فصل دوم؛ زنگ ورزش

به گزارش وبلاگ حسامم، خبرنگاران/اصفهان آن روز هوا بارانی بود، باران پاییزی که از شب گذشته شروع شده بود، همچنان نرم نرمک می بارید. معلم ورزش به کلاس آمد و گفت: بچه ها امروز زمین برای نرمش و ورزش مناسب نیست، بنابراین در کلاس می مانیم و درباره چند موضوع مهم گفت وگو می کنیم، دلم می خواهد همه با علاقه در بحث شرکت کنید.

فصل دوم؛ زنگ ورزش

موضوع ورزش و تحرک در بین بچه ها و نوجوانان این روزها بسیار مهم است، چرا که با توجه به شرایط بی تحرکی بچه ها و نوجوانان به ویژه در طی دوسال اخیر و شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس معضلی جدی به شمار می رود، از سوی دیگر عدم برنامه منسجم و تعیین برای زنگ در مدارس پیش از این هم این موضوع را به حاشیه کشانده است.

نقش و اهمیت ورزش در سلامت دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست، با این حال درس تربیت بدنی در بعضی مدارس جدی گرفته نمی گردد و بیشتر به زنگ بیکاری شبیه است تا یک درس تخصصی و حتی بعضی مدیران به دانش آموز اجازه می دهند که زنگ ورزش به مدرسه نیاید.

در این سال ها مسئولان آموزشی از موضوع ورزش در مدارس غافل بوده اند و این غفلت پیامدهای جسمی و روانی خاصی را دربرداشته است. پرداختن بچه ها به ورزش و فعالیت های بدنی، علاوه بر تغییر شکل و استحکام عضلات و ایجاد هماهنگی بهتر در چشم و دست، پیامدهای روانی مثبتی را نیز در برخواهد داشت. شرکت بچه ها در ورزش های سازمان یافته و فعالیت های جسمانی منظم، عزت نفس را در آنان افزایش داده و موجب بروز انگیزه و اشتیاق آنان می گردد.

فصل دوم کتاب فارسی سال سوم دبستان به ورزش در حالی که سالها منتظر چنین اتفاقی بودیم و تصومان بر نهادینه بودن ورزش در زندگی بچه ها که از دبستان آغاز می گردد، مشاهده کردم که تصورات غلطی را در فکر داشتم.

رضا شجیع - پژوهشگر ورزش و استاد دانشگاه و بعلاوه نایب رئیس فدراسیون همگانی در این باره می گوید: اساسا تدوین چنین متونی در کتاب فارسی سال سوم دبستان، از کم اطلاعی تدوین نمایندکان کتب درسی نسبت به مقوله ورزش و نقش سلامت محور آن در طول عمر دانش آموزان خبر می دهد. وقتی در یک مطلب خطاهای فاحشی نظیر ارجحیت بخشی به ورزش قهرمانی به جای ورزش همگانی و تقلیل صندلی مربی و زنگ ورزش وجود دارد نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: در حالی که معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش به مباحث مهمی نظیر سواد حرکتی دانش آموزان ورود نموده، انتشار این مطلب به معنای عدم هماهنگی بین معاونت های ذیربط وزارت آموزش و پرورش و بعلاوه هدر رفت زحماتی است که در معاونت تندرستی در حال اجرا است.

وی ادامه می دهد: معتقدم وزارتخانه هایی نظیر وزارت ورزش و جوانان که متولی ورزش هستند دریافت نماینده خروجی وزارتخانه آموزش و پرورش هستند و اگر بذر بدبینی و سطحی انگاری نسبت به امر ورزش و صندلی تربیتی آن از همان ابتدا بد در فکر دانش آموزان کاشته گردد، دیگر نگرش سطحی دانش آموزان نسبت به ورزش دیگر با هیچ سطح از تبلیغات و برنامه های آموزشی قابل جبران نیست.

نایب رئیس فدراسیون همگانی می گوید: بنابراین نباید به سادگی از کنار چنین اتفاقاتی عبور کرد و سیاستگذاران تدوین برنامه های درسی می بایست نسبت به تأثیر محتواهای درسی بر ناخودآگاه دانش آموزان حساس باشند. آن هم در شرایطی که کشور از بحران کم تحرکی رنج می برد و آثار نگران نماینده آن هزینه های گزافی به آینده کشور تحمیل خواهد نمود.

وی با اشاره به تحقیقات نو می فزاید: تحلیل های نو نشان می دهد که چاقی ایرانیان از مرز 20 میلیون نفر گذشته و آنچه مسلم است بذر سبک زندگی نادرست که محور اصلی ایجاد این اتفاق محسوب شده در دوران کودکی کاشته می گردد. بچه ها کم تحرک امروز، بزرگسالان بیمار و سالمندان از کار افتاده ای خواهند شد که هزینه های درمانی بسیاری را به کشور تحمیل خواهند کرد .

شجیع اضافه می نماید: در اینجا شاهد نوعی بی عدالتی غیرهدفمند هستیم؛ یعنی کسانی که ورزش نمی نمایند، هزینه هایی را برای خود و کشور تحمیل می نمایند که افراد فعال، ورزشکار و سالم این هزینه ها را ایجاد و تحمیل نمی نمایند. بنابراین باید افراد ورزشکار و فعال از نظر اجتماعی با مشوق هایی تشویق شوند تا جامعه متوجه گردد فعالیت بدنی و ورزش یک ارزش اجتماعی است و جامعه برای افرادی که پیشگیری را به درمان ترجیح می دهند ارزش قائل است؛ تا زمانی که چنین نگرشی در جامعه ایجاد نگردد شاهد تداوم وضع نگران نماینده موجود خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فصل دوم؛ زنگ ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل دوم؛ زنگ ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید