موشک های کره شمالی جو بایدن را هدف گرفته اند!

به گزارش وبلاگ حسامم، پایگاه خبری آسیا تایمز در گزارشی به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی پرداخته و به طور خاص به این مساله تاکید نموده که انجام آزمایش هایی از این نوع، صرفا با اهداف نظامی انجام نمی شوند و به دنبال اهداف سیاسی و به طور خاص اثرگذاری بر دستورکار دولت جدید آمریکا در رابطه با کره شمالی هستند.

موشک های کره شمالی جو بایدن را هدف گرفته اند!

آسیا تایمز در این رابطه می نویسد: تنش ها میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا بار دیگر اوج گرفته اند. کره شمالی به تازگی اقدام به آزمایش دو موشک بالستیک خود و پرتاب آن ها به سمت دریای ژاپن نموده است. بر اساس اعلام نهاد های سیاسی-اطلاعاتی و رسانه ای کره جنوبی، موشک های ذکر شده در ساعت 7:06 و 7:25 دقیقه صبح روز پنجشنبه شلیک شده اند و پس از طی مسافتِ حدودا 450 کیلومتر، در آب های دریای ژاپن منفجر شده اند.

به گزارش وبلاگ حسامم، این آزمایش موشکی کره شمالی به وضوح قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با کره شمالی و فعالیت های موشکی آن را نقض نموده و بسیاری از تحلیلگران، آن را خوشامدگویی خاصِ پیونگ یانگ به رئیس جمهور جدید آمریکا ارزیابی نموده اند. آخرین آزمایش موشک های بالستیک کره شمالی پیش از انجام آزمایشِ روز پنجشنبه، در ماه مارس سال 2020 میلادی صورت گرفته است.

نخست وزیر ژاپن یوشیهیده سوگا در جریان یک کنفرانس خبری در توکیو گفته است: آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، قطعا صلح و ثبات را در منطقه شرق آسیا به خطر می اندازد. وی در عین حال تاکید نموده که این مساله را در جریان نشست مشترک خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ماه آپریل امسال میلادی، یه طور جدی به بحث خواهد گذاشت.

رئیس جمهور کره جنوبی مون جائه این هنوز موضع گیری خاصی در خصوص این رویداد انجام نداده است. این در حال است که شورای امنیت ملی کره جنوبی در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی، جلسه فوق العاده تشکیل داده و مقام های کره جنوبی با احتیاط در موضع گیری دراین رابطه، صرفا به ابراز تاسف در اینباره پرداخته اند.

آزمایش موشکی کره شمالی، تا حد زیادی در نقطه مقابل تشدید تحرکات دیپلماتیک در منطقه شرق آسیا با موضوع قدرت های دنیای صورت گرفته است. اخیرا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع این کشور از کره جنوبی بازدید داشته اند و در خصوص مساله کره شمالی با مقام های سئول مصاحبه نموده اند. از سویی سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز به تازگی از کره جنوبی بازدید نموده و در خصوص مساله کره شمالی و رویه های بین المللی آن با مقام های کره جنوبی رایزنی نموده است.

در این راستا انتظار می رود که در هفته آینده در واشنگتن یک نشست سه جانبه با حضور مقام های امنیت ملی کره جنوبی، آمریکا، و ژاپن برگزار گردد و سه طرف در خصوص نوعِ رویکردشان در خصوص کره شمالی با یکدیگر بحث و مصاحبه نمایند. با این حال، هنوز مقام های کره جنوبی برگزاری این نشست و حضور خود در آن را مورد تایید قرار نداده اند.

نخست وزیر کنونی ژاپن یوشیهیده سوگا و نخست وزیر اسبق آن آبه شینزو، در مقایسه با دولت مون جائه این در کره جنوبی، رویکردی تهاجمی تر و سخت گیرانه تری نسبت به کره شمالی داشته اند. از سویی نباید فراموش کرد که کره جنوبی و ژاپن به دلیل بعضی اختلافات تاریخی، از سال 2018 تا به امروز روابط پرتنش، و پر از اختلاف و اصطکاکی را تجربه می نمایند.

اضافه بر این سازمان اف بی آی در آمریکا به تازگی اقدامی بی سابقه را انجام داده و یک عاملِ دولت کره شمالی را از مالزی به جرم پولشویی برای دولت کره شمالی، به واشنگتن استرداد نموده است. امری که عمیقا رویکرد پیونگ یانگ را به دولت مالزی و مخصوصا آمریکا خصومت آمیز تر نموده است. جدای از همه این ها، قرار است دولت بایدن احتمالا در ماه اپریل امسال میلادی، خطوط اصلی سیاست خارجی خود را در قبال دولت کره شمالی در چهار سال آینده ترسیم کند. امری که قطعا روابط پیونگ یانگ-واشنگتن را وارد دوره ای حساس نموده است و دو طرف سعی می نمایند در این دوره، به طرق مختلف به یکدیگر پیغام ها و سیگنال های خاصی را ارسال نمایند.

کیم جونگ اون، تنش ها با آمریکا را با هدف ارسال پیغام به واشنگتن تشدید می نماید

همزمان با تشدید تحرکات دیپلماتیک در منطقه شرق آسیا در رابطه با کره شمالی، اقدام اخیر پیونگ یانگ (انجام آزمایش موشکی) نخستین پیغام قاطع از جانب آن به دولت تازه کارِ جو بایدن بود.

کره شمالی اخیرا و در پاسخ به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، جدای از محکوم کردنِ لفظی این اقدام، دو موشک کروز را در روز یکشنبه گذشته به سمت دریای زرد شلیک کرد. این واکنش از سوی کره شمالی تا حدی طبیعی بود. با این حال آنچه برای بازیگران سیاسی و دفاعی در کره جنوبی، ژاپن و آمریکا نگران نماینده است این می باشد که اقدامات بعدی کره شمالی نظیر انجام آزمایش موشک های بالستیک، تا حد زیادی می تواند تنش ها در منطقه را به نحو غیر قابل کنترلی افزایش دهد. آزمایش موشکی اخیر کره شمالی از آن جهت حائز اهمیت است که در چند سال گذشته در نوع خود بی سابقه بوده و در عین حال با یکسری عملیات های توپخانه ای نیز همراه شده که مستقیما تهدیدی علیه امنیت کره جنوبی هستند.

به نظر می رسد پیونگ یانگ در دوره کنونی در حال حرکت به سمت نشان دادنِ زور و قدرت خود به رقبایش است. انتظار می رود کره شمالی در روز های آینده موشک های مختلفی را با برد های گوناگون آزمایش کند و در عین حال بعضی دستاورد های خود در حوزه تسلیحات اتمی را نیز به نمایش بگذارد.

این اقدامات کره شمالی، همانگونه که بسیاری از کارشناسان وتحلیلگران نیز تایید می نمایند، صرفا آزمایش هایی ساده نیستند بلکه برعکس باید آن ها را حامل پیغام های سیاسی مهمی ارزیابی کرد. از منظر داخلی، کره شمالی با انجام این آزمایش ها، انسجام داخلی خود را تقویت می نماید. از منظر بین المللی، آن ها (آزمایش های موشکی) طرف های غربی و منطقه ای را به مذاکره با کره شمالی و اعطای امتیازات قبل توجه به آن ترغیب می نمایند؛ و از چشم انداز کلی نیز، موقعیت و صندلی کره شمالی را در عرصه معادلات دنیای، تقویت و تثبیت می نمایند. نباید فراموش کرد که در سال 2017 و پس از آنکه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی فرمان انجام یک آزمایش موشک های بالستیک را صادر کرد، توانست بزرگترین دستاورد خارجی خود یعنی وادار کردن رئیس جمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ به مذاکره با کره شمالی را کسب کند.

چالش کره شمالی و کوشش های آمریکا در عرصه دیپلماتیک

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل شرق اسیا اینگونه استدلال می نمایند که دولت بایدن بر شدت کوشش های دیپلماتیک و چندجانبه خود جهت وادار سازی چین و دیگر متحدانش با هدف تحت فشار قرار دادن کره شمالی خواهد اضافه نمود. چین از جمله منابع اصلی تامین مالی کره شمالی است و بخش زیادی از مراودات تجاری کره شمالی با دنیا خارج به وسیله چین انجام می گردد. البته که پیشبرد این دستورکار با توجه به تنش های جدیِ جاری میان آمریکا و چین، تا حد زیادی با چالش رو به رو است و می تواند مسائل زیادی را برای آمریکا، کره جنوبی و دیگر کشور های شرق آسیا به دنبال داشته باشد.

با این همه، بعضی از تحلیلگران مسائل شرق آسیا نیز معتقدند که دولت بایدن بر شدت فشار ها علیه کره شمالی می افزاید و عملا بر خلاف دستورکار مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی حرکت خواهد نمود که قویا سعی دارد مصاحبه ها با کره شمالی را ازسرگیرد و فرایند تنش زدایی را میان سئول و پیونگ یانگ برقرار سازد.

کره جنوبی مدت هاست که سعی دارد بر میزان تعاملات خود با کره شمالی بیفزاید. اوایل هفته جاری وزیر وحدتِ (دو کره) کره جنوبی به رسانه ها اعلام نموده که سئول به دنبال راه هایی است تا به وسیله آن ها به کره شمالی، یاری های قابل توجه بشردوستانه را انجام دهد. امری که به وضوح حاکی از کوشش های مختلف دولت کره جنوبی جهت افزایش مراودات دیپلماتیک خود با دولت کره شمالی، فارغ از اقدامات و رویه های آمریکا و دیگر رقبای کره شمالی در عرصه بین المللی است.

منبع: فرارو

به "موشک های کره شمالی جو بایدن را هدف گرفته اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک های کره شمالی جو بایدن را هدف گرفته اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید