30 در برابر 60 فریم در ثانیه؛ کدام فریم ریت برای فیلم برداری با گوشی بهتر است؟

به گزارش وبلاگ حسامم، امروزه بسیاری از گوشی های پرچم دار قادر به ضبط ویدیو با سرعت 60 فریم در ثانیه یا بالاتر هستند که به طور ملموسی تصاویر را روان تر نمایش می دهد. اما آیا این افزایش فریم ریت به بهای از دست دادن کیفیت در مقایسه با 30 فریم در ثانیه به دست آمده است؟ در ادامه به همین موضوع می پردازیم تا ببینیم کدام فریم ریت برای فیلم برداری با گوشی بهتر است.

30 در برابر 60 فریم در ثانیه؛ کدام فریم ریت برای فیلم برداری با گوشی بهتر است؟

60 فریم در ثانیه ویدیو ها را روان تر می نماید

برای اینکه بهتر درک کنیم چرا 60 فریم بر ثانیه روان تر از 30 فریم بر ثانیه است، ابتدا باید معنای واقعی FPS یا همان فریم ریت را بفهمیم. هر فریم در واقع یک تصویر ثابت است و هر چه تعداد تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه بیشتر باشد، تصویر برای ما روان تر به نظر می رسد. در این حالت، با توجه به اینکه 60 فریم در ثانیه دو برابر 30 فریم در ثانیه است، چشم ما حرکات را روان تر درک می نماید.

البته باید توجه داشته باشید که چشم انسان به طور مستقیم FPS را درک نمی نماید و نمی تواند فقط تعداد مشخصی از فریم ها را ببیند. اینکه بتوانید تفاوت بین فریم ریت های مختلف را تشخیص دهید به عوامل مختلفی بستگی دارد و با افزایش تعداد فریم ها، تشخیص این تفاوت هم دشوارتر می شود. با این حال، به طور معمول، همه می توانند تفاوت بین 30 و 60 فریم را به راحتی تشخیص دهند، زیرا هر دو عدد نسبتاً کم هستند و نمی توانند به طور کامل واقعیت را شبیه سازی نمایند. اگر یک انیمیشن 30 فریم در ثانیه را در کنار یک انیمیشن مشابه 60 فریم در ثانیه قرار دهید، متوجه خواهید شد که 30 فریم در ثانیه بسیار ناهموارتر به نظر می رسد.

نرخ فریم 60 برای محتوای پر سرعت با حرکات متعدد، مانند ویدیو های مربوط به ورزش، تناسب اندام و نواختن ساز بسیار مناسب است. در مقابل محتواهایی که فعالیت زیادی در آن ها اتفاق نمی افتد، مانند مصاحبه، با استفاده از فریم ریت 30 فریم در ثانیه، جذابیت ویدیوی موردنظر عملا کاهش پیدا نمی نماید. در برخی موارد، حتی می تواند نسبت به 60 فریم بر ثانیه ترجیح داده شود، زیرا مخاطبان اصلی هنوز به نرخ فریم بالاتر عادت ننموده اند.

برخی افراد حتی ممکن است فریم ریت های بالاتر را ناخوشایند بدانند. به عنوان مثال، 24 فریم در ثانیه به عنوان استاندارد فیلم ها در نظر گرفته می شود، زیرا تا حدودی حس واقع گرایی را کاهش می دهد و به شما اجازه می دهد تا با خیال راحت از محتوا لذت ببرید. هنگامی که پیتر جکسون فیلم هابیت را با 48 فریم در ثانیه فیلمبرداری کرد، این فیلم هم از طرف هواداران و هم منتقدان با انتقاداتی روبرو شد و بسیاری آن را بیش از حد واقعی توصیف کردند. علت این امر این است که فریم ریت بالاتر باعث می شود شخصیت های روی صفحه زنده تر به نظر برسند، که باعث می شود احساس کنید در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی یا یک بازی با ریتم سریع هستید تا یک شاهکار سینمایی.

ویدیو های مبتنی بر 30 فریم در ثانیه حجم کمتری اشغال می نمایند

اگر با کیفیت 4K یا 8K فیلم برداری کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که این ویدیوها بخش زیادی از فضای ذخیره سازی شما را می گیرند. به عنوان مثال، یک دقیقه فیلم برداری با فرمت Apple ProRes 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه، بیش از 5 گیگابایت فضا احتیاج دارد.

حالا که ویدیوی 60 فریم بر ثانیه دو برابر فریم های بیشتری دارد، می توان گفت دو برابر اطلاعات بیشتری را هم در خود جای داده است. این موضوع بر فضای ذخیره سازی گوشی شما تأثیر می گذارد، اما الزاماً به معنای دو برابر شدن حجم ویدیو نیست. در جدول زیر می توانید ببینید که یک ویدیو 16 ثانیه ای ضبط شده با گلکسی S23 پلاس در رزولوشن ها و فریم ریت های مختلف، چقدر فضا اشغال می نماید.

طولرزولوشنفریم ریتحجم
16 ثانیه1080P3029.85 مگابایت
16 ثانیه1080P6049.55 مگابایت
16 ثانیه4K3086.18 مگابایت
16 ثانیه4k60129.07 مگابایت

همانطور که مشاهده می کنید، افزایش نرخ فریم از 30 به 60، تقریباً منجر به 50 تا 60 درصد افزایش حجم فایل می شود. این تفاوت قابل توجه، در ضبط ویدیوهای طولانی تری مانند مسابقات ورزشی یا کنسرت ها، طبیعتا بیشتر احساس می شود.

گفتنی است که عملکرد گوشی های مختلف در این زمینه فرق دارد. به عنوان مثال گوشی قدیمی ریلمی X2 پرو هنگام تغییر فریم ریت از 30 به 60 فریم در ثانیه، تصویر را بزرگ نمایی می نماید و در نتیجه حجم فایل تقریبا مشابه باقی می ماند. این رویکرد برای فیلم برداری با گوشی احتمالا به جلوگیری از لرزش ویدیو برمی شود زیرا پردازنده موجود در برخی گوشی ها نمی توانند داده های اضافی را به خوبی مدیریت نمایند. نکته این است که یک ویدیوی یکسان را با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه روی گوشی خود ضبط کنید و تفاوت حجم فایل را مقایسه کنید تا ببینید آیا سرعت 60 فریم بر ثانیه برای فیلمبرداری با گوشی شما ارزشش را دارد یا نه.

برای کاهش حجم ویدیوها، آن ها را فشرده کنید

در حالی که گوشی شما برای به حداقل رساندن حجم فایل ها از الگوریتم های فشرده سازی استفاده می نماید، اما اگر ویدیوهای زیادی ضبط می کنید، این کار کافی نخواهد بود. یک نرم افزار خوب فشرده سازی ویدیو می تواند بدون افت کیفیت قابل توجهی، حجم فایل را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

می توانید از برنامه های فشرده سازی ویدیو بر روی ویدیوهایی با هر طول، رزولوشن و فریم بر ثانیه بهره ببرید. به سادگی یک برنامه فشرده سازی ویدیو را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود و نصب کنید، ویدیوی خود را اضافه کنید، کیفیت را انتخاب نموده و نسخه تازه را ذخیره کنید. طبیعتا قرار نیست برای تمام ویدیو های موجود در گوشی چنین کاری انجام دهید اما اگر به فیلمبرداری با گوشی علاقه زیادی دارید، پس بدون شک برخی از ویدیو ها طولانی و سنگین هستند و حداقل برای آن ها بهتر است به فکر فشرده سازی باشید.

30 فریم در ثانیه همچنان کافی است

با اینکه گیمرها تا حد زیادی به فریم ریت 60 فریم در ثانیه و حتی بالاتر عادت نموده اند، بیشتر محتوایی که ما هر روز مصرف می کنیم نرخ فریم 24 تا 30 دارد. ما آنقدر به تماشای محتوای 30 فریم عادت نموده ایم که تماشا ویدیوهای 60 فریم برای مان کمی بیش از حد واقعی و حتی غیرعادی به نظر می رسد. از سوی دیگر، با توجه به وابستگی کاربران به فضای ذخیره سازی ابری، افزایش حجم فایل ها چیزی نیست که شرکت های فناوری به راحتی بپذیرند.

در زمینه فیلم برداری خانگی، سؤالی که باید بپرسید این است که آیا 60 فریم در ثانیه تفاوت بزرگی ایجاد می نماید که ارزش فضای بیشتر مورد احتیاج را داشته باشد؟ برای بیشتر کاربران، ضبط ویدیو های با سرعت 60 فریم در ثانیه یا با رزولوشن 4K، مزیت مهمی ایجاد نمی نماید. شرکت های سازنده گوشی های هوشمند هم از این موضوع به خوبی خبر دارند و به همین دلیل در بیشتر گوشی های تازه هم تنظیمات پیش فرض فیلم برداری با گوشی روی رزولوشن 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه قرار گرفته است.

تنظیمات ویدیو را با موضوع ویدیو هماهنگ کنید

اگر در حال فیلمبرداری از صحنه ای هستید که در آن حرکت های زیادی اتفاق می افتد، پس طبیعتا بهتر است به سراغ فریم ریت 60 یا حتی 120 بروید. با وجود اینکه شاید بعد از خواندن این مطلب به این نتیجه برسید که ما هوادار فریم ریت 30 هستیم، اما واقعیت این است که اگر می خواهید حرکت ها روان تر به نظر برسد. بنابراین اگر شما هم برای فیلمبرداری با گوشی استفاده از فریم ریت 60 فریم در ثانیه را ترجیح می دهید، بهتر است برای جلوگیری از روبرو شدن با محدودیت فضای ذخیره سازی، این فیلم ها را فشرده کنید تا فضای کمتری اشغال نمایند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "30 در برابر 60 فریم در ثانیه؛ کدام فریم ریت برای فیلم برداری با گوشی بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 در برابر 60 فریم در ثانیه؛ کدام فریم ریت برای فیلم برداری با گوشی بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید