سنگ کلیه در مردان

به گزارش وبلاگ حسامم، در حالی که سنگ کلیه یک مشکل شایع بوده که زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما مشاهده شده که احتمال توسعه سنگ کلیه در مردان چهار برابر کمتر از زنان می باشد. در این جا فهرستی از علائم و روش های درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه در مردان

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

در حالی که سنگ کلیه یک مشکل شایع بوده که زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما مشاهده شده که احتمال توسعه سنگ کلیه در مردان چهار برابر کمتر از زنان می باشد. در این جا فهرستی از علائم و روش های درمان سنگ کلیه در مردان را ذکر می کنیم.

یکی از دردناک ترین و متاسفانه رایج ترین اختلال که مردان را تحت تاثیر قرار می دهد، وجود سنگ کلیه می باشد. هر چند که این اختلال اغلب زنان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما مردان نسبت به این بیماری حساس تر از زنان می باشند. برای همه مردان لازم است که اطلاعات لازم در رابطه با این بیماری را داشته باشند، در این جا بعضی از علائم و اقدامات درمانی مربوط به سنگ کلیه توضیح داده خواهد شد.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه رسوبات معدنی بلوری و سخت در قالب سنگ های کوچکی بوده که در کلیه و یا دستگاه ادرار تشکیل می شوند. یکی از شایع ترین اختلالات دستگاه گوارش بوده که تقریبا 10 درصد آمریکایی ها را در بعضی مراحل زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که همه افراد بزرگسال بالای 30 سال، خطر ابتلا به این بیماری در مردان نسبت به زنان و به ویژه مردان بالای 40 سال بالاتر می باشد. به منظور درک نحوه تشکیل این سنگ ها در بدن، ما باید نحوه کار دستگاه گوارش را به دقت درک کنیم.

تشکیل سنگ کلیه

کلیه ها اندام های لوبیایی شکل واقع در زیر دنده ها می باشند. عملکرد اصلی این اندام ها حذف آب و ضایعات اضافی از خون و فراوری ادرار می باشد. کلیه ها به حفظ تعادل پایدار نمک ها و دیگر املاح در خون هم یاری می نمایند. در حالی که بیشتر سنگ ها از بدن به وسیله جریان ادرار عبور می نمایند، اما سنگ هایی که دارای میزان بزرگ هستند، باعث انسداد حالب و ایجاد درد شدید می شوند. سنگ ها و یا کریستال ها حاصل مواد شیمیایی خاص در کلیه، تشکیل کریستال ها و اتصال آن ها به هم می باشد. اگرچه بسیاری از ترکیبات شیمیایی وجود دارد که می تواند به تشکیل سنگ در مجرای ادراری یاری کند، اما شایع ترین نوع سنگ کلیه در مردان شامل کلسیم با اگزالات و یا فسفات و اوریک اسید می باشد.

علل بروز سنگ کلیه در مردان

بسیاری دلایل برای بروز سنگ کلیه وجود دارد که شایع ترین آن ها عفونت دستگاه ادراری می باشد. داروهای خاصی هم شناخته شده اند که باعث بروز سنگ کلیه در مردان می شوند. بعضی جنبه های عادات سبک زندگی مانند نوشیدن آب کم، عدم وجود فعالیت های فیزیکی در دوره های طولانی مدت و مصرف بیش از حد اگزالات کلسیم می توانند به تشدید این مشکل یاری نمایند. در نهایت، ژنتیک عامل مهم بروز سنگ کلیه در افراد و به ویژه آن هایی که دارای سابقه ژنتیکی این بیماری هستند، می باشد.

به علت این که مردان دارای توده عضلانی بزرگتری در مقایسه با مردان هستند، احتمال بروز سنگ کلیه در آن ها بالاتر است. شکست روزانه بافت منجر به افزایش ضایعات متابولیکی و ایجاد سنگ کلیه می گردد.

علت دیگر این امر دستگاه ادراری پیچیده مردان در مقایسه با زنان می باشد. غده پروستات در مردان با افزایش سن بزرگ شده و منجر به ایجاد بیماری به نام هیپرتروفی خوش خیم پروستات شده و که این امر باعث ایجاد اشکال در تخلیه مثانه می گردد. با انسداد جریان خروجی مثانه، مواد شیمیایی و سمی که قرار بوده به خارج از بدن رانده شوند در مثانه تجمع یافته و باعث تشکیل کریستال و سنگ می گردند. ساختار مجرای ادرار آلت تناسلی هم به واسطه عفونت، کاتتریزاسیون، آسیب به آلت تناسلی ممکن است جریان خروج از مثانه را به حداقل رسانده و به تشکیل کریستال ها یاری کند.

علائم سنگ کلیه در مردان

علائم خاص:

درد شدی به ویژه در هنگام ادرار

اسپاسم موثر بر یک و یا هر دو طرف کمر

درد در ناحیه شکم و اندام تناسلی

علائم دیگر

حالت تهوع، تب و لرز، خون در ادرار

چندین علامت دیگر سنگ کلیه هم ممکن است که وجود داشته باشد. عفونت دستگاه ادرار یکی دیگر از علائم شایع می باشد. مردان مبتلا به سنگ کلیه مکررا احتیاج به انجام ادرار پیدا می نمایند و ادرار آن ها بوی ناپاک داده و رنگی می باشد.

درمان سنگ کلیه

بر اساس میزان و نوع سنگ، گزینه های درمان متنوع می باشد. مصرف کافی آب و ورزش می تواند به انحلال سنگ های کوچک کمتر از یک اینچ یاری کند، به طوری که این سنگ ها به صورت طبیعی به وسیله ادرار دفع می شوند. با این حال، سنگ های بزرگتر ممکن است به صورت ذکر شده درمان نشوند. رایج ترین درمان سنگ های بزرگ استفاده از سنگ شکنی امواج شوک می باشد. در این روش، سنگ کلیه در زیر اشعه ایکس یا فراصوت قرار داده شده و امواج شوک سنگ ها را به ذرات کوچک تر خرد می نماید، هنگامی که این سنگ ها به قطعات کوچک تبدیل شدند، به راحتی به وسیله ادرار دفع می شوند. بعضی مواقع، حذف سنگ ها به وسیله عمل جراحی ممکن است ضروری باشد که به اسم نفرولیتوتومی شناخته می گردد.

برترین روش به منظور رهایی از شر سنگ های کلیه اتخاذ سبک زندگی بوده که باعث پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه می گردد. نوشیدن آب فراوان، به ویژه بعد از ورزش و انجام فعالیت های شدید بدنی ضروری می باشد. همراه با این، در صورتی که شما مستعد ابتلا به سنگ های اگزالات کلسیم هستید، از مصرف غذهای غنی از کلسیم مانند شیر و شکلات پرهیز کنید. در صورتی که مستعد ابتلا به سنگ های اوریک اسید هستید از مصرف غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت اجتناب کنید. با این حال، شیر و گوشت دارای خواص تغذیه ای فراوانی بوده، به طوری که عدم استفاده از چنین غذاهایی دارای خطراتی برای سلامت بدن می باشد. در این موارد، میزان میانه آن ها را مصرف کنید. با این وجود، هیچ چیز جایگزین مشاوره خوب با پزشک باتجربه نیست. در صورتی که تغییرات طولانی مدت در برنامه غذایی و ورزش خود ایجاد نموده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راسخون

به "سنگ کلیه در مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ کلیه در مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید