها نوشتند 100محکوم امنیتی و حوادث آبان 98 در فهرست عفو نیمه شعبان و 12فروردین قرار داشتند. در کنار آن البته که در اولین روز سال هم تنها در استان تهران 4500زندانی به مرخصی نوروزی رفتند.

واکسیناسیون مبتلایان به اوتیسم | 9 فروردین

همسو با بحث چگونگی تامین واکسیناسیون، اولویت واکسیناسیون هم از بحث های داغ بوده است. اولویت های مختلفی هم طی چند ماه گذشته عنوان شده است هر چند در میان آنها تنها کادر درمانی اتاق مراقبت های ویژه بیمارستان ها اقدام به واکسیناسیون نموده اند و در فهرست اولویت های دیگر خبری بر آغاز واکسیناسیون منتشر نشده است. نهم فروردین اما مدیرعامل انجمن اوتیسم از آغاز واکسیناسیون کرونا برای افراد مبتلا به اوتیسم اطلاع داد. از آنجا که مصوبه مجلس دهم، بیماران اوتیسم را در دسته بیماران خاص قرار داده بود، وزارت بهداشت هم براساس آن به واکسیناسیون مبتلایان به اوتیسم اقدام کرد.

طغیان دوباره کرونا با سفرهای نوروزی | 12 فروردین

یک هفته پیش حسن روحانی در اظهارنظر عجیبی گفت که به نظر من پیک کرونا خاتمه یافته است. درست یک هفته پس از این اظهارنظر، وزارت بهداشت ایران با ارسال پیامکی به شهفرایندان اوجگیری خیز چهارم کرونا در سراسر کشور را قطعی دانست! آغاز دوباره تناقض های بی شمار دولت در میانه مبارزه با یک بیماری فراگیر! آمارهای روزانه وزارت بهداشت هم نشان از افزایش شیب موارد ابتلا و مرگ و میرها دارد، دیروز پس از مدت ها تعداد قربانیان مبتلا به کرونا از مرز 100 نفر گذشت واین ویروس جان 117 نفر از هموطنان مان را گرفت.

رئیس اورژانس هم می گوید مراجعه به مراکز درمانی و اورژانس ها در سال جدید به نسبت سال گذشته تقریبا 80 درصد افزایش پیدا نموده است. در فاصله تعطیلات نوروز هم تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در ایران افزایشی 200 درصدی داشته است! در حالی که پیش از تعطیلات نوروزی 9 شهرستان قرمز و 31 شهرستان نارنجی بودند حالا و در خاتمه تعطیلات بنا به آمارهای وزارت بهداشت 33 شهرستان قرمز، 85 شهرستان نارنجی، 277شهرستان زرد و 90شهرستان آبی داریم که در مجموع 117شهرستان کشور در شرایط قرمز و نارنجی قرار دارند.

13بدر کرونایی | 13 فروردین

اگر گشتی در گزارش های تصویری سایت ها بزنید متوجه حجم قابل توجه حضور شهفرایندان در فضای سبز بسیاری از شهرها در سیزدهم فروردین می شوید، اما تهران از دو روز پیش با توجه به هشدارهای فراوان در رابطه با این روز یکی از خلوت ترین روزهای سال را سپری کرد، چرا که فرمانده انتظامی تهران عظیم از ممنوعیت ورود به پارک های شهر تهران در روز 13 فروردین اطلاع داد و گفت: اگر رعایت نگردد هم بحث جریمه و هم بحث انتقال خودرو از پارک ها و تفرجگاه ها به پارکینگ مطرح است.

هر چند یک روز پس از این اظهار نظر جام جم آنلاین ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد بعضی شهفرایندان در بوستان ولایت پایتخت از یک روز قبل برای جا دریافت در این مکان حضور دارند! بسیاری هم خلوتی تهران و حضور بسیار نیروی انتظامی در حاشیه بوستان های تهران در روز طبیعت را حاصل اجرای تصمیمی درست می دانند و البته نقد آنها بر این بود که چرا این اراده برای اجرای محدودیت فروردین ماه وجود ندارد و فقط مختص روز سیزدهم بوده است.

میثم اسماعیلی - جامعه / روزنامه وبلاگ حسامم

منبع: جام جم آنلاین

به "13 اتفاق در 13روز تعطیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 اتفاق در 13روز تعطیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید