شروع تعامل انجمن پوشاک مدارس ایران و صداوسیما به منظور سلامت روح دانش آموزان

به گزارش وبلاگ حسامم، همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان به منظور ایجاد فرصت های آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم است.

شروع تعامل انجمن پوشاک مدارس ایران و صداوسیما به منظور سلامت روح دانش آموزان

به گزارش ، نشست آنالیز ملزومات ایمنی و سلامت جسم و روح دانش آموزان در لباس فرم مدرسه از سوی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و فراورینمایندگان پوشاک مدارس ایران برگزار گردید.

دومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و فراورینمایندگان پوشاک مدارس ایران به منظور آنالیز چالش ها و موضوعات مرتبط با لباس فرم دانش آموزان در حوزه ایمنی و سلامت جسم و روح این قشر از جامعه با حضور آزیتا رضایی و مجتبی ظریفیان از مجریان گروه کودک و نوجوان شبکه دو، کیانا فرحی متخصص پوست و ندا سرمه دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن برگزار گردید.

دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس ایران با تأکید بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان در محیط مدرسه به عنوان نخستین حضور اجتماعی پس از خانواده گفت: بدون شک بچه ها و نوجوانان از لباس فرم احساس رضایت می نمایند و چه بسا زمانی که در کودکی از آن ها پرسیده می شود که در آینده چه شغلی را انتخاب خواهند کرد، به سراغ گزینه هایی می فرایند که دارای لباس فرم بوده و بر اساس همین نگرش، کوشش می نمایند انتخابی هویت مدار داشته باشند و این امر نشان از توجه دانش آموز به شأن و صندلی اجتماعی از جهت پوشش جذاب و استاندارد دارد.

سرمه به تأثیر رسانه به ویژه رسانه ملی به منظور فرهنگ سازی در زمینه استانداردسازی لباس فرم مدارس و همچنین لباس اجتماع گروه سنی کودک و نوجوان اشاره نمود و گفت: علی رغم اهمیت موضوع و شکسته شدن انحصار رسانه ها با ظهور شبکه های اجتماعی، اما همچنان اهمیت موضوع طراحی و فراوری لباس فرم مدارس با تکیه بر استاندارد های علمی و فرهنگی مغفول مانده پس درنتیجه از هم اکنون باید به فکر فراوری محتوای تخصصی و چندوجهی برای برطرف مسائل و نواقص فعلی و انتشار آن به وسیله امکانات رسانه ای باشیم.

مجتبی ظریفیان که مخاطبان رسانه ملی او را با نام مستعار عمو مهربان در گروه کودک و نوجوان شبکه دو می شناسند، با بیان خاطراتی از لباس فرم خود در دوره دانش آموزی اذعان داشت: از آن موقع تجربه خوشایندی مرتبط با لباس فرم مدرسه برای من و بسیاری از همسالانم باقی نمانده چراکه تفکری مبنی بر توجه به اثرات لباس فرم بر سلامت جسم و روح دانش آموزان در آن سال ها و حتی تا هم اکنون وجود نداشته است.

ظریفیان با اشاره به تأثیر لباس فرم دانش آموزان در معین میزان علاقه مندی این طیف به محیط مدرسه تأکید کرد و گفت: امروز دانش آموزان ما احتیاجمند ابزاری برای توجه هرچه بیشتر به صندلی مدرسه در تعلیم و تربیت خود هستند و بی شک لباسی که او در این محیط بر تن دارد نخستین و مهم ترین مؤلفه برای ایجاد این نگرش در جهت درست آن است و این از رسالت ما به عنوان مجری برنامه های کودک و نوجوان است که این مهم را به دانش آموز، خانواده او و متولیان آموزش وپرورش با زبانی شیوا گوشزد کنیم.

آزیتا رضایی دیگر مهمان این نشست که او را نیز با نام مستعار خاله رؤیا در تلویزیون می شناسند نیز در سخنانی گفت: هرقدر هم که از تأثیر توجه اصولی و استاندارد به صندلی رنگ در روحیه و یادگیری دانش آموزان بگوییم، کم گفته ایم و بر اساس همین دیدگاه است که طی سالیان اخیر، ما و جمعیت همکارانمان در گروه کودک و نوجوان شبکه های مختلف رسانه ملی کوشش نموده ایم که نقش خود را در جهت الگوسازی و ذائقه سازی برای پوشش بچه ها و نوجوانان از درگاه تنوع طرح و رنگ در لباسمان مقابل دوربین صداوسیما ایفا کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه بچه ها و نوجوانان باید در خلق جزئیات محیط آموزشی و مناسبات آن به شکل غیرمستقیم دخیل باشند گفت: درک و شناخت از احتیاج کودک و نوجوان به شدت لازم است و درعین حال نباید به گونه ای عمل کرد که محصلان خود را افرادی منفعل ببینند درنتیجه یکی از شاخص های تأمین ایمنی و سلامت برای دانش آموزان به وسیله لباس فرم مدرسه به همین اشراف و شناخت از ویژگی های جسمی و روحی دانش آموزان برمی شود که این موضوعات مهم باید در کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس برای گروه های سنی، جنسیت، جغرافیا و فرهنگ های مختلف به شکل دانشگاهی، آنالیز و نتایج تحقیقات به یاری ما در رسانه ملی و سایر همکارانمان در دیگر رسانه های رسمی منتشر شود.

کیانا فرحی پزشک متخصص پوست در این نشست بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان گفت: لباس متحدالشکل برای دانش آموزان یک مدرسه بر اساس میزان فعالیت آن ها باید طراحی شود و چه بسا سهل انگاری در این دست موضوعات، به ایجاد اختلال در فرایند رشد جسمی و ذهنی دانش آموز منجر شود.

فرحی به موضوع مهم ایمن سازی در لباس دانش آموزان اشاره نمود و گفت: به طور مثال شلوار به عنوان جزو مهمی از این لباس تلقی می شود که باید متناسب با میزان جنب وجوش دانش آموز باشد و در این میان جنس پارچه و توجه به الیاف مورداستفاده و میزان تبادل هوا از نکات بسیار حائز اهمیت است.

او تأکید کرد: لباس فرم مدارس باید به گونه ای طراحی شود که استانداردسازی وزنی کودک و نوجوان در آن لحاظ شود و اجزای لباس همچون مانتو، شلوار، کیف و کفش دانش آموز باید به فرم دهی اصولی بدن او در زمان ایستادن، راه رفتن و نشستن یاری کند درنتیجه نحوه طراحی لباس فرم باید به ایجاد استاندارد در این مؤلفه های حرکتی منتج شود.

فرحی گفت: متأسفانه تحقیقات نشان می دهد معضلاتی همچون ناباروری، قوز کمر، درد مفاصل و افزایش بی رویه وزن و اختلالات حرکتی افراد در سن عظیم سالی، ریشه در دوران دانش آموزی آن ها به واسطه لباس غیراستاندارد و نامناسبی دارد که طی 12 سال به اجبار بر تن داشته اند و از هم اکنون باید برای جلوگیری از مواجهه با چنین معضلاتی در میان جوانان فردا چاره اندیشید.

در انتها این نشست تخصصی، مقرر شد با همکاری کارشناسان جمع، همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و فراورینمایندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان به منظور ایجاد فرصت های آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم مقاطع مختلف تحصیلی شروع شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شروع تعامل انجمن پوشاک مدارس ایران و صداوسیما به منظور سلامت روح دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع تعامل انجمن پوشاک مدارس ایران و صداوسیما به منظور سلامت روح دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید