درمان ناشنوایی جنین در رحم مادر

به گزارش وبلاگ حسامم، ژن درمانی تازه می تواند از کاهش شنوایی ژنتیکی جلوگیری کند.

درمان ناشنوایی جنین در رحم مادر

محققان موسسه سالک (Salk) به پیشرفتی دست یافته اند که می تواند به درمان های نوی برای کاهش شنوایی ژنتیکی منجر گردد.

ژن درمانی که پروتئین خاصی را ارائه می نماید می تواند از رشد صحیح سلول های موی معیوب اطمینان حاصل کند و به بهبود شنوایی یاری کند.

سلول های موی حسی بخش مهمی از سیستم شنوایی ما هستند. آن ها سطح حلزون گوش را با ساختار های بلندی به نام استریوسیلیا می پوشانند که در پاسخ به امواج صوتی مرتعش می شوند و سیگنال های الکتریکی فراوری می نمایند که سپس به مغز ارسال می گردد.

اما یکی از انواع ناشنوایی ژنتیکی به علت کمبود پروتئینی به نام EPS8 ایجاد می گردد که طول این سلول های مو را تنظیم می نماید. بدون این پروتئین، آن ها خیلی کوتاه هستند تا به درستی کار نمایند.

برای مطالعه نو، محققان آنالیز کردند که آیا بازیابی EPS8 می تواند به رشد آن سلول های مو به طول طبیعی و بهبود شنوایی یاری کند.

این تیم با کار روی موش هایی که فاقد EPS8 مهندسی شده بودند و به همین علت ناشنوا بودند، با استفاده از یک ویروس مرتبط با آدنو به عنوان وسیله ای برای رساندن پروتئین به گوش داخلی حیوانات آزمایش کردند.

مطمئناً، آن ها دریافتند که EPS8 اضافه شده باعث می گردد استریوسیلیا طولانی تر گردد و بعضی از عملکرد ها را به سلول هایی که صدا های فرکانس پایین تر را دریافت می نمایند بازگرداند.

با این حال، بعضی از هشدار ها وجود دارد. این درمان در موش ها بعد از یک سن خاص جواب نداد، که این مطلب نشان می دهد، انجام چنین درمانی قبل از بلوغ سلول های مو لازم است.

در انسان، این روش احتیاج به استفاده از ژن درمانی در رحم دارد، زیرا با تولد خیلی دیر شده است.اما این تیم امیدوار است که با مطالعه بیشتر، این پنجره برای درمان گسترده گردد.

یوری مانور، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: EPS8 یک پروتئین با عملکرد های مختلف است و ما هنوز مطالب بیشتری در خصوص آن باید کشف کنیم.من متعهد به ادامه مطالعه کم شنوایی هستم و خوشبین هستم که کار ما می تواند به ژن درمانی یاری کند که شنوایی را بازیابی می نماید.

تیم های دیگر در بازگرداندن شنوایی به وسیله ژن درمانی با هدف قرار دادن ژن های دیگر نوید یافته اند.این تکنیک شامل رشد مجدد سلول های موی درونی یا بیرونی، اصلاح جهش هایی که باعث به هم ریختگی آن ها می گردد، یا ترمیم آسیب های مربوط به سن به سایر ساختار ها می گردد.

تحقیق نو در مجله Molecular Therapy - Methods & Clinical Development منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از موسسه سالک

وبلاگ حسامم علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "درمان ناشنوایی جنین در رحم مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان ناشنوایی جنین در رحم مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید