Kozmo له شده زیر بار هزینه های لجستیک

به گزارش وبلاگ حسامم، پشت پرده برندهای بزرگ جهانی ناگفتنی های زیادی وجود دارد که آگاهی از آنها می تواند مایه امید باشد. از این جهت مایه امید باشد که یک برند بزرگ یا یک کمپانی نام آور، به خودی خود و قارچ گونه از زمین نروئیده است و ای بسا که مسیری سخت را پشت سر گذاشته باشد. کمپانی آمازون یکی از همین نام آوران است که بیش از 100 شکست را در کارنامه خود می بیند؛ شکست از نظر راه اندازی یک محصول یا سرمایه گذاری روی یک کسب وکار. کسب وکاری که با پذیرش شکست بازار را ترک نموده است.

Kozmo له شده زیر بار هزینه های لجستیک

ایده خوبی که بد اجرا شد

آمازون در سال1988، یکی از 3سرمایه گذاری بود که 250میلیون دلار روی استارتاپ کوزمو(Kozmo) سرمایه گذاری کردند. سهم آمازون 60میلیون دلار بود. اما این استارتاپ در نهایت به علت نرسیدن به مرحله سوددهی، در سال2001 از بازار کنار رفت و ضرر و زیان قابل توجهی برای سرمایه گذارانش به جای گذاشت.

کوزمو (Kozmo.com) خرده فروشی آنلاینی بود که خدماتی چون تحویل سریع و کارآمد کالاهایی مانند اقلام غذایی، تفریح (شامل بازی، دی وی دی، مجلات) و سایر محصولات اساسی را ارائه می کرد. در سال1988 به وسیله بانکداران سرمایه گذاری به نام های یونگ کانگ و جوزف پارک راه اندازی شد و 250میلیون دلار از شرکت های بزرگی مانند Flatiron،Chase و Amazon سرمایه جذب کرد (سهم آمازون در این سرمایه گذاری 60میلیون دلار بود).

استارتاپ Kozmo تا حد زیادی، تمرکزش را گذاشته بود روی نسل جوانی که دهه 20 زندگی شان را سپری می کردند؛ نسلی که شاید شغل یا پول زیادی نداشته باشند. بنابراین کوزمو به عنوان یک استراتژی جلب مشتری، هزینه ای بابت تحویل کالا دریافت نمی کرد. بنابراین حداقلی برای خرید ها جهت معین هزینه ارسال و تحویل کالا تعریف نکرده بود. این کسب وکار که در سال1988 با امید زیادی ایجاد شد و سرمایه قابل توجهی را هم جذب کرد، کالاهایش را به وسیله تیمی از دوچرخه سوارانی که لوگوی کوزمو را هم بر خود داشتند، به دست مشتریانش می رساند. همه چیز رویایی و هیجان انگیز به نظر می رسید!

در دوران اوج خود، کوزمو بیش از 3300 کارمند داشت و در شهرهای بزرگ ایالات متحده از جمله شیکاگو، لس آنجلس، نیویورک، واشنگتن دی سی و… خدمات ارائه می کرد.

چرا استارتاپ کوزمو باخت؟

زمانی که حباب دات کام در سال2000 ترکید، کوزمو برای یافتن سرمایه گذاران بیشتری کوشش می کرد، اما اوضاع زمانه بدجوری کوزمو و بنیانگذارانش را تحت فشار قرار داده بود. استراتژی اشتباهی که در پیش گرفته بودند و بابت ارسال کالاها، هزینه ای دریافت نمی کردند، باید تغییر می کرد. آنها مجبور شدند هزینه ای برای تحویل کالاها در نظر بگیرند. بعلاوه ارائه خدمات به بخش های خاصی از شهرهایی را که در آنها حضور داشتند، متوقف کردند.

کوزمو برای فرار از حبابی که دنیای اطرافش را فراگرفته بود، با یک چرخش نو، روی مخاطبانی با سنین بالاتر هم هدف گذاری کرد. بنابراین کلیت برنامه ها را از حالت آنلاین خارج کردند و برای مخاطبان مسن تر، کاتالوگ هایی ارسال شد. بعلاوه سفارش های تلفنی را به برنامه های شان اضافه کردند. اما این تغییر جهت ، نتیجه ای در بر نداشت چون به شدت دیر شده بود.

در آوریل 2001، مدیران کوزمو به علت عدم سوددهی، کرکره های شرکت را پایین کشیدند. مدت ها قبل از تعطیلی، تحلیلگران طرح تجاری کوزمو را زیر سوال برده بودند. بسیاری بر این باور بودند که کوزمو از همان ابتدا شکست خورده بود، چون موفقیت یک کسب وکار سودآور و کارآمد بدون اینکه هزینه ای برای ارسال کالاها بگیرد، امکان پذیر نبود.

هرچند مدیرعامل این استارتاپ یعنی جری بوردو، معتقد بود که کوزمو به علت شرایط بازار و زمان بندی اشتباه، تعطیل شد: اگر شرایط بازار کمی با ما یار بود، کوزمو شکست نمی خورد. البته این حرف بیشتر توجیه است تا اینکه علت اصلی شکست باشد.

احیای کوزمو در هیات یومی

در سال2013، دامنه و علامت تجاری Kozmo به وسیله Yummy خریداری شد. اخیرا در سال2018،Kozmo تحت رهبری نو، دوباره راه اندازی شده و حالا کوزموی نو، بر تحویل انبوه مواد غذایی با هزینه تحویل 5.99 دلار برای حداقل سفارشات 35 دلاری تمرکز دارد. مدیرعامل Yummy و Kozmo امیدوار است با تجمیع این دو راه چاره، خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهد. از سال2018، این استارتاپ بازسازی شده، تنها در لس آنجلس با برنامه ریزی برای توسعه خدماتش به بازارهای دیگر کوشش می نماید.

منبع: مجله شنبه

به "Kozmo له شده زیر بار هزینه های لجستیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Kozmo له شده زیر بار هزینه های لجستیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید