موشکافی دوربین آیفون 13 پرو مکس؛ پیشرفته ترین دوربین اپل

به گزارش وبلاگ حسامم، اپل شب گذشته از گوشی های سری آیفون 13 به اسم جانشین سری آیفون 12 رونمایی کرد. محصولاتی که خیلی از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با نسل گذشته ندارند اما مشخصات فنی آن ها به نسبت قبل پیشرفت خوبی داشته است. یکی از این بخش ها دوربین است که به خصوص در مدل آیفون 13 پرو مکس شاهد پیشرفت خوبی هستیم.

موشکافی دوربین آیفون 13 پرو مکس؛ پیشرفته ترین دوربین اپل

اپل معمولا هر سال به قابلیت های دوربین پرچم دارهای خود اضافه می نماید و سال جاری هم از این قاعده مستثنی نبود. تمام مدل های آیفون در بخش دوربین پیشرفت جزئی داشته اند اما به نظر می رسد اپل باز هم توجه ویژه ای به دو مدل پرو و پرو مکس داشت؛ تا جایی که دوربین آیفون 13 پرو مکس را پیشرفته ترین دوربین بکار رفته در کل آیفون ها می داند.

طبیعتا انتظاری جز این هم نداشتیم. قطعا این آیفون 13 پرو مکس است که باید به اسم نماینده اپل در مقابل پرچم داران قدرتمند بازار نظیر گلکسی S22 اولترا، شیائومی می 12 اولترا و… ایستادگی کند. بنابراین طبیعی بود شرکت آمریکایی توجه ویژه ای به آن داشته باشد.

اپل در رویداد معرفی از این گوشی ها هم جملات خاصی را برای تعریف و تمجید از آیفون 13 پرو و پرو مکس به زبان آورد با این مضمون که این دو گوشی، سری پرو از آیفون ها را بیش از پیش بهتر نموده اند چرا که از قابلیت های بسیار خوبی بهره می برند و تجربه کار با آن ها هم بی نظیر خواهد بود. البته در این بین بسیاری از توجه ها به سمت دوربین آیفون 13 پرو و پرو مکس بود چرا که اپل قابلیت های مجذوب نمایندهی را نظیر بهبود زوم اپتیکال، عکاسی ماکرو، حالت سینماتیک، ProRes و دالبی ویژن را برای آن در نظر گرفت. نمایشگر سوپر رتینا با رفرش ریت 120 هرتز هم نهایت مجذوب نمایندهیتی بود که اپل می توانست برای پرچم دارهای خود در نظر بگیرد تا آن ها را بیش از پیش به محصولاتی مجذوب نماینده و ارزشمند تبدیل کند.

به طور خلاصه بخواهیم بگوییم همه چیز تازه شده است. از تراشه پردازش تصویر تازه گرفته تا استفاده از سنسوری عظیم تر با گگرددگی دیافراگم بسیار باز (f/1.5) تا متوجه شوید اپل تا چه مقدار به دوربین آیفون 13 پرو مکس توجه نموده است. در واقع باید گفت در این گوشی، نهایت کیفیت نرم افزاری با سخت افزار دست به دست هم دادند تا نتیجه ای شگفت انگیز رقم بخورد. حال باید دید آیا در عمل هم این چنین خواهد بود یا باز هم اسیر تبلیغات اغوانماینده اپل شدیم.

مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری دوربین آیفون 13 پرو و پرو مکس

آیفون 13 پرو و پرو مکس از لحاظ مشخصات دوربین در یک سطح قرار دارند و تفاوت خاصی بین آن ها مشاهده نمی گردد. هر دو گوشی از سه دوربین روی پنل پشتی خود بهره می برند که شامل 12 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی فوق عریض و 12 مگاپیکسلی تله فوتو می شوند. از لحاظ مگاپیکسل تفاوتی دیده نمی گردد اما از لحاظ یک سری قابلیت هایی که معمولا از چشم کاربران دور می ماند چرا؛ تفاوت های اساسی دیده می گردد. مشخصات دوربین این دو گوشی به توضیح زیر است؛

  • دوربین اصلی با لنز 26 میلی متری و گگرددگی دیافراگم f/1.5 و مقدار پیکسل 1.9 میکرومتر
  • دوربین فوق عریض با زاویه تحت پوشش 120 درجه، لنز 13 میلی متری و گگرددگی دیافراگم f/1.8
  • دوربین تله فوتو با زوم 3 برابری اپتیکال و لنز 77 میلی متری

نکته قابل توجه در رابطه با دوربین آیفون 13 پرو و پرو مکس، گگرددگی دیافراگم آن هاست که به f/1.5 می رسد. این یعنی دوربین این دو گوشی حین عکاسی تا جایی که امکان دارد نور را جذب می نماید و تصاویر با بالاترین جزئیات ممکن به ثبت می رسند. علاوه بر این ها مقدار سنسور و پیکسل این دوربین هم بسیار عظیم است. به ادعای اپل، این عظیم ترین سنسوری است که تا به امروز در یک آیفون استفاده شده است. همه این ها در کنار هم باعث شده اند دوربین اصلی آیفون 13 پرو مکس به یکی از برترین دوربین های گوشی در سال 2021 و بعد از آن تبدیل گردد.

پیشرفت دوربین آیفون 13 پرو مکس به همین جا خلاصه نمی گردد. اپل این بار حالت شب را به دوربین فوق عریض و تله فوتوی این گوشی هم اضافه نموده است تا بدین ترتیب گوشی در نور شب هم در حالتی که محدوده زیادی را تحت پوشش خود دارد و هم در حالتی که روی یک سوژه به صورت اپتیکال زوم می نماید به شکل بهتری به عکاسی بپردازد.

علاوه بر این دو، لرزشگیر سنسور شیفت هم در دوربین های هر دو مدل پرو و پرو مکس اضافه شده است؛ بدین ترتیب لرزش های ناخواسته حین عکاسی هم تأثیر چندانی روی کیفیت آن ها نخواهد داشت چرا که حرکت فیزیکی سنسور در جهتی مخالف جهت حرکت دست نه تنها در طول روز بلکه در نور شب هم می تواند با ثابت نگه داشتن دوربین، نتیجه خوبی را رقم بزند.

نمونه تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین آیفون 13 پرو مکس

تصاویری که مشاهده می کنید همگی با دوربین آیفون 13 پرو مکس به ثبت رسیده اند که فوق العاده باکیفیت هم هستند. البته برای اینکه به طور دقیق تر به کیفیت عملکرد این گوشی در زمینه عکاسی پی ببریم، باید محصولی دیگر را با آن مقایسه کنیم اما فعلا فرصت این کار پیش نیامده است چون هنوز نماینده های اپل رسما در دسترس قرار نگرفته اند.

با این حال به نظر می رسد آیفون 13 پرو مکس یک گوشی فوق العاده در این زمینه باشد. چرا که پردازنده قدرتمند A15 که در آن بخ کار گرفته شده است از توانایی محاسباتی زیادی برخوردار است و موتور پردازشگر عصبی آن هم قدرت زیادی دارد. البته که دوربین ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است؛ یعنی هر دو بخش باید برترین عملکرد را داشته باشند تا تصویری با بیشترین جزئیات و کیفیت به ثبت برسد. مثلا اگر سخت افزار در دوربین خوب باشد، جذب نور بهتری صورت می گیرد و به یاری نرم افزار هم یک سری نویزها از تصویر حذف می گردد.

برای مثال کاربر می تواند با وجود بهره مندی از سخت افزار قدرتمندی که گوشی دارد، از انواع و اقسام فیلترها با رنگ ها و کنتراست مختلف استفاده کند در حالی که اندکی از کیفیت طبیعی تصویر مورد نظر هم کاسته نگردد. تراشه تازه آیفون 15 بعلاوه از قابلیت HDR پیشرفته هم بهره می برد که باعث بهبود رنگ، کنتراست، نوردهی و .. در شرایط نوری مختلف می گردد. قابلیت Deep Fusion و Apple ProRAW و بعلاوه حالت پرتره هم به لطف تراشه تازه عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارند.

دوربین فوق عریض و حالت ماکرو در آیفون 13 پرو و پرو مکس

دوربین فوق عریض در آیفون 13 پرو مکس پیشرفت بسیار خوبی داشته است. گگرددگی دریچه دیافراگم این دوربین اکنون به f/1.8 می رسد تا بدین ترتیب عملکرد آن در نور شب بسیار بهتر از قبل گردد. به خصوص اینکه اپل اکنون حالت شب را هم به این دوربین افزود تا بدین ترتیب همه چیز برای ثبت تصاویری بی نظیر در نور شب مهیا باشد.

اپل مدعی شده است که عملکرد دوربین فوق عریض در آیفون 13 پرو مکس حدود 92 درصد بهتر از نمونه بکار رفته در آیفون 12 پرو مکس است و این یعنی یک سنسور کاملا تازه و قدرتمند. این دوربین اما از سیستم فوکوس اتوماتیک هم بهره می برد تا تصاویر ثبت شده کیفیت و جزئیات بیشتری داشته باشند. اما این تمام ماجرا نیست، اضافه شدن این سیستم به دوربین فوق عریض یک قابلیت دیگر را هم فعال کرد و آن عکاسی ماکرو است.

در حالی که پرچم دارها یا حتی گوشی های مالی در دنیای اندروید چند سالی است که از دوربین های ماکرو بهره می برند اما قدرتمندترین پرچم دار اپل اکنون به چنین قابلیتی مجهز شد. در گوشی های نسل گذشته اپل ثبت تصاویر از سوژه هایی با فاصله نزدیک خیلی باکیفیت نمی شدند اما اکنون کاربر قادر است در فاصله دو سانتی متری هم از سوژه ها عکاسی کند.

ماکرو در آیفون 13 پرو مکس فقط همین کاربرد را نخواهد داشت و اجازه ضبط ویدیو، اسلوموشن و تایم لپس را هم به کاربر می دهد. بدین ترتیب آن دسته از کاربرانی که به ثبت تصاویر هنری علاقه مند هستند می توانند بیشترین استفاده را از آیفون 13 پرو و پرو مکس ببرند.

نمونه تصاویر ثبت شده در حالت ماکرو

دوربین تله فوتو

روی پنل پشتی آیفون 13 پرو و پرو مکس، علاوه بر دو دوربین عریض و فوق عریض، یک دوربین تله فوتو هم دیده می گردد که این بار 77 میلی متری است و قابلیت این را دارد که تا 3 برابر به صورت اپتیکال عظیم نمایی کند. به صورت ترکیبی هم اندازه زوم این دوربین به 6 برابر می رسد که در مقایسه با پرچم دارهای اندرویدی بسیار کم است اما برای خود اپل پیشرفت خوبی به شمار میرود.

دوربین تله فوتو حتی امکان ثبت تصاویر پرتره را هم دارد و با اعمال تکنیک های نرم افزاری نظیر فشرده سازی، تصاویری بدون اعوجاج و با کیفیت بالا ثبت می نماید. حالت صورت هم به نسبت زمانی که با یک لنز عریض تر پرتره بگیرید، به شکل بهتری حفظ می گردد. پیشرفت اپل در این زمینه می تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران محصولات این شرکت باشد. چرا که از آن سو در دنیای اندروید، کاربران از این قابلیت ها مدت هاست که بهره مند هستند.

فیلم برداری با آیفون 13 پرو و پرو مکس

فیلم برداری با آیفون ها همواره یکی از کارهای بسیار لذت بخشی بود که می شد انجام داد. در آیفون 13 پرو و پرو مکس هم چنین چیزی را شاهد هستیم. البته اپل خیلی در رویداد خود به فیلم برداری این گوشی ها اشاره نکرد چرا که تمرکز آن کمتر روی این بخش بود. اما با این حال یک حالت فیلم برداری بود که خیلی جلب توجه کرد و آن هم سینماتوگرافی بود.

یکی از قابلیت های تازهی که قطعا با استقبال زیاد ویدیو گرافیست ها روبرو خواهد شد، حالت سینماتیک است که به صورت لحظه ای قادر به تغییر فوکوس روی سوژه های مختلف است. چنین صحنه ای را شاید بارها در فیلم های مختلف دیده باشید اما کمتر ذهنتان به آن توجه نموده است. چرا که خیلی آرام و دقیق اتفاق می افتد. همانطور که گفته شد، به یاری این قابلیت، فوکوس به صورت لحظه ای از سوژه در حال حرکت به سوژه دیگری که مد نظر است تغییر می نماید.

کاربران آیفون های تازه قادر هستند به صورت دستی چه در لحظه ضبط ویدیو و چه بعد از آن، در اپلیکیشن هایی نظیر Photos و iMovie برای iOS، فوکوس را روی سوژه ها تغییر دهند تا بدین ترتیب اولین محصولاتی لقب بگیرند که چنین امکانی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

حالت سینماتیک در حالت دالبی ویژن HDR به ضبط ویدیو می پردازد. بعلاوه آیفون 13 پرو و پرو مکس از قابلیت ProRes.2 هم بهره می برند. ProRes کدکی است که برای انواع و اقسام محتواها به کار می رود و به لطف وجود تراشه A15 شاهد پشتیبانی از آن در گوشی های تازه اپل هستیم. همه این موارد در کنار هم، آیفون 13 پرو و پرو مکس را در امر فیلم برداری، به محصولاتی فوق العاده مجذوب نماینده و کامل بدل می نمایند که سخت است بخواهیم رقیبی را در حال حاضر برای آن ها متصور شویم.

با این حال هنوز نماینده های اپل رسما راهی بازار نشده اند و باید منتظر ماند و دید آیا بعد از ورودشان به بازار، آنچه که در رابطه با آن ها ادعا می شد به حقیقت می پیوندد یا خیر.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "موشکافی دوربین آیفون 13 پرو مکس؛ پیشرفته ترین دوربین اپل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشکافی دوربین آیفون 13 پرو مکس؛ پیشرفته ترین دوربین اپل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید