فناوری به نجات جان مرجان ها آمد

به گزارش وبلاگ حسامم، صخره های مرجانی بخش بسیار مهمی از اکوسیستم دریا محسوب می شوند که می توانند بر حیات آبزیان تأثیر زیادی بگذارند اما حالا این مرجان ها به دلیل دستکاری های بشر ، گرمایش جهانی و همچنین تغییرات زیست- محیطی اعماق دریاها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

فناوری به نجات جان مرجان ها آمد

به همین دلیل کمپانی عظیم فناوری اینتل با همکاری کمپانی Accenture و یک بنیاد محیط زیست غیرانتفاعی فیلیپینی با نام Sulubaaï درحال اجرای پروژه ای با نام CORaiL در جزایر مرجانی فیلیپین هستند. این تیم از فناوری هوش مصنوعی برای نظارت آنلاین بر شرایط این صخره ها و تجزیه و تحلیل تاب آوری آنها بهره می گیرند. درقالب پروژه CORaiL از ماه مه سال 2019 تا به امروز بیش از 40هزار تصویر از مرجان های این جزایر تهیه شده و به محققان یاری نموده است تا برای سنجش سلامت صخره های مرجانی از آنها استفاده نمایند. فراوانی و تنوع ماهی ها که نشانه ای از سلامت مرجان ها هستند، پیش از این توسط غواصان اعلام می شد ولی ازآنجا که آنها ماکزیمم فقط 30دقیقه می توانند زیر آب باقی بمانند، این روش با کاستی های زیادی همراه بود. ازسوی دیگر دخالت انسان در حیات زیر آب، گاه روی نتایج تحقیقات تأثیرگذار بود.

اما پروژه جدید، فعالیت مرجان ها را درست از درون صخره ها بررسی می نماید. در این پروژه همچنین صخره های مرجانی مصنوعی و بتونی مجهز به هوش مصنوعی در اعماق دریا جاگذاری می شوند تا مرجان های شکسته هم بتوانند خود را به آنها بچسبانند و رشد نمایند چراکه این صخره های بتنی به ساختار مرجان ها شباهت بسیاری دارند.

درون این صخره های مصنوعی، دوربین های ویدئویی وجود دارد که با پلتفرم VASP کمپانی Accenture سازگاری دارد. این پلتفرم با استفاده از پردازشگرهای اینتل و هوش مصنوعی، می تواند همه ماهی هایی که از مقابل مرجان ها عبور می نمایند شناسایی و طبقه بندی نموده و از آنها عکس بگیرد. این اطلاعات بلافاصله به وسیله وای فای یا اینترنت 4Gبه شناوری بر سطح آب ارسال می گردد. محققان معتقدند این اتفاق عظیمی است که بدون تخریب محیط زیست زیر آب، بتوان به چنین اطلاعاتی دست یافت. مطالعه بر صخره های مرجانی می تواند به تحقیقات در زمینه میزان اسیدیته اقیانوس ها، آلودگی آب ها یا بالا رفتن دمای آب که تأثیری مستقیم بر اکوسیستم زیر دریا دارد نیز یاری کند.

به دلیل دخالت های انسانی یا مسائل طبیعی، اکوسیستم صخره های مرجانی در معرض خطر قرار دارند. بین سال های 2014 تا 2017 گرم شدن آب اقیانوس ها و دریاها، روی 70درصد مرجان ها در سراسر دنیا تأثیر منفی گذاشت و البته در این میان سواحل مرجانی Great Barrier واقع در استرالیا بیش از بقیه نقاط دنیا دچار مشکل شدند. حالا فعالان پروژه CORaiL امیدوارند بتوانند این پروژه را علاوه بر فیلیپین در سایر نقاط دنیا نیز اجرا نمایند.

اما چرا نگهداری از مرجان ها تا این حد اهمیت دارد؟ در پاسخ باید گفت مرجان ها پناهگاهی برای 25درصد از جانوران آبزی کوچک دنیا در زمان طوفان های زیردریایی هستند و می توانند خطوط ساحلی را نیز از طوفان های حاره ای و گرمسیری نجات دهند. این مرجان ها از نظر گردشگری هم قابلیت جذب جهانگرد ها را دارند پس می توانند برای کشورهای مختلف درآمدزا باشند.

منبع: ایران آنلاین

به "فناوری به نجات جان مرجان ها آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری به نجات جان مرجان ها آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید