سند محرمانه امارات درباره چگونگی تقابل با عربستان در یمن

به گزارش وبلاگ حسامم، روزنامه الاخبار یک سند محرمانه از امارات را منتشر کرد که در آن شرایط روابط این کشور با عربستان در یمن و تأثیر آن بر طرف های محلی ارزیابی و پیشنهاد شده که ابوظبی باید برای پیشی دریافت از ریاض دایره ائتلاف های رسمی و غیررسمی خود در یمن را گسترش دهد.

سند محرمانه امارات درباره چگونگی تقابل با عربستان در یمن

به نقل از روزنامه الاخبار، در این سند محرمانه فرایند روابط عربستان و امارات در یمن به سه مرحله تقسیم شده است. مرحله اول مرحله رضایت و اطمینان است و در این مرحله دو کشور در هماهنگی و همکاری کامل برای یک هدف واحد یعنی از بین بردن انصارالله کوشش می نمایند. مرحله دوم مرحله تنش و دودستگی است که در این مرحله به نظر می رسد سیاست ها و مواضع دو کشور واضح نیست و در بعضی موارد با هم مغایرت دارد. در این مرحله دو کشور شورایی را برای هماهنگی میان خود تأسیس می نمایند. مرحله سوم مرحله شک و بازنگری است. در این مرحله توافق دو کشور و هماهنگی کاملشان دچار تنش شد بدون اینکه از هم فروبپاشد و طرف های درگیر متوجه این اختلافات شدند. به ویژه با تحولاتی که آخرین آن کاهش حضور نظامی امارات در یمن بود.

تهیه نماینده این گزارش که تاریخ آن به 23 ژوئیه 2019 بازمی گردد، می گوید اعلام امارات برای عقب نشینی از یمن که چه با هماهنگی عربستان انجام شده و چه به خاطر اختلاف با این کشور برای بعضی طرف های محلی آب های راکد را به جریان انداخت.

در مورد ارزیابی روابط عربستان و امارات و تأثیر آن بر طرف های محلی در یمن در این گزارش آمده است: برای دولت عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی یمن حفظ روابط خوب امارات و عربستان بهترین شرایط است اما در واقع دولت منصورهادی بیشترین خسارت را از این شرایط دیده است. این دولت از یک طرف تقریبا به صورت آشکار وارد دشمنی با امارات شده و به نظر می رسد روابطشان به سادگی قابل ترمیم نباشد و از طرف دیگر از مواضع ریاض راضی نیست چراکه به وعده های خود برای مقابله با ابوظبی عمل ننموده بلکه به هماهنگی مستحکمی با امارات پرداخته است. در هر صورت دولت هادی تنها یک گزینه دارد و آن تسلیم بودن در برابر ریاض و کوشش برای اقناع آن به اصلاح شرایط موجود است.

درباره حزب اصلاح(اخوان المسلمین) یمن می توان گفت که شرایطش مشابه شرایط دولت مستعفی است و تنها تفاوتش این است که تحکیم روابط میان عربستان و امارات تهدیدی برای این گروه است چراکه دو کشور علیه اخوان المسلمین اعلان جنگ نموده اند و این جنگی است که حزب اصلاح معتقد است اماراتی ها عربستان را به آن کشانده اند. درنتیجه مشکل این حزب حتی با خاتمه جنگ یمن نیز حل نمی گردد و تنها یک گزینه دارد و آن ماندن در کنار سعودی ها و ادامه کوشش برای اثبات خود به عربستان به عنوان یک هم پیمان مورد اعتماد است.

درباره جنبش انصارالله می توان گفت که آن ها از کوتاهی ها و مشکلاتی که در روش اداره جنگ یمن توسط ائتلاف سعودی وجود داشت استفاده کردند اما هنوز شرایطی که انصارالله خواستار آن است، وجود ندارد. انصارالله می خواهد اختلاف میان عربستان و امارات بالا بگیرد طوری که به روابط هر دو آسیب بزند. این مساله نه تنها موجب تضعیف موضع تمام دشمنان انصارالله بلکه احتمالا به انحلال ائتلاف عربی منجر گردد.

درباره شورای انتقالی جنوب یمن می توان گفت که این شورا معتقد است عربستان از تشکیل کشور در جنوب یمن حمایت نمی نماید و شک و تردیدهایی درباره واقعیت موضع امارات دارد. در نتیجه بهتر است روابط خوب خود را با امارات و عربستان یا با هر کدام حفظ کند تا همچنان از حمایت آن ها برخوردار باشد. اختلاف میان عربستان و امارات برای این شورا مفید است چراکه احتمالا امارات را از زیربار فشار عربستان آزاد می نماید و درنتیجه امارات در حمایت از این شورا آزاد خواهد بود.

درباره کنگره مردمی، حزب علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری فقید یمن باید گفت که این حزب در شرایط اضطراری و سختی است چراکه دچار دودستگی شده است. موضع بعضی اعضای حزب شبیه انصارالله و بعضی شبیه دولت منصورهادی و بعضی نیز در خارج و هوادار امارات هستند. تنش های میان عربستان و امارات به دودستگی این حزب دامن زده است.

در این گزارش چند سناریو مطرح شده است که یکی از آن ها فرضیه احتمال تصمیم شورای انتقالی جنوب درباره اقدام عملی برای اعلام جدایی است. در این صورت احتمالا تنش ها میان این شورا و گروه های مخالف جدایی از جمله دولت مستعفی بالا بگیرد. چنین اقدامی عربستانی ها را در تنگنا قرار خواهد داد و باعث می گردد بر امارات و این شورا فشار بیاورند. اما اگر شرایط به همین صورت باقی بماند، روابط دو کشور درباره یمن در آینده دچار مشکل خواهد شد. با توجه به نفوذ و صندلی عربستان، درخصوص چالش هایی از این نوع امارات بیشتر ضرر خواهد نمود. در نتیجه در این صورت امارات باید دایره ائتلاف های رسمی و غیررسمی خود در یمن را گسترش دهد و در سیاست های کنونی بازنگری کند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "سند محرمانه امارات درباره چگونگی تقابل با عربستان در یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند محرمانه امارات درباره چگونگی تقابل با عربستان در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید