افزایش 60 درصدی هزینه های واردات خودرو در سال جاری

به گزارش وبلاگ حسامم، صنعت خودروی ایران چه در بحث تولید داخل و چه در حوزه واردات درچند وقت گذشته با تلاطماتی همراه بوده است. در حالی که براساس آمار منتشرشده از سوی گمرک، واردات خودرو در ماه ابتدایی امسال با کاهش روبه رو بوده که بررسی این موضوع در این برهه حساس که طرح ساماندهی بازار خودرو نیز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است، اهمیت بسزایی دارد.

افزایش 60 درصدی هزینه های واردات خودرو در سال جاری

زسوی دیگر موضوع افزایش هزینه واردات خودرو در کشور نیز این روزها مسائل بسیاری را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. برای بررسی این موضوعات سراغ محمدحسن شجاعی فر، استاد دانشگاه علم و صنعت رفتیم.

وی در گفت وگو با روزنامه جهانی خودرو به بیان نظرات خود پرداخته است. بسیاری از فعالان حوزه واردات از مسئولان انتظار دارند باتوجه به شرایطی که بازار خودرو در آن واقع شده است، باید آرامش بر بازار حکمفرما باشد نه اینکه با ایجاد شوک های لحظه ای به بازار، موجبات دوباره افزایش قیمت فراهم شود.

چه میزان از قطعات اصلی خودرو توسط واردکنندگان، در کشور تولید می شود؟ آیا تغییر سیاست کلان دولت در قبال واردات و قطعات اصلی خودرو و همچنین افزایش تعرفه می تواند در جلوگیری از خروج ارز از کشور موثر باشد؟

نیمی از قطعات منفصله وارداتی خودرو برای خودروسازان از کشور چین وارد می شود و ارزش آنها حدود دوبرابر ارزش خودروهای وارداتی در سال پیش است. باتوجه به تمام اتفاقاتی که در سال96 در حوزه واردات خودرو افتاد، هرماه با یک بخشنامه و تلاطم جدید در حوزه واردات خودرو روبرو شدیم، به گونه ای که تعرفه واردات خودرو 30درصد افزایش یافت و به رغم تمام دستورهای قضایی، این افزایش تعرفه اعمال می شود.

افزایش تعرفه در هزینه واردات چقدر تاثیر گذار است و تخصیص ارز 4200تومانی چگونه می تواند از افزایش هزینه های واردات بکاهد؟

امسال هزینه های جدیدی به واردات خودرو تحمیل شده است. با احتساب 10درصدی که به عنوان تعرفه جدید در بودجه امسال آورده شده، مجموع تعرفه ها 40درصد افزایش را نشان می دهد، در حالی که هزینه های ترخیص، حقوق و عوارض گمرکی نیز به نسبت دلار 4200تومانی رشد کرده است.

از این رو اگر 40درصد افزایش تعرفه ها را به نرخ واقعی اضافه کنیم، اکنون حدود 60 درصد افزایش هزینه در واردات خودرو داریم. این در حالی است که دود افزایش هزینه واردات خودرو به چشم مصرف کننده نهایی خواهد رفت و او باید تاوان این افزایش قیمت ها را بپردازد.

آمار واردات خودرو در سال گذشته چه میزان رشد یا کاهش را نشان می دهد؟ شما این شرایط را چگونه بررسی می کنید؟

سال گذشته تعداد خودروهای واردشده درمجموع 67هزارو800دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته 12درصد از نظر ارزش دلاری و ریالی کاهش داشته است. سال گذشته سهم واردات خودرو از کل واردات، حدود چهار و هشت دهم درصد بوده که از این میزان هم حدود یک درصد مربوط به خودروسازان است، ضمن اینکه 91درصد این بازار در اختیار شرکت های بزرگ خودروسازی واقع شده است.

با تغییرات در سامانه جامع تجارت، آیا شاهد مسائل گذشته درخصوص شرکت های غیرکنندگی نخواهیم بود؟ حضور فعالان اقتصادی در آینده بازار خودرو را چگونه بررسی می کنید؟

سامانه جامع تجارت قطعا ایرادهای گذشته را نخواهد داشت اما مسئله ای که وجود دارد این است که کماکان برخی شرکت ها قادر به ثبت سفارش خودرو نیستند، حال باید دید در آینده تمام شرکت ها می توانند اقدام به ثبت سفارش کنند. همچنین شرایط غیرکنندگی ها باید یک بار برای همیشه مشخص شود که در این زمینه باید منتظر تدبیر دولت ماند.

باتوجه به بسته بودن سایت ثبت سفارش در شش ماهه پایانی سال گذشته، بازار با افزایش قیمت روبرو شد. در حال حاضر ارزیابی شما از بازار چیست؟

باتوجه به بسته بودن سایت ثبت سفارش به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت بودیم. این حالی که در این میان مصرف کننده افزایش را پرداخت کرد. هرچند قیمت ها و بازار ملتهبی را در پارسال شاهد آن بودیم، با باز شدن سایت ثبت سفارش کمی آرام شد ولی قیمت ها با افزایش زیادی همراه شدند. از سویی نمی توان با افزایش تعرفه از خودروسازی داخلی حمایت کرد، بلکه باید با اقدامات اصلاحی درست، این مورد را پیگیری کرد.

در صورت کاهش تعرفه ها چه اتفاقی روی می دهد؟

اگر تعرفه ها کاهش یابند، شاهد ایجاد فضای رقابتی در خودروسازی خواهیم شد و این صنعت در راستا رشد و بالندگی قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر ذکر این نکته لازم است استفاده از تجربه دیگر کشورها و راهی که در صنعت خودرو طی کرده اند و به موفقیت رسیده اند، برای ما بسیار حائز اهمیت است. بنابراین می توانیم از این تجربیات استفاده کنیم.

موضوع صادرات یکی از مباحثی است که در صنعت خودرو در سطح جهان درباره آن بسیارصحبت می شود و کارشناسان معتقدند تولید محصولات صادرات محور نشان دهنده صنعت پویاست. در حال حاضر شرایط صادرات در صنعت خودروی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

در گذشته صنعت خودروی ما صادرات 400 میلیون دلاری در یک سال را تجربه کرده، اما این امر در سال گذشته با کاهش و افت همراه بوده که این امر خود گویای بسیاری از مطالب می تواند باشد. در حال حاضر هزینه تولید خودرو در کشور بسیار بالاست و این موضوع می تواند ناشی از ساختار دولتی صنعت خودرو کشور باشد.

اگر صنعت خودرو به صورت واقعی خصوصی شده بود، آن زمان شاهد برنامه ریزی بلند مدت بودیم و در آن برای صادرات یک برنامه جامع تدوین می شد. امیدواری وجود دارد این برنامه ریزی درست و مدون برای صنعت خودرو لحاظ شود تا این صنعت در راستا درست خود قرار گیرد.

نقش دولت در پیشرفت صنعت خودرو چیست؟

دولت به عنوان سیاست گذار فقط باید عمل کرده و از دخالت و تصدی گری در صنعت خودرو پرهیز کند. موضوعی که در سایر کشورها توسط دولت های آنها اجرا شده و موفقیت های فراوانی نیز در این زمینه کسب کرده اند، بدین جهت لازم است دولت از تصدی گری در صنعت خودرو فاصله گرفته و تنها به امر سیاست گذاری مبادرت ورزد.

منبع: جهانی خودرو

منبع: setare.com

به "افزایش 60 درصدی هزینه های واردات خودرو در سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 60 درصدی هزینه های واردات خودرو در سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید