10 ترس رایج در سگ ها

به گزارش وبلاگ حسامم، سگ ها هم مثل ما آدم ها، گاهی از چیزهای خاصی بی نهایت می ترسند. این فوبیا می تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود آمده باشد. با 10 فوبیای رایج در سگ ها آشنا شوید!

10 ترس رایج در سگ ها

تا به حال شده متوجه شوید شی یا صدایی خاص سگ تان را بسیار می ترساند؟ این ترس ممکن است در اثر عوامل بسیاری به وجود آمده باشد، عواملی مانند عدم آشنایی، ژنتیک و یا یک تجربه بد در گذشته. نشانه های ترس در سگ ها شامل لرزیدن، خود را جمع کردن، واق واق کردن، رفتارهای پرخاشگرانه، قایم شدن و در مواقعی هم عصبانی شدن است.

این شما و این هم 10 فوبیای معمول در سگ ها

1- طوفان و رعد و برق

ترس از طوفان و رعد و برق، ترسی بسیار معمول در سگ ها است. البته اندازه ترس از یک سگ تا سگی دیگر فرق دارد. برخی سگ ها تنها کمی می ترسند اما برخی دیگر آشکارا می لرزند و ممکن است در تمام طول طوفان گوش ها و دم شان را صاف نگه دارند. برخی دیگر ترس بیشتری دارند و قایم می شوند، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند و یا کنترل ادرارشان را از دست می دهند.

ممکن است برخی از سگ ها حتی قبل از وقوع طوفان از آن اطلاع پیدا نمایند و چند دقیقه قبل از آغاز حرکات هیجانی از خود بروز دهند.

به هر حال اگر این مسئله سگ تان را خیلی می ترساند، باید فکری برای رفع کردن آن کنید.

2- ترس از آتش بازی

صدا و نورهای ناگهانی که در نتیجه آتش بازی به وجود می آید، ممکن است سگ را بسیار بترساند. برخی سگ ها را می توان آرام آرام به آتش بازی عادت داد و به اصطلاح ترس آنها را ریخت. اما برخی از آنها را نمی تواند عادت داد و ممکن است بعد از ترسیدن از یک آتش بازی نیازمند دریات داروهای آرام نماینده باشند.

3- ترس از تنهایی

این حالت مانند ناراحتی حاصل از جدایی است. سگ هایی که این ترس را دارند به محض اینکه صاحبشان آنها را تنها می گذارد آغاز به نشان دادن رفتارهای پرخاشگرانه می نمایند. رفتارهای دیگری که سگ در این مواقع از خود نشان می دهد واق واق کردن و یا شکستن تصادفی اشیا خانه است. تغییر در یک سری رفتارهای صاحب سگ در هنگام ترک خانه، می تواند این فوبیا را کاهش دهد. مثلا کارهایی که معمولا در هنگام بیرون رفتن از خانه انجام می دهید را تغییر دهید و درب را آرام باز و بسته کنید.

4- ترس از دامپزشک

ترس از دامپزشک در بین سگ ها اصلا چیز عجیبی نیست. این احساس سگ در اولین مراجعه به دامپزشک است: مکانی عجیب، بوهایی نا آشنا، مهار شدن و در آخر هم آمپول خوردن! اگر شما به جای او بودید چنین مکانی را دوست داشتید؟! البته این احساس بد را می توان آرام آرام حل کرد. برای از بین بردن ترس سگ تان آن را چند بار، برای یک چکاپ ساده (نه انجام آزمایش و آمپول زدن) به دامپزشک ببرید.

5- ترس از ماشین سواری

بسیاری از سگ ها از ماشین سواری می ترسند. این حالت احتمالا به خاطر این است که تا به حال این تجربه را نداشته اند و یا خاطره بدی از آن دارند. شاید آخرین باری که او را سوار ماشین نموده اید، او را نزد دامپزشک می بردید! به هر حال این فوبیا هم قابل حل است. کافی است در هنگام ماشین سواری به سگ تان خوراکی دهید و زمان ماشین سواری را هم کمتر کنید.

6- ترس از بالا پایین رفتن از پله

ممکن است تا زمانی که به یک راه پله نزدیک نشده اید و سگ تان آغاز به واق واق کردن ننموده است، ندانید که او از راه پله می ترسد. این ترس معمولا به خاطر این است که سگ تان تا به حال راه پله ندیده است. ممکن است سگی که در کودکی خود از راه پله بالا و پایین نرفته باشد، در هنگام بلوغ از آن بترسد.

7- ترس از مردها!

ممکن است تعجب نموده باشید، اما این یک ترس رایج در سگ ها است! در برخی مواقع این ترس به این خاطر است که قبلا مردی سگ تان را اذیت نموده، اما در بیشتر اوقات به خاطر عدم آشنایی اتفاق می افتد. اگر سگ تان از مردها می ترسد، او را کم کم به مردها عادت دهید و این را هم بدانید که ممکن است سگ تان در نتیجه ترسی که دارد رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز دهد.

8- ترس از غریبه ها

این هم مانند ترس از مردها است با این تفاوت که این بار سگ از هر دو جنس انسان می ترسد! بر طرف کردن این احساس مقداری مشکل است چرا که نمی توانید به سگ تان یاد دهید با هر فرد غریبه ای دوست گردد و خوب برخورد کند. برای آشنا کردن سگ تان با افراد باید به او وقت دهید. اگر سگ را مجبور کنید به غریبه ها نزدیک گردد ممکن است رفتار خشنی از خود بروز دهد.

9- ترس از بچه ها

ترس از بچه ها به دلایل مختلفی در سگ بروز می نماید. یکی از این دلایل عدم شناخت است. معمولا افراد قبل از اینکه بچه دار شوند آغاز به نگهداری ازیک حیوان می نمایند. اگر سگ تان از ابتدا وارد خانه ای شده که در آن بچه هایی هم وجود داشتند، به وجود بچه در اطراف خود عادت می نماید. ممکن است این ترس در اثر یک تجربه بد هم در فکر سگ تان شکل بگیرد. به هر حال اگر سگ تان این ترس را دارد، باید کم کم ترس او را از بین ببرید.

10- ترس از اشیا

خیلی از سگ ها از اشیای مختلفی، عروسک، جارو برقی، سشوار و …، می ترسند. این نوع ترس خیلی مسئله ساز نخواهد بود چرا که می توان به راحتی آن شی را از دید سگ پنهان کرد. البته گاهی هم این ترس مشکل آفرین است و باید برای آن فکری کرد. مثلا اگر هر بار جارو برقی را روشن می کنید سگ تان از ترس به خود می پیچد، در این صورت باید کم کم سگ تان را با این وسیله آشنا کنید.

منبع: فوت و فن

به "10 ترس رایج در سگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ترس رایج در سگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید