ساختمان کرایسلر نیویورک؛ اولین و بلندترین ساختمان آجری و فولادی دنیا
به گزارش وبلاگ حسامم، ساختمان کرایسلر در محله منهتن نیویورک واقع شده است که یکی از زیباترین آسمان خراش های عصر حاضر است. با خبرنگاران همراه باشید.

نیویورک شهر 24 ساعته
- ابرشهر نیویورک با مساحت 11٬327 کیلومتر مربع، وسیع ترین شهر جهان است. در میان شهرهای بزرگ جهان، فراوری ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین ها نهاده شده است که از نظر ارزش اسمی، می توان به تنهایی آن را با کشور بزرگی مثل روسیه مقایسه کرد. شهر نیویورک با داشتن بیش از 53 آسمان خراش با ارتفاع بیش از 200 متر، بیشترین تعداد آسمان خراش را در میان شهرهای جهان داراست. این شهر از جمله شهرهایی است که حتی یک لحظه هم خاموش نمی گردد و اصطلاحا به آن شهر 24 ساعته گفته می گردد.
محال است در نیویورک چرخی بزنیم و آسمان خراش ها منتهن چشم شما را نگیرد. در تصور بسیاری نیویورک یعنی منهتن و ساختمان هایش. یکی از این آسمان خراش ها که تحول عظیمی در این شهر به وجود آورد ساختمان یا آسمان خراش کرایسلر (Chrysler building) است. ساختمان کرایسلر یک آسمان خراش 319 متری با 77 طبقه است و در قسمت شرقی منهتن (محله ای در نیویورک) در شهر نیویورک درایالات متحده آمریکا نهاده شده است. این ساختمان به وسیله ویلیام ون آلن برای خودرو سازی کرایسلر طراحی و در دهه 1930 تکمیل شد. این ساختمان به سبک آرت دکو طراحی شده است. حالا بهتر است کمی از آرت دکو بدانیم.
هنر تزیینی آرت دکو چیست؟
هنر تزیینی (به فرانسوی: Art Déco) (آر دکو) یک جنبش هنری است که در قرن بیستم به وجود آمد. واژه آرت دکو از نام نمایشگاه بین المللی هنرهای تزیینی و صنعتی مدرن (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes) گرفته شده است. این جنبش بر معماری، تزیینات داخلی، سرامیک، مُد، طراحی صنعتی و هنرهای دیگر تأثیرگذار بود.
هنرمندانی که در این سبک کار می کردند تا سال 1960 گروهی ناشناخته بودند. در اولین سال ها آرت دکو را حرکتی در جنبه نوین گرایی (مدرنیسم) می شناختند که تحت تأثیر هنرهای سنتی ممالک دیگر مثل کشورهای آفریقایی، مصر یا مکزیک بود. اثر دیگر بسیار مهم روی آرت دکو فناوری های آن موقع بود، از قبیل رادیو، ماشین های صنعتی و غیره. کل این چیزها را در یک فرم حجم گری (کوبیسم)، آینده گری (فوتوریسم) و فوویسم به کار می بردند.
در پی این سبک ها، آرت دکو از اشیایی مختلف مثل آلومینیوم، ورشو، لاکر، چوب کاری، پوست کوسه و گورخر استفاده می کرد. در آرت دکو از فرم های زیگزاگ، پله ای، دایره آفتاب (sunburst motif) و قوس های بلند هم زیاد استفاده می کردند. این سبک خیلی غنی است و در نتیجه عکس العمل به کمبودهای بعد از جنگ جهانی اول به وجود آمده است. به خاطر تجملی بودنش از آن در فضاهای مدرن مثل سینما، برج های بلند و کشتی های مسافربری استفاده می کردند. این سبک به طور کلی تا حد زیادی تحت تأثیر شتابان صنعتی شدن در این دوره است، اما نشان دهنده تجملات، شکوه، کثرت گرایی و قدرت در بستر اجتماعی نیز بوده است. معماری آرت دکو به علت هزینه های نسبتا بالا بعد از جنگ جهانی دوم در غرب به علت خسارات و زیان های مالی ناشی از جنگ به تدریج کنار گذاشته شد، اما در کشورهای دیگر ادامه داشت؛ از جمله در هندوستان به عنوان یک نشانه مدرن شناخته شد و تا سال 1960 ادامه داشت. در دهه 1980 آرت دکو دوباره مورد توجه نهاده شد و در رابطه با فیلم نوآر (film noir) و زرق و برق دهه 1930 از آن در تبلیغات جواهر و مد استفاده شد.
نمادی از نیویورک
ساختمان کرایسلر از جمله ساختمان هایى است که صنعت آسمان خراش سازى را پیشرفت داد.
این ساختمان در سال 1930 به مدت کوتاهی (11 ماه) بلندترین ساختمان جهان محسوب می شد. اما بعد از ساخته شدن ساختمان امپایر استیت در سال 1931 این لقب از آن گرفته شد.
نام این ساختمان به این علت کرایسلر است که بین سال های 1930 تا 1950 این برج مرکز اصلی شرکت اتومبیل سازی کرایسلر بود. این برج کلاهک دار که به عنوان یک نماد شهرى براى نیویورک مطرح است، شاهکاری از سبم آرت دکو محسوب مى گردد؛ شاهکارى که طراوت و انرژى سرشارش، با نگاه به آن از نزدیک، بالا یا فاصله اى بسیار دور یا حتى در عکس ها (به خصوص عکسى که در آن ویلیام ون آلن، معمار بنا، با لباس مدل برج را در شب جشن هالووین برتن نموده) به بیننده منتقل مى گردد.
اولین چیزى که در آسمان خراش کرایسلر جلب توجه مى کند، تاج آن است، که به سبک آرت دکو طراحی شده و ون آلن با توجه به این مطلب که در یک ساختمان بلند اولین چیزى که جلب توجه مى کند، تاج آن است، توانست اثر خیالى خود را با قرار دادن یک کلاهک نوک تیز در بالاى آن، شاخص کند.
این تاج از پنج ردیف قوس فولادین یکپارچه و ضد لک درست شده که به سمت نوک تاج کوچک تر مى شوند و هر ردیف شامل پنجره هاى مثلثى شکل است که به صورت زیگزاگ نهاده شده اند. خطوط منحنى و زیگزاگ کلاهک ساختمان از جمله تزیینات بسیار مجذوب نماینده در بدنه ى اصلى ساختمان است. در بالاترین نقطه ى تاج، میله اى شبیه به میخ همچون منارى در بالاترین نقطه ى بنا نهاده شده است. نکته جالب توجه آن است که در تاریخ 9 ژانویه 2008 میلادی، شورای سرمایه گذاری ابوظبی که یکی از بازوهای تجاری دولت امارات متحده عربی است، اقدام به خرید بیش از 75 درصد سهام ساختمان کرایسلر را از شرکت پرودنشال فایننشیال به مبلغی بالغ بر 800 میلیون دلار کرد. 25 درصد به جای مانده این ساختمان در مالکیت شرکت تیشمن اسپیر است. این شرکت مسئولیت اداره ساختمان را همچنان بر عهده خواهد داشت.
این خطوط منحنى و زیگزاگ که به طرزى خیال انگیز با هم، ترکیب شده اند، سبک آرت دکو را معمارى روز، همچون نقش و نگارهاى سبک هاى مصرى و مایایى، که بیان نماینده ى معمارى آن ها است، جلوه مى سازد.
ناودان هاى فولادى موجود در گوشه ها که ون آلن آن ها را طورى قرار داده تا کلاهک ساختمان را احاطه نمایند، از جمله تزیینات بسیار مجذوب نماینده در بدنه ى اصلى ساختمان مى باشند. این بنا در شب همچون یک سن عمل مى کند و بر روى آن نمایش هایى به وسیله بازیگرى نورهاى مختلف انجام مى گیرد.
لابى هاى ساختمان کرایسلر، برترین نمونه ى کاربرد سبک آرت دکو در شهر نیویورک هستند و سنگ هاى مرمر قرمز رنگ آفریقایى، لحن و طنین خاصى را به این سالن (جایى که درهاى آسانسور با چوب و برنج به شکلى ماهرانه از روى الگوهاى آرت دکو منبت کارى شده) مى بخشد.
کرایسلر اولین سازه ساخته شده به دست بشر بود که ارتفاعی بیشتر از 1000 فوت (یعنی 305 متر) داشت. هنوز این ساختمان بلندترین ساختمان فولادی-آجری جهان است.
منبع: کجارو / atlasy.ir / nycphoto.smugmug.com / hamiltonwalkerart.com / wallpaperbeta.com / pinterest.com / untappedcities.com