دلیل شب ادراری بچه ها بالای 5 سال ، اگر کودکتان شب ادراری دارد بخوانید

به گزارش وبلاگ حسامم، شب ادراری در بچه ها زیر پنج سال کم و بیش اتفاق می افتد. بچه ها زیر پنج سال گاه و بیگاه نمی توانند ادرار خود را کنترل نمایند اما اگر شب ادراری بعدا از پنج سالگی ادامه پیدا کرد و با شدت تداوم داشت باید دلیل آن آنالیز گردد.

دلیل شب ادراری بچه ها بالای 5 سال ، اگر کودکتان شب ادراری دارد بخوانید

به گزارش وبلاگ حسامم، شب ادراری در بچه ها زیر پنج سال کم و بیش اتفاق می افتد. بچه ها زیر پنج سال گاه و بیگاه نمی توانند ادرار خود را کنترل نمایند، اما اگر شب ادراری بعد از پنج سالگی ادامه پیدا کرد و با شدت تداوم داشت باید علت آن آنالیز گردد. یکی از اولین کارهایی که باید انجام داد آنالیز فیزیکی است. باید آنالیز کرد که در مجاری ادرار مسئله ای وجود دارد یا خیر؟ چراکه بسیاری از مسائل جسمانی هم ممکن است در بچه ها چنین مسئله ای را ایجاد بکند. باید دید که حجم مثانه اش کوچک است یا خیر.

برخی از بچه ها به علت کوچکی حجم مثانه نمی توانند مقدار زیادی ادرار را در آن جای بدهند. در طول روز به چنین بچه های باید مایعات بیشتری داد و تعداد دفعاتی که برای تخلیه مثانه به دستشویی می فرایند باید بیشتر گردد. بچه ها در شب به سختی بیدار می شوند.

  • اینفوگرافیک | مقدار ویتامین لازم برای بچه ها در سنین مختلف | این بچه ها به مکمل های غذایی احتیاج دارند

زمانی که باید ادرار تخلیه گردد، مغز باید فرد را بیدار کند. مسئله ای که در اینجا وجود دارد خواب سنگین بچه هاست. اگر دقت کنید، بچه هایی که شب ادراری دارند خوابشان سنگین است و به همین علت بیدار نمی شوند. بهتر است این بچه ها از ساعت 6 بعدازظهر به بعد مایعات کمتری بیاشامند و دفعات بیشتری به دستشویی بفرایند.

کودک یکی، دو ساعت بعد از اینکه به خواب رفت، دائم تکان می خورد یعنی ادرار دارد و مادر باید او را بیدار کند و به دستشویی ببرد. این شیوه باید تا زمانی ادامه یابد که کودک خودش بتواند بیدار گردد. هیچ اشکالی ندارد که کودک در طول شب بیدار گردد و مثانه اش را تخلیه کند. به ویژه بچه های که مثانه شان کوچک است باید آنقدر تمرین نمایند که این کار به صورت عادت دربیاید و این مهمترین نکته است.

البته در برخی از بچه ها هم شب ادراری از ابتدای زندگی رخ نداده و بعدا پیش آمده است. به این حالت شب ادراری ثانویه گفته می گردد. برخی از بچه ها شب ادراری اولیه دارند یعنی از همان ابتدا، شب ادراری داشته اند. شب ادراری ثانویه حاکی از نوعی افسردگی است و باید درمان گردد.

*دکتر سیما فردوسی، دکترای روان شناس بالینی، عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی

منبع: سیناپرس

منبع: همشهری آنلاین

به "دلیل شب ادراری بچه ها بالای 5 سال ، اگر کودکتان شب ادراری دارد بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل شب ادراری بچه ها بالای 5 سال ، اگر کودکتان شب ادراری دارد بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید