طبع مریم گلی، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

به گزارش وبلاگ حسامم، مریم گلی از گیاهانی است که به دلیل عطر و طعمش در طبخ غذاهای مختلف در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. نام علمی آن سالویا است که در خانواده نعنا قرار می گیرد. طبع مریم گلی و طعم و خواص دارویی آن به گیاهان دارویی مثل پونه کوهی، رزماری، ریحان و آویشن بسیار نزدیک است.

طبع مریم گلی، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع مریم گلی را از نظر طب سنتی بررسی کرده و سپس به بیان خاصیت های دارویی شگفت انگیزش می پردازیم.

طبع مریم گلی سرد است یا گرم؟

طبع مریم گلی از نظر طب سنتی گرم و خشک است و مصلح آن فلوس معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکفلوس

خواص دارویی و کاربردی مریم گلی

1. محافظت از دهان و دندان، با دمنوش مریم گلی

مریم گلی اثرات ضد میکروبی دارد که می تواند میکروب های تقویت کننده پلاک دندان را خنثی کند. در یک تحقیق از این گیاه به عنوان ماده ترکیبی در یک دهانشویه استفاده کردند. نتایج نشان داد که با استفاده از گیاه مریم گلی برای شستشوی دهان باکتری هایی مثل استرپتوکوکوس موتانس (این باکتری مهم ترین عامل پوسیدگی و کرم خوردگی دندان است) به طور موثری از بین می فرایند.

همچنین این گیاه عفونت های گلو، آبسه های دندانی، لثه های آلوده و زخم های دهان را درمان می کند.

2. تامین 10 درصد از پتاسیم روزانه بدن

حدود یک قاشق چای خوری مریم گلی، حدود 10 درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم یک ماده معدنی است که باعث افزایش انرژی و قوای جسمی بدن می شود. به علاوه مریم گلی دارای مقدار زیادی از انواع ویتامین ها مانند ویتامین C و A و مواد معدنی مانند منیزیم، روی و مس است. به همین دلیل از آن به عنوان یک ماده عالی در انواع غذاها استفاده می کنند.

3. کاهش سندرم یائسگی

خانم ها در دوران یائسگی، به طور طبیعی دچار کاهش هورمون استروژن می شوند. کاهش این هورمون در بدن خانم ها علائم ناخوشایندی مانند گرگرفتگی، تعریق بیش از حد و خشکی واژن را ایجاد می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه دارای خواصی مانند استروژن است که باعث می شود در برقراری ارتباط با گیرنده های مغز و درمان این علائم تاثیرگذار باشد. دمنوش این گیاه خوشبو به خانم ها کمک می کند این دوران را راحت تر پشت سر بگذارند.

4. چای مریم گلی، یک نوع متفورمین!

معمولا از برگ این گیاه به عنوان دارویی برای درمان سنتی دیابت استفاده می شود. چای مریم گلی مانند قرص متفورمین عمل می کند. (متفورمین دارویی است که افراد مبتلا به بیماری دیابت برای کنترل قند خون استفاده می کنند.)

5. با مصرف مریم گلی باهوش تر شوید!

گیاه مریم گلی دارای ترکیباتی مانند انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به تقویت و افرایش هوش شما کمک می کند. در نتیجه می تواند به درمان و پیشگیری از آلزایمر کمک کند. در افراد بزرگسال استفاده از گیاه مریم گلی در دوزهای پایین باعث بهبود حافظه می شود. همچنین در بهتر شدن خلق و خو، افزایش هوشکمک و آرامش تاثیر زیادی دارد.

6. جلوگیری از پوکی استخوان

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، مریم گلی دارای مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم نیز مانند کلسیم در سلامت استخوان ها نقش دارد. کمبود این ویتامین در بدن باعث نازک شدن استخوان ها و شکستگی سریع آن ها می شود.

7. منبعی از آنتی اکسیدان برای جوان ماندن

مریم گلی یک منبع عالی از آنتی اکسیدان است. از انواع این آنتی اکسیدان ها می توان به اسید کلروژنیک، کافئینک اسید، اسید رزماریک ، اسید لاژیک و روتین اشاره کرد. تمامی آنتی اکسیدان ها دارای فواید چشمگیری در سلامتی، مانند جوان ماندن پوست، پیشگیری از انواع سرطان، پیری زودرس، بهبود عملکرد مغز و … هستند.

9. پیشگیری از سرطان روده بزرگ با مصرف منظم مریم گلی

از این گیاه در درمان انواع خاصی از سرطان از جمله، دهان، روده بزرگ، کبد، دهانه رحم، پستان، پوست و کلیه کاربرد دارد. عصاره مریم گلی نه تنها رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند، بلکه باعث ازبین رفتن سلول های سرطانی ایجاد شده نیز می شود.

10. درمان خانگی اسهال

این گیاه خوشبو دارای ماده ای به نام رزمارینیک است که التهابات معده را از بین می برد. اگر فردی دچار اسهال شود با چند بار نوشیدن دمنوش مریم گلی (بسته به شدت بیماری) درمان خواهد شد. به طور کلی اضافه کردن این گیاه به رژیم غذاییتان عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

سخن آخر

گیاه مریم گلی به روش های گوناگونی قابل استفاده است. از این گیاه به دلیل عطر و طعم خاصی که دارد بعنوان چاشنی در انواع کباب ها، سوپ ها و املت ها استفاده می شود. استفاده از این گیاه دارویی در حد متعادل نه تنها ضرری ایجاد نمی کند، بلکه همان طور که گفته شد فواید بسکمک برای سلامت بدن دارد.اما استفاده بیش از حد آن می تواند برای عملکرد مغز خطرناک باشد. همچنین به دلیل طبع مریم گلی افراد گرم مزاج نباید بیش از حد از این گیاه استفاده کنند.

در پایین همین صفحه، برای ما بنویسید چقدر از مریم گلی استفاده می کنید و چه اثراتی برای شما داشته است؟ همچنین شما می توانید با طبع گیاهان دارویی دیگر نیز مانند طبع هل و طبع بابونه در وبلاگ حسامم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع مریم گلی، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع مریم گلی، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید