ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران چیست؟

به گزارش وبلاگ حسامم، تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره واگذاری املاک شهرداری و ارسال فهرست این املاک به شورای شهر تهران شرح داد.

ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران چیست؟

به گزارش سایت شهر، واگذاری یا اجازه بهره برداری از املاک شهرداری به غیر در چند بخش اجرا شده و می گردد. اما بیشتر این املاک بدون مجوز شورای شهر بوده و شورای شهر پنجم در آبان سال 96 طی یک مصوبه اعلام نمود که واگذاری و اجازه بهره برداری از املاک شهرداری باید با تایید و مصوبه شورای شهر صورت گیرد.

محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره املاک تاکید نمود: شهرداری تهران طبق بند 6 ماده 55 قانون شهرداری اختیار دارد که بهره برداری بخشی از املاک را در مصارف عمومی، خیر و عام المنفعه به صورت رایگان یا با شرایط به نهادها و ارگان های دولتی و غیردولتی واگذار کند، البته باید مصوبه انجمن شهر را داشته باشد. پیگیری املاک شهرداری به عهده معاونت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران نهاده شد و کار زمان بری بود. در مهر سال گذشته شهردار تهران این لایحه را به شورای شهر ارائه کرد. بنابراین لایحه املاک بند 6 ماده 55 شهرداری مربوط به 15 مهر 1399 است.

املاک شهرداری را واگذار نکردیم

او درباره فرآیند شناسایی املاک اضافه نمود: املاکی که به اسم بند 6 ماده 55 قانون شهرداری در کمیسیون املاک شهرداری با ریاست معاون اجتماعی شهردار آنالیز شد، تشخیص داده شد که بعضی از واگذاری ها در جهت عام نیست یا ضروریتی برای واگذاری وجود ندارد. به همین علت در فرآیند بازپس گیری نهاده شد.

در نامه شهردار به شورای شهر، تقاضا شد تنها 162 ملک طبق بند 6 ماده 55 شهرداری به بخش های غیردولتی (مساجد و هیات و موسسات و انجمن ها و نهادهای عام المنفعه) حدود 140 مورد از این 162 مورد، املاکی هستند که در دوره های قبل واگذار شده اما مجوز شورای شهر تهران برای این واگذاری اخذ نشده است به این علت نیازمند مجوز شورای شهر بوده است. در حقیقت این املاک را در فرآیند قانونی قرار دادیم. نزدیک 20 مورد، نو است که بیشتر آن موارد درمانی مانند همراه سرا، بیمارستان، مراکزی مانند اوتیسم و... است. بنابراین املاک شهرداری را واگذار نکردیم.

چرا واگذاری بعضی از املاک به شورای شهر رفت؟

جوادی یگانه با بیان این که شهرداری حق دارد بخشی از املاک خود را واگذار کند، گفت: املاکی که پیش از این واگذار شده بود مورد آنالیز نهاده شد. بسیاری از املاک مجوز شورای شهر نداشت و ما بخشی از این املاک که عام المنفعه تشخیص داده شد را به شورای شهر ارسال کردیم تا مجوز بگیرند. موارد معدود نوی که تقاضا کردیم بیشتر در موارد عام المنفعه است.

به گفته وی، این موارد هم مهر سال گذشته اعلام نموده بودیم و در اردیبهشت سال جاری یک فوریت 14 مورد درمانی هم در صحن شورای شهر تصویب شده است. در حقیقت واگذاری املاک موضوع نوی نیست. بیشتر واگذاری های قبلی مصوبه شورای شهر را نداشتند که ما برای دریافت مجوز آنها را به شورای شهر ارسال می کنیم. واگذاری ایراد نداشته چون موارد واگذاری عام بوده است ولی مجوز شورای شهر نداشته است. این موضوع تکمیل فرآیند قانونی است که باید انجام می شد اما انجام نشده است.

شرایط تمام املاک به شورای شهر شرح داده شد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که بعضی از املاک شهرداری به اشتباه واگذار شدند، چه اتفاقی برای این املاک رخ داد؟ تاکید نمود: طبق نامه ای که شهردار تهران 15 مهر سال گذشته به شورای شهر ارسال کرد شرایط تمام املاک شرح داده شد. آنالیز 2600 ملک شهرداری بسیار زمان بر بود و به تاخیر افتاد. تک تک املاکی که به بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها معروف شده و حدود 2600 واحد شهرداری واگذار شده است در این کمیسیون آنالیز شده است. بخش مهمی از این املاک (حدود 1000 واحد) به حوزه اجتماعی مربوط می گردد و سرای محله، زمین چمن محله، سینما و پردیس، شهربانو، بهاران، گرمخانه و... هستند.

وی گفت: هیچ کدام از این املاک واگذار نشده است. بعلاوه در نامه ای که به شورای شهر ارائه شد اعلام نمودیم که چند واحد پس گرفته شده است. پس گرفتن املاک شهرداری نیازی به مصوبه شورای شهر نداشت. بنابراین املاک پس گرفته شده فقط به اطلاع مجلس شهری تهران می رسید. در حقیقت طی نامه کتبی به شهرداری منطقه ها اعلام می شد که این املاک باید پس گرفته گردد.

تمام املاک شامل بند 6 ماده 55 شهرداری ها نبود

جوادی یگانه، ادامه داد: املاکی که باید پس گرفته می شد را به اسم رئیس کمیسیون املاک به اعضای کمیسیون، سازمان بازرسی شهرداری و منطقه ها شهرداری به صورت کتبی اطلاع می دادم. در مجموع 162 ملک بند 6 ماده 55 قانون شهرداری را به شورای شهر تهران اعلام نمودیم که احتمالا فردا در جلسه شورای شهر تهران آنالیز می گردد؛ البته 129 ملک هم نهادی هستند. نهادی ها قوه قضاییه، نیروی انتظامی، نهادهای نظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو هستند. 15 مهر تعداد املاک 768 ملک بود که شهردار تهران به شورای شهر تهران اعلام نمود و 239 ملک در حال آنالیز بود. البته کمیسیون املاک پس از آنالیز تشخیص نداد که تمام این املاک شامل بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید