خبرنگاران بیماری بدون علامت آب سیاه را جدی بگیرید

به گزارش وبلاگ حسامم، تهران- خبرنگاران- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 50 درصد مبتلایان به گلوکوم یا آب سیاه در جهان از بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت: برای جلوگیری از عوارض این بیماری، افراد بالای 40 سال حداقل یک بار فشار چشم خود را چک نمایند.

خبرنگاران بیماری بدون علامت آب سیاه را جدی بگیرید

به گزارش روز شنبه وبلاگ حسامم از انجمن چشم پزشکی ایران، دکتر آرزو میرآفتابی اضافه کرد: آب سیاه دومین عامل نابینایی در جهان است و آمار فزاینده ای دارد؛ به طوری که از سال های 2013 تا 2020، تعداد افراد مبتلا به گلوکوم از حدود 64 میلیون نفر به 76 میلیون رسیده و تا 20 سال آینده این آمار به حدود 110 میلیون نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه 50 درصد افراد مبتلا به گلوکوم در جهان از بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت: این بیماری بدون علامت و درد است و به دلیل بی علامت بودن آن زمانی که فرد متوجه از دست رفتن میدان دید می گردد یا احساس می نماید دید چشمانش کم شده، ممکن است فرصت طلایی اولیه برای شناسایی موارد ابتدایی از دست رفته باشد.

میرآفتابی ادامه داد: توصیه می گردد افراد بالای 40 سال حداقل یک بار فشار چشم خود را چک نمایند و بعد با توصیه چشم پزشک اقدامات مورد احتیاج را در صورت لزوم انجام دهند. کسانی که افراد درجه یک خانواده آنها به خصوص پدر، مادر، خواهر و برادر دچار گلوکوم هستند حتماً باید فشار چشم خود را در اولین فرصت بدون در نظر دریافت سن چک نمایند. چون احتمال چند برابری ابتلا به گلوکوم نسبت به افراد عادی در این افراد وجود دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید نمود: تمام افرادی که سابقه ضربه به چشم دارند و کورتون مصرف می نمایند یا سابقه جراحی های چشم دارند یا جراحی عیوب انکساری داشته یا نزدیک بین هستند، بهتر است فشار چشم آنها چک شده و یک معاینه کامل چشم داشته باشند.

میرآفتابی ادامه داد: با توجه به شیوع بیشتر بیماری در سنین بالا باید توجه داشت که امکان ابتلا به آب سیاه در هر سنی حتی در بدو تولد وجود دارد و ممکن است با علایمی مانند اشک ریزش، ترس از نور و جمع کردن چشم ها خود را نشان دهد.

این متخصص گلوکوم تاکید نمود: نوع کمتر شایع بیماری گلوکوم با تهوع، استفراغ و سردرد و تاری دید و علائم حاد خودش را نشان می دهد. فرد باید به صورت اورژانس نزد چشم پزشک برود؛ زیرا می تواند باعث از دست رفتن دید گردد. اما، باید توجه داشت این بیماری در بیشتر مواقع بی علامت بوده و اندازه گیری منظم فشار و معاینه دقیق چشم می تواند فرد را از ابتلا به بیماری آب سیاه مطلع کند.

میرآفتابی درباره چهارمین همایش بهاره چشم پزشکی که 27 و 28 خرداد 1400 برگزار می گردد، گفت: این همایش با یاری و همراهی گروه ها و مراکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی و همکاری اساتید چشم پزشکی سراسر کشور برگزار می گردد و هدف آن، ارائه نوآوری ها وچالش ها در زمینه های مختلف تشخیصی و درمانی در چشم پزشکی است. این همایش به صورت مجازی و به همت انجمن چشم پزشکی ایران برگزار می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بیماری بدون علامت آب سیاه را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیماری بدون علامت آب سیاه را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید