ضرر 7 میلیارد دلاری صنعت فولاد!، فراوری فولاد آب رفت

به گزارش وبلاگ حسامم، انجمن فولاد ایران از کاهش هشت درصدی فراوری فولاد در 10 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش اطلاع داد.

ضرر 7 میلیارد دلاری صنعت فولاد!، فراوری فولاد آب رفت

وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن فولاد در همین باره به وبلاگ حسامم می گوید: در 10 ماه سال 1400، حدود هشت درصد کاهش فراوری داشتیم و فراوری فولاد به 23 میلیون تن رسید. این در حالی است که در 10 ماه مشابه سال گذشته، 25 میلیون تن فراوری فولاد فراوری کردیم و امیدوار بودیم این رقم سال جاری افزایش پیدا کند.

یعقوبی ادامه می دهد: قرار بود فراوری فولاد در سال 1400، 34 میلیون تن گردد اما نه تنها نتوانستیم به مقدار مقرر شده برسیم، بلکه پیش بینی می کنیم تا خاتمه سال، چهار میلیون تن دیگر هم کاهش فراوری داشته باشیم. با این شرایط کشور حدود شش تا هفت میلیارد دلار از عدم فراوری فولاد زیان دیده. زیرا صادرات و ارزآوری ما کاهش جدی پیدا نموده است.

فراورینمایندگان فولاد پیش از این هشدار داده بودند که قطع شدن برق و گاز واحدهای فولادی باعث کاهش فراوری این صنعت می گردد و همین طور هم شد.

قطع برق و گاز و قیمت گذاری غیرمنصفانه

مدیر اجرایی انجمن فولاد هم به نقش اصلی سهمیه بندی و قطع گاز و برق واحدهای فولادی اشاره می نماید و می گوید: کارخانه های فولادی در تابستان، سه ماه برق نداشتند. درست است که کشور در تامین برق مشکل داشت اما اولین و بدترین راه حل برای مدیریت برق شبکه انتخاب شد؛ گاز صنایع فولاد و سیمان قطع شد.

یعقوبی اقدامات انجمن فولاد به همین دلیل را برمی شمارد و یادآوری می نماید: ما در انجمن به شورای امنیت ملی و بقیه نهادهای مربوطه چندین بار نامه زدیم و اعتراض کردیم. اگر قرار است برق بخش خانگی قطع نگردد چرا تنها صنایع فولاد و سیمان باید نوبت بندی برق را تحمل نمایند؟

ضرر دو سویه قطع گاز

به گفته وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن فولاد، قطع گاز سبب بروز مشکل در حلقه قبلی فراوری فولاد است. با قطع گاز، آهن اسفنجی فراوری نمی گردد و این ماده، یکی از مواد اولیه فراوری فولاد است و الان دو ماه است که واحدهای مختلف آهن اسفنجی تعطیل شده اند.

یعنی قطع گاز یک بار به طور مستقیم کارخانه های فراوری فولاد را نشانه گرفته و یک بار دیگر با متوقف کردن خط فراوری آهن اسفنجی به این صنعت آسیب می زند.

او به عدم توازن قیمت در زنجیره اشاره می نماید و آن را یکی دیگر از عوامل کاهش فراوری فولاد می داند. یعقوبی تصریح می نماید: قیمت کم مواد اولیه باعث شده صرفه مالی بعضی از واحدهای کوچک و میانه برای فراورینمایندگان از بین برود و مجبور به تعطیلی می شوند.

این عضو انجمن فولاد این دو عامل را علت اصلی کاهش فراوری فولاد در 10 ماه سال 1400 می داند.

با وجود این که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق وعده داده بود که برق واحدهای فراوریی تا 12 بهمن وصل می گردد، اما انجمن فولاد این ادعا را رد می نماید. برق تنها برای بعضی از واحدهای فولادی وصل شده و کارخانه های کوچک تر، هنوز مشکل کمبود گاز دارند. پیش از این انجمن سیمان هم به وبلاگ حسامم گفته بود که برق واحدهای فراوریی آن ها هم تا به امروز به حالت عادی بازنگشته است.

اطلاعیه قطع برق کارخانه های فولادی

یعقوبی آمار می دهد: برق بعضی از واحدهای ما اکنون به حالت قبلی برگشته اما واحدهای کوچک تر هنوز مشکل برق دارند. محدودیت برق در زمستان مدیریت شد اما قطع برق تابستان ضربه بسیار بزرگی به فولادی ها زد. حالا ما مشکل گاز داریم و با این که به گرم شدن هوا و فصل بهار نزدیک می شویم اما کارخانه های فراوری فولاد همچنان مشکل کمبود گاز دارند.

او گلایه می نماید: سیاست های دولت به نحوی جلو رفته که گاز به واحدهای فراوریی کشور نمی رسد اما صادرات گاز برقرار است و تنها گاز فراورینمایندگان محدود می گردد.

منبع: تجارت نیوز

به "ضرر 7 میلیارد دلاری صنعت فولاد!، فراوری فولاد آب رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرر 7 میلیارد دلاری صنعت فولاد!، فراوری فولاد آب رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید