کوییک اس صفر بخریم یا پژو 206 کارکرده؟، آنالیز فنی و قیمت

به گزارش وبلاگ حسامم، کوییک اس صفر بهتر است یا پژو 206 کارکرده؟ هر دو خودرو در رنج قیمتی 400 میلیون تومان قابل خرید هستند اما کدام یک بهتر است؟

کوییک اس صفر بخریم یا پژو 206 کارکرده؟، آنالیز فنی و قیمت

وبلاگ حسامم - مجتبی اسماعیلی: کوییک اس صفر و پژو 206 تیپ دو مدل 1398 با کارکرد حدود 70 هزار کیلومتر در رنج قیمتی 400 میلیون تومان قابل خرید هستند. مشخصات فنی هر دو خودرو تقریبا شبیه به هم است اما یکی صفر است و گارانتی دارد و دیگری چند سالی از عمرش گذشته و دیگر گارانتی هم ندارد. هر چند پژو 206 از لحاظ کلاس بالاتر از کوییک است اما از لحاظ عملکرد فنی و هزینه های نگهداری چطور است؟

کوییک اس صفر با پیشرانه 1.5L کد M15 هشت سوپاپ (ارتقا یافته پراید) قادر به فراوری 87 اسب بخار قدرت است و وزنی معادل 1065 کیلوگرم دارد. در مقابل پژو 206 تیپ دو با پیشرانه هشت سوپاپ 1.4L با کد TU3 را داریم که قادر به فراوری 75 اسب بخار قدرت است و وزنش هم 1025 کیلوگرم است. هر دو خودرو از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده می نمایند. آپشن های کوییک اس بیشتر از پژو 206 است.

تا اینجای کار و روی کاغذ کوییک اس صفر برنده رقابت است. اما در عمل چگونه است؟

کُندتر از قبل با دریچه گاز برقی!

کوییک اس صفر از پیشرانه هشت سوپاپ M15 با قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتون متر استفاده می نماید. اما برای پاس کردن استاندارد یورو پنج، دریچه گاز خودرو برقی شده و کالیبراسیون خودرو هم تغییر نموده است.

با رسیدن به اولین سر بالایی، شتاب کوییک اس صفر به شدت کاهش می یابد و هر چه کوشش می کنیم به سرعت 80 کیلومتر هم نمی رسیم! برقی شدن دریچه گاز و محدود کردن توان برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، کوییک اس را از کوییک قدیمی با دریچه گاز سیمی هم کندتر نموده است.

شما با این خودرو در سربالایی ها اسیر می شوید و کافی است در وسط یک سر بالایی پا را از روی پدال گاز بردارید و دوباره آن را فشار دهید. آن جاست که باید به سمت حاشیه امن مسیر برانید تا باعث ترافیک و راهبندان نشوید.

در مجموع شتاب گیری کوییک اس در سربالایی ها واقعا کند اما کمی بهتر از ساینا اس است! به طور کلی باید گفت قدرت 87 اسب بخاری و گشتاور 128 نیوتون متری این پیشرانه 1.5 لیتری هشت سوپاپ قدیمی، به هیچ وجه جوابگوی وزن 1065 کیلوگرمی خودرو نیست.

در مقابل پژو 206 تیپ دو با پیشرانه TU3 هشت سوپاپ و توانی معادل 75 اسب بخار و گشتاوری برابر 118 نیوتون متر واقع شده است. این خودرو هم شتاب بالایی ندارد. اما با وجود توان کمتر پیشرانه، به واسطه سیستم بهتر انتقال قدرت و مهندسی دقیق، کشش بهتری دارد. البته این خودرو هم در سربالایی کُند است اما حداقل مانند کوییک قالتان نمی گذارد! بعلاوه کیفیت دیسک و صفحه کلاچ پژو 206 چه در نمونه فابریکی کارخانه و چه نمونه های افترمارکت، بهتر از کوییک است.

از طرف دیگر شتاب گیری پژو 206 تیپ دو در شهر روان تر از کوییک است مخصوصا در نسخه هایی که دارای دریچه گاز سیمی هستند.

ترمزگیری

شرایط ترمزهای دیسکی +ABS+EBD در جلو و کاسه ای در عقب کوییک اس صفر از شتاب گیری آن هم بدترند! ترمز های خودرو حتی وقتی داغ هم نیستند عملکرد بسیار ضعیفی دارند و گاهی اوقات فقط در صورت فشار دادن کامل پدال و در زمان طولانی خودرو را نگه می دارند.

این مشکل می تواند به کیفیت پایین لنت ها هم مربوط باشد.

اما با وجود ترمزهای کاسه ای در عقب پژو 206 تیپ دو، این خودرو ترمزگیری خیلی بهتری از کوییک دارد. توان ترمزگیری پژو 206 جوابگوی وزن و توان خودرو است و عملکرد مطمئنی دارد.

سواری و هندلینگ

شاید تنها نقاط قوت کوییک اس صفر در مقابل پژو 206 سواری نرم تر و هندلینگ بهتر این خودرو است. همان طور که احتمالا می دانید پژو 206 در پیچ ها تعادل خوبی ندارد. البته بر خلاف تصور عموم این خودرو در پیچ ها تعادل قسمت جلو را از دست می دهد و مشکل چندانی در قسمت عقب وجود ندارد. سواری پژو 206 نیز خشک و اسپرت است و تعلیق پر سر و صدایی هم دارد.

در مقابل کوییک اس صفر مانند سایر محصولات پیشرفته روی پلت فرم X200 سایپا، سواری نرم، تعلیق کم صدا و هندلینگ خوبی دارد. شاید این صفات از ریو به این خودرو منتقل شدند چرا که پلت فرم X200 ترکیبی از پلت فرم ریو و پراید است.

در مجموع می توان گفت کیفیت سواری کوییک اس صفر در کشور پر دست انداز ما بهتر از پژو 206 است.

طراحی ظاهری و کابین

شاید باید هماهنگی در طراحی پژو 206 و ماندگار بودن و از چشم نیفتادنش را یک معجزه طراحی دانست! چرا که کمتر خودرویی در جهان در رده مالی، چنین طراحی هماهنگ و زیبایی دارد. طراحی کوییک اس صفر هر چند جدیدتر است و سعی شده با استفاده از المان های تهاجمی در قسمت جلو، خشن به نظر برسد اما حاصل کار طرحی ناهماهنگ است.

کوییک اس نسبت به کوییک معمولی فقط در نمای جلو دستخوش کمی تغییر شد. طرح سپر جلوی خودرو تغییر یافت و شبیه سپر جلوی هوندا سیویک تایپ R با بیش از 300 اسب بخار قدرت است!

بعلاوه نمای کناری و عقبی این خودرو با طراحی منحنی، هیچ همخوانی با نمای تهاجمی و تیز جلوی خودرو ندارند. نبود همخوانی بین ظاهر و عملکرد خودرو باعث نا امیدی بیشتر مالک هنگام سواری گرفتن از خودرو می گردد.

طراحی کابین پژو 206 نیز کاملا با بیرون آن هماهنگ است و طراحی اسپرتی دارد که هنوز هم زیبا است. فرمان کوچک اسپرت و پنل خاص کنترل مدیا پشت فرمان هنوز هم مجذوب کننده هستند.

در مقابل کابین کوییک اس صفر طراحی خیلی ساده و قدیمی دارد که اضافه کردن فرمان D کات یا تریم های نقره ای بی کیفیت هم کمکی به آن نمی نماید.

امکانات رفاهی و ایمنی

کوییک اس صفر دارای امکاناتی چون تهویه مطبوع دیجیتال، دی لایت، اتو لایت، سیستم پایش فشار باد تایرها، نشان گر تعویض دنده و پخش بلوتوث دار است. در مقابل پژو 206 تیپ دو تنها دارای سنسور عقب و پخش بلوتوث دار است. از این جهت رجحان مطلق با کوییک است. در بحث ایمنی هم هر دو خودرو دارای دو ایربگ جلو و ترمز دیسکی ABS+EBD در محور جلو هستند.

اما پژو 206 در تست تصادف از روبرو یورو انکپ سال 2000 پیروز شد چهار ستاره ایمنی برای سرنشینان و دو ستاره برای عابرین پیاده کسب کند. اما هیچ اطلاعاتی راجع به ایمنی تصادف کوییک اس وجود ندارد.

هزینه های نگهداری

درباره قطعات تزیینی بدنه باید در کمال تعجب گفت که چراغ ها و لوازم تزیینی کوییک اس صفر قیمتی بیشتر از پژو 206 تیپ دو دارند. این لوازم نه تنها گرانند بلکه کمیاب هم هستند! اما لوازم یدکی پژو 206 به دلیل تعداد بالای این خودرو و بعلاوه سال های زیاد حضورش در بازار منطقی تر و در دسترس تر است.

در بحث های فنی نیز کوییک اس صفر با وجود داشتن گارانتی آن قدر ایرادهای مونتاژی و فنی دارد که دردسرهایش به بدون گارانتی بودن یک پژو 206 می بازد.

جمع بندی و قیمت

در حال حاضر قیمت یک کوییک اس در بازار حدود 405 میلیون تومان است. از طرف دیگر یک پژو 206 تیپ دو مدل 1398 بدون رنگ و با کارکرد حدود 60 هزار کیلومتر نیز همین قدر است.

در مجموع باید گفت پژو 206 تیپ دو تقریبا در تمامی آیتم ها خودرویی بهتر از کوییک اس است.

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارنموده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران

به "کوییک اس صفر بخریم یا پژو 206 کارکرده؟، آنالیز فنی و قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوییک اس صفر بخریم یا پژو 206 کارکرده؟، آنالیز فنی و قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید