خواص نخود فرنگی که باید از آن اطلاع داشته باشید

به گزارش وبلاگ حسامم، نخود فرنگی یکی از مواد مغذی است که در بین غذاهای روزانه ما ممکن است جای داشته باشند. هر چند که ممکن است اطلاعات زیادی از آن ها نداشته باشیم. نخود فرنگی دارای خاصیت های زیادی است که معمولاً در بین رژیم های غذایی لاغری بسیار دیده می گردد. نخود فرنگی دارای چربی و کالری پایین و دارای مقادیر بسیار زیادی فیبر است که باعث می گردد تا شما احساس سیر بودن داشته باشید. در این مطلب از وبلاگ خبرنگاران قصد داریم تا شما را با خاصیت های شگفت انگیز موجود در نخود فرنگی که از آن بی خبر هستید، آشنا کنیم.

خواص نخود فرنگی که باید از آن اطلاع داشته باشید

فواید نخود فرنگی

نخود فرنگی یا نخود سبز حاوی آمینو اسید، سیستئین، لیسین، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته، فیبر، چربی ها و پروتئین هاست. نخود سبز و نخود فرنگی شامل بسیار مواد مغذی هستند که بسیار برای متابولیسن بدن مفید هستند. بعلاوه نخود فرنگی دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین هستند که این خواص نخود فرنگی می تواند برای گیاه خواران بسیار مفید باشد. در ادامه به طور اختصار به خاصیت های نخود فرنگی اشاره خواهیم کرد.

  • کنترل وزن و لاغری
  • مناسب برای پوکی استخوان
  • پیش گیری از سرطان معده
  • مفید برای سیستم ایمنی
  • عاملی برای پیشگیری از بیماری های قلبی
  • مفید برای جوان نگه داشتن پوست
  • تنظیم قند خون
  • بهبود هضم
  • مفید برای بینایی
  • مفید برای سلامت اعصاب

کنترل وزن و لاغری

اولین خاصیت از خواص نخود فرنگی که ممکن است برای خیلی از افراد مفید باشد، کنترل وزن و یاری به لاغری افراد است. نخود فرنگی از آن دسته مواد غذایی است که به خودی خود باعث کاهش وزن نمی گردد بلکه فیبر بالای این ماده غذایی باعث می گردد تا شما احساس سیری نموده و کمتر غذا میل کنید.

مناسب برای پوکی استخوان

نخود فرنگی منبعی سرشار از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان یاری می نماید و باعث تقویت استخوان ها می گردد. بعلاوه نخود فرنگی با دارا بودن ویتامین K باعث دوری از بیماری هایی نظیر ورم مفاصل و آلزایمر در افراد می گردد.

خواص نخود فرنگی برای پیشگیری از سرطان معده

مصرف 2 میلی گرم نخود فرنگی در روز می تواند شما را از سرطان معده دور نگه دارد. نخود فرنگی منبعی از ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان هاست که باعث تقویت سلامت بدن ما می گردد. بعلاوه نخود فرنگی شامل یک کومسترول پلی فنول است که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد می گردد. بعلاوه ویتامین های A و ویتامین C موجود در نخود فرنگی باعث جلوگیری از توسعه سرطان هایی نظیر پروستات، تخمدان و پانکراس می گردد.

تقویت سیستم ایمنی با نخود فرنگی

آنتی اکسیدان موجود در نخود فرنگی از عامل های اصلی تقویت سیستم ایمنی بدن در افراد است. بعلاوه منابعی نظیر آهن، کلسیم، روی و مس که همگی در نخود فرنگی یافت می شوند باعث تقویت سیستم ایمنی افراد می شوند. ویتامین C نیز در هنگام بیماری به داد ما می رسد که نخود فرنگی منبعی از ویتامین C است.

خواص نخود فرنگی برای قلب

همانطور که پیش تر گفتیم نخود فرنگی منبعی از خانواده ویتامین B است. این ویتامین B موجود در نخود فرنگی باعث می گردد تا سطح هموسیستئین در بدن کاهش پیدا کند که باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می گردد.

تنظیم قند خون

پروتئین و فیبر بالای موجود در نخود فرنگی، قند ناشی از هضم مواد غذایی را به سرعت کاهش می دهند. از دیگر خواص نخود فرنگی باید به پایین آوردن مقاومت بدن نسبت به انسولین اشاره نمود.

خواص نخود فرنگی پخته

خواص نخود فرنگی پخته شده به مراتب بیشتر از نخود فرنگی خام است. نخود فرنگی پخته شده دارای مقادیر بسیاری از مواد مغذی شامل آهن، منیزیم و فسفر است. این مواد معدنی در نخود فرنگی خام بسیار کمتر از نخود فرنگی پخته است. بنابراین این مقادیر بیشتر از مواد معدنی در نخود فرنگی پخته شده بسیار بیشتر و زودتر می تواند بر روی بدن شما تأثیر بگذارد. بنابراین شما را بیشتر به خوردن نخود فرنگی پخته شده توصیه می کنیم تا نخود فرنگی خام.

مضرات نخود فرنگی

طبیعتاً هر ماده غذایی در کنار فوایدی که برای بدن افراد دارد، زیاده روی در مصرف آن می تواند همراه با آسیب هایی باشد. همانطور که پیش تر گفتیم، نخود فرنگی دارای مقادیری از ویتامین D است برای استخوان ها بسیار مفید است. اما همانطور که گفتیم مصرف پیش از حد هرچیزی می تواند ضررهایی داشته باشد. در این مورد مصرف بیش از حد نخود فرنگی، به علت جذب بیش از حد بعضی مواد مغذی، باعث از دست دادن کلسیم در بدن شما می گردد. بعلاوه مصرف بیش از حد نخود فرنگی به علت وجود پروتئین و جذب بیش از حد آن باعث می گردد تا فرد دچار یبوست یا اسهال گردد.

طبع نخود فرنگی

طبع نخود فرنگی در طب سنتی سر و تر است و برای از بین بردن اثر آن می توانید از زیره، شوید، آویشن، دارچین و فلفل سیاه بهره ببرید.

کالری نخود فرنگی

نخود فرنگی از آن دسته از مواد غذایی است که چربی و کالری بسیار پایینی دارد و بسیار برای لاغری و کنترل وزن توصیه می گردد. زیرا در آن دسته از مواد غذایی جای می گیرد که با فیبر بالا و کالری کمی که دارد باعث سیری شما شده و باعث می گردد تا کمتر احساس گرسنگی کنید.

جمع بندی

نخود فرنگی از آن دسته از مواد غذایی است که فکر آن را هم نمی کردیم در این حد خاصیت داشته باشد. از مهم ترین خاصیت نخود فرنگی می توان به دارا بودن پروتئین و نقش موثر آن در رژیم غذایی گیاه خواران، تنظیم قند خون، پیشگیری از سرطان و کاهش وزن اشاره نمود. بعلاوه از دیگر خواص نخود فرنگی می توان به دارا بودن ویتامین A اشاره نمود که به تقویت بینایی در افراد یاری می نماید.

منبع: اسنپ مارکت

به "خواص نخود فرنگی که باید از آن اطلاع داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص نخود فرنگی که باید از آن اطلاع داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید