سلول درمانی، راهی برای درمان بیماری های پوستی، ارتوپدی و قلبی است

به گزارش وبلاگ حسامم، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه سلولی- مولکولی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سلول درمانی راهی برای درمان بیماری های مختلفی مانند، پیوند مغز استخوان، اختلالات پوستی، مسائل ارتوپدی و بیماری های قلبی است.

سلول درمانی، راهی برای درمان بیماری های پوستی، ارتوپدی و قلبی است

دکتر مریم مقدم متین در گفت وگو با وبلاگ حسامم در مورد کارآزمایی های بالینی بر مبنای محصولات سلولی، اظهار کرد: کار سلول درمانی با کارآزمایی بالینی در رابطه با دارو کمی متفاوت است، زیرا سلول درمانی می تواند نسبت به دارو نقش درمانی طولانی مدت تری داشته باشد که بسته به نوع سلول و بیماری این اثربخشی و ماندگاری آن متفاوت است.

وی اضافه نمود: بدین ترتیب احتمال احتیاج به تکرار تزریق سلول در فرایند درمان نیز ایجاد می گردد، هرچند این تناوب نسبت به دارو بسیار کمتر است. ماندگاری سلول در بدن بسیار طولانی تر بوده، در نتیجه نسبت به دارو به دفعات کمتری تزریق سلول را خواهیم داشت.

مقدم متین با اشاره به اینکه سلول درمانی نسبت به دارو پیشرفت کمتری داشته، اظهار کرد: قدمت سلول درمانی بسیار کمتر است، در نتیجه سؤوالات و ابهامات در مورد آن بیشتر می گردد. سلول درمانی برای بیماری های مختلفی در حال اجرا است. به عنوان مثال، درمان های مبتنی بر پیوند مغز استخوان قدمت بیشتری دارند، اما برای برخی بیماری ها مانند اختلالات پوستی، مسائل ارتوپدی و بیماری های قلبی جدیدتر بوده و در بسیاری موارد به صورت کارآزمایی بالینی در حال اجرا است.

این استاد دانشگاه درخصوص مراحل کارآزمایی بالینی برمبنای سلول، گفت: قبل از رسیدن به کارآزمایی بالینی باید آزمایش هایی در شرایط آزمایشگاهی و سپس در مدل های حیوانی انجام شوند. سلول مورد نظر باید در شرایط آزمایشگاهی قابلیت استحصال و تکثیر مناسب را داشته باشد، طول عمر و پایداری ژنومی مناسبی داشته و دارای قابلیت های تمایزی مورد نظر در شرایط کشت باشد.

عضو هیأت علمی گروه سلولی- مولکولی دانشگاه فردوسی مشهد، اعلام کرد: پس از مطالعات برون تنی، ایمنی، اثربخشی و کارآیی سلول درمانی در مدل های جانوری بیماری مورد نظر آنالیز می شوند. در صورت موفقیت، پس از تعریف یک کارآزمایی بالینی فاز I و دریافت مجوز از کمیته های اخلاق می توان وارد فاز بالینی شد.

وی در مورد تخلفات در سلول درمانی، مطرح کرد: ممکن است در برخی موارد پلاسمای غنی شده با پلاکت تحت عنوان سلول درمانی تزریق گردد؛ همچنین ممکن است سلول استفاده شده برای درمان کیفیت مناسب و ویژگی های مورد نظر برای سلول درمانی را نداشته باشد. یعنی در شرایط بهینه و اتاق تمیز استاندارد تهیه نشده باشد، سلول از نظر آلودگی های مختلف آنالیز نشده یا مواد مورد استفاده برای کشت گرید درمانی نداشته باشند. این موارد می توانند در اثربخشی درمان موثر باشند.

مقدم متین افزود: اگر کار در چارچوب های درست و کنترل شده انجام گردد، این مسائل کمتر خواهد شد. انتقال سلول از محل فراوری تا مصرف نیز شرایط خاصی دارد که اگر رعایت نگردد به کیفیت سلول آسیب می رساند و در درمان تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سلول درمانی، راهی برای درمان بیماری های پوستی، ارتوپدی و قلبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول درمانی، راهی برای درمان بیماری های پوستی، ارتوپدی و قلبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید