62 درصد مخزن سد اکباتان پُر است

به گزارش وبلاگ حسامم، خبرنگاران/همدان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: در حال حاضر 62 مخزن سد اکباتان پُر است که برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده می شود.

62 درصد مخزن سد اکباتان پُر است

منصور ستوده پنج شنبه 13 خرداد، در حاشیه بازدید از سد اکباتان و تصفیه خانه همدان با اشاره به کاهش شدید بارندگی در سطح کشور و استان، بیان نمود: در سال جاری همدان سیزدهمین استان به لحاظ کمبود بارش بود.

وی با بیان اینکه سال جاری نسبت به سال گذشته 41 درصد کاهش بارندگی داشته ایم، شرح داد: در سال آبی جاری حدود 271 میلیمتر بارندگی داشته ایم درحالیکه بارش در سال قبل 457 میلیمتربوده است.

ستوده با اشاره به اینکه در سال های گذشته اقدامات خوبی در حوزه سدسازی و تأمین آب شرب در استان اجرا شده است، اضافه نمود: در دولت تدبیر و امید هر سه سال یک سد در استان به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه سد کلان ملایر با 45 میلیون مترمکعب بزرگترین سد مخزنی استان همدان است و در حال حاضر 98 درصد آن پر است، گفت: سد مخزنی سرابی با ظرفیت 9.2 میلیمتر مکعب ساخته و در حال حاضر 72 درصد مخزنش پر است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه تیر یا شهریور سال جاری از رودخانه آب شرب تویسرکان که 120 میلیارد تومان هزینه شده است، بهره برداری خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر 79 درصد مخزن سد مخزنی آبشینه پر است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از منابع آب سطحی رودخانه ها یکی از کارهای مهم انجام شده است، شرح داد: رودخانه های عباس آباد و دره مرادبیگ توانستند 300 لیتر در ثانیه آب را به ظرفیت آب شرب شهر همدان اضافه کنند.

ستوده درباره اقداماتی که طی سال های گذشته در استان انجام شده است، یادآور شد: هدایت آب رودخانه یلفان و ارزانفود به دریاچه سد اکباتان، انتقال آب رودخانه عباس آباد به تصفیه خانه عباس آباد که سالانه چهار میلیون مترمکعب را تأمین کرده است از اقدامات سالهای گذشته بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان ادامه داد: همچنین انتقال آب رودخانه چشین به تصفیه خانه شهید بهشتی که سالانه 1.5 مترمکعب از آن برای مصارف شرب استفاده می شود و سالانه از هر سه منبع 5.5 مترمکعب برای آب شرب جایگزین کرده ایم.

ستوده در ادامه از دیگر اقدامات سال های اخیر شرکت آب منطقه ای با همکاری آب و فاضلاب را اتصال آب رودخانه دره مرادبیگ در فصول غیر زراعی به میزان متوسط چهار میلیون متر مکعب و هدایت به بند خاکو و تصفیه خانه شهید بهشتی اعلام کرد.

وی درباره انتقال سد تالوار به همدان هم بیان نمود: به دنبال این هستیم که در خشکسالی بتوانیم از این خط اضطراری استفاده کنیم و در این واقع این خط بزرگترین مخزن استان همدان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان در رابطه با پروژه هایی که با مشارکت بخش خصوصی استفاده شده است، گفت: چهار پروژه مهم تصفیه خانه ملایر، تصفیه خانه آب شرب تویسرکان، سد خرمرود و سد گرین پروژه های مهمی بودند که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "62 درصد مخزن سد اکباتان پُر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "62 درصد مخزن سد اکباتان پُر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید