مجازات گرانفروشی چیست؟

به گزارش وبلاگ حسامم، تهران (پانا) - مطابق با قانون، فردی که اقدام به گرانفروشی کند مجرم است و مجازات های مدون در قانون را متحمل خواهد شد.

مجازات گرانفروشی چیست؟

به گزارش مقدار، بر اساس قانون گرانفروشی جرم است و قانونگذار برای این جرم مجازات های مخصوصی را مدون نموده است.

طبق ماده 57 قانون نظام صنفی گرانفروشی عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ های مشخص شده از طریق مراجع قانونی ذی ربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد.

در این ماده درباره جریمه گرانفروشی و با اشاره به دفعات تکرار در طول هر سال صحبت شده است و قانونگذار مجازات های خود را مطابق با این امر تدوین نموده است.

در مجازات این جرم آمده است که متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گرانفروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می گردد.

بعلاوه مطابق با ماده مذکور متخلف گرانفروش در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می گردد و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نیز نصب می گردد. در مرتبه چهارم گرانفروش به هشت برابر مبلغ گرانفروشی جریمه و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می گردد.

علاوه بر اینها اگر متخلف جرم خود را ادامه دهد در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می گردد و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می گردد، بعلاوه به مدت شش ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مجازات گرانفروشی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجازات گرانفروشی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید