چرا میزان کاکتوسم کوچک شده و آب می رود؟

به گزارش وبلاگ حسامم، گیاهان باید رفته رفته بزرگ تر شوند، این فرایند طبیعی رشد آنها است؛ پس زمانی که گیاه تان کوچک تر می گردد و آب می رود باید آنالیز کنید که چه مسئله ای برایش پیش آمده است؟

چرا میزان کاکتوسم کوچک شده و آب می رود؟

یک کاکتوس سالم که آبیاری مناسبی دارد و بیماری هم ندارد سایزش خیلی آب نمی رود. وقتی سایز کاکتوس تان کوچک می گردد یعنی اشکالی در روش نگهداریش وجود دارد و میزان آبی که به آن می دهید کافی نیست یا گرفتار بیماری شده است.

آبیاری کم

اگر به کاکتوس تان آب کافی ندهید چروک می گردد و میزان اش کوچک می گردد (به اصطلاح آب می رود). کاکتوس ها در طول تابستان آب بیشتری نسبت به زمستان احتیاج دارند. برای آبیاری مجدد کاکتوس باید اجازه دهید خاک آن بین دو آبیاری خشک گردد. در بیشتر مواقع و برای خیلی از کاکتوس ها یک آبیاری سبک هر چند هفته کفایت می نماید. این را به خاطر داشته باشید که کاکتوس هایی که بومی جنگل های بارانی هستند، مثلا کاکتوس کریسمس، به آبیاری و رطوبت بیشتری احتیاج دارند.

اگر کمتر از حد مورد احتیاج کاکتوس تان به او آب داده اید و حالا کاکتوس آب رفته، پس مشخصا مشکل از آبیاری است. دفعات آبیاری و میزان آب را بیشتر کنید و منتظر نتیجه باشید. اگر دقیقا نمی دانید چه میزان باید به کاکتوس تان آب دهید، از اینترنت یا کتاب ها یاری بگیرید.

فاکتورهای محیطی

اگر کاکتوس تان را در بیرون از خانه نگهداری می کنید و آبیاری آن را به عهده باران گذاشته اید، در فصول خشک که باران نمی بارد سایز کاکتوس تان کوچک شده و آب می رود. ممکن است بگویید تا الان این اتفاق برایش نیافتاده بود، اما باید این را در نظر داشته باشید که کاکتوس ها مانند بقیه گیاهان نیستند و تاثیر آبیاری کم را در مدت زمان کوتاه نشان نمی دهند. درمورد کاکتوس هایی که در بیرون از خانه پرورش داده می شوند باید مواظب بود و میزان باران را دقیق زیر نظر داشت. اگر برای مدت طولانی باران نباریده، باید کاکتوس تان را خود آبیاری کنید. ریشه بعضی گونه های کاکتوس در طول خشکی خود به خود آب می فرایند و جوانه های جانبی هم آب خود را از دست داده، کوچک می شوند و در نهایت خشک می شوند. میزان آبی که یک کاکتوس احتیاج دارد به خاکی که درون آن کاشته شده هم بستگی دارد. آب از خاکی که درصد شن زیادی داشته باشد سریعا خارج شده و از دسترس گیاه دور می گردد. به همین علت باید کاکتوس هایی که در خاک های شنی کاشته شده اند را بیشتر از دیگر کاکتوس ها آبیاری کرد.

حمله آفات

نرم تنان آفاتی هستند که به گیاه تان می چسبند و از شیره آن تغذیه می نمایند و باعث می شوند مواد غذایی و آب کافی به گیاه نرسد و میزان آن کوچک گردد. کاکتوس هایی که به این نوع آفات مبتلا هستند معمولا کوچک شده، ضعیف می شوند و حتی ممکن است بمیرند. سوسک شاخ بلند کاکتوس هم از دیگر آفاتی است که به گیاه حمله می نماید و از آن تغذیه نموده، مانع از رشد بیشتر گیاه می گردد. این آفات به ریشه گیاه هم حمله نموده، از آن تغذیه می نمایند و موجب واژگون شدن آن و کوچک ماندن گیاه می شوند.

بیماری های گیاهی

بیشتر بیماری های قارچی که باعث کوچک شدن سایز گیاه می شوند را می توان به راحتی بر روی کاکتوس دید. این بیماری های علائمی مانند گندیدگی روی پیکر کاکتوس تان به وجود می آورند. پوسیدگی ریشه یا دیگر پوسیدگی ها بیماری هایی هستند که به خاطر آبیاری بیش از حد به گیاه حمله می نمایند. این پوسیدگی از زیر خاک و یا از درون گیاه شروع می گردد. کاکتوسی که به این بیماری مبتلا شده باشد، قبل از اینکه نشانه های پوسیدگی بر سطح بیرونی کاکتوس ظاهر گردد، کمی آب می رود. با استفاده از خاک هایی با زهکشی خوب و گلدانی با سوراخ های زهکش باز و بزرگ، از ابتلای کاکتوس تان به این بیماری جلوگیری کنید. بعلاوه این نکته مهم را به یاد داشته باشید که کاکتوس تان را کم آبیاری کنید، در حدی که گیاه پژمرده و چروک نگردد.

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "چرا میزان کاکتوسم کوچک شده و آب می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا میزان کاکتوسم کوچک شده و آب می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید