خبرنگاران مقام صرب: جمهوری صربستان از تحریم های یکجانبه تبعیت نمی کند

به گزارش وبلاگ حسامم، اروپا| بلگراد-خبرنگاران- دستیار وزیر امور خارجه صربستان در امور چندجانبه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد گفت: صربستان همیشه سعی نموده است که از اقدامات و تحریم های یکجانبه تبعیت نکند.

خبرنگاران مقام صرب: جمهوری صربستان از تحریم های یکجانبه تبعیت نمی کند

به گزارش وبلاگ حسامم، آلکساندر تاسیچ روز شنبه در دیدار با رشید حسن پور همچنین تاکید نمود که جمهوری صربستان همیشه پایبند مصوبات و قطعنامه های سازمان ملل متحد است.

وی در ادامه اشاره نمود: صربستان کماکان معتقد به حفظ و تقویت همکاری ها و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف و سازمان های بین المللی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست نیز با بیان این که صربستان به عنوان یک کشور دوست که از سوابق خوبی در تبعیت از موازین و قوانین پذیرفته شده بین المللی برخوردار است،گفت: جمهوری اسلامی ایران از صربستان انتظار دارد که مانند سابق تعهدات سازمان مللی خود را محترم شمرده و بر اساس قطعنامه 2231 سازمان ملل عمل نماید.

وی ادامه داد ،همانطوری که جمهوری اسلامی ایران همیشه سعی نموده است بر اساس تعهدات و اصول پذیرفته شده و بر اساس منشور سازمان ملل متحد با صربستان همکاری و تعامل داشته باشد.

حسن پور همچنین در این نشست به سرانجام یافتن محدودیت های تسلیحاتی و مسافرت افراد حقیقی بر اساس قطعنامه 2231 سازمان ملل اشاره نمود و گفت:با فرا رسیدن موعد پنجمین سالگرد قبول توافق برجام در تاریخ 18 اکتبر 2020 (27 مهر 1399) از همان روز سرانجام بعضی از محدودیت های به جامانده در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتفاق خواهد افتاد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: برطرف این محدودیت ها شامل صادرات و واردات اقلام نظامی معین شده در قطعنامه 2231 به و از ایران و ارائه خدمات مالی مربوطه و همچنین ممانعت از سفر بعضی از اشخاص حقیقی است.

بنا به اظهارات سفیر کشورمان، با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم های یک جانبه و اثرات فراسرزمینی آن، جمهوری اسلامی ایران از برجام انتفاع مالی نمی برد و لذا از لحاظ سیاسی قطعنامه 2231 شورای امنیت و برطرف اتوماتیک محدودیت ها، تنها منافع جمهوری اسلامی ایران از برجام و این قطعنامه است.

بدیهی است در صورت عدم تحقق و انتفاع عملی از برطرف محدودیت ها، انتظار داشتن از جمهوری اسلامی ایران برای اجرا و تداوم حضور در برجام معنادار نخواهد بود. بنابر این، در صورت اتخاذ هر گونه اقدامی با اظهاری متضمن محروم سازی کشورمان از این برطرف محدودیت ها باید توجه داشت که مسئولیت و عواقب آن متوجه دولت ها و اشخاصی است که احتمالا مانع تحقق این امر شوند.

حسن پور توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در 18 اکتبر 2020 (27 مهر 1399) سرانجام یافتن محدودیت های تسلیحاتی و مسافرتی افراد بر اساس قطعنامه 2231 را اعلام خواهد نمود. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران از دولت جمهوری صربستان انتظار دارد که مطابق با تعهدات خود بر اساس منشور ملل متحد و قطعنامه 2231، در سطوح ملی و بین المللی اقدامات ضروری را انجام دهد.

به گزارش وبلاگ حسامم، سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در مورد سرانجام یافتن محدودیت های تسلیحاتی و مسافرت افراد حقیقی بر اساس قطعنامه 2231 سازمان ملل، بیانیه ای را صادر و آن را در اختیار رسانه های جمعی این کشور قرار داد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مقام صرب: جمهوری صربستان از تحریم های یکجانبه تبعیت نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقام صرب: جمهوری صربستان از تحریم های یکجانبه تبعیت نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید