وزارت علوم در سال 98 هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن های علمی معدن نکرد، لزوم حرکت انجمن های علمی به سمت اشتغال زایی

به گزارش وبلاگ حسامم، دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه برای صدور مدرک از انجمن علمی هزینه ای جداگانه طلب می نماید و در واقع نه تنها به انجمن ها یاری اقتصادی نمی نماید بلکه از آن ها هزینه نیز دریافت می نماید.

وزارت علوم در سال 98 هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن های علمی معدن نکرد، لزوم حرکت انجمن های علمی به سمت اشتغال زایی

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ حسامم، فراوری علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می گردد که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن های علمی دانشجویی از جمله تشکل هایی هستند که می توانند به طور جدی به موضوع فراوری علم وارد شوند و فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می گردد.

اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در صندلی حقیقی آن، خبرگزاری وبلاگ حسامم را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله مصاحبههایی پای صحبت رؤسای دانشگاه ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش های این انجمن ها بپردازد.

در این مصاحبه میزبان محمدمهدی کارآموزیان، دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.

دانشجویان درباره کاربرد پژوهش های دانشگاهی اطلاعات اندکی دارند/ لزوم توجه بیشتر وزارت بهداشت به انجمن های علمی

لزوم حضور صنعتگران در کلاس درس دانشجویان برای کاهش شکاف میان دانشگاه و صنعت

وبلاگ حسامم: انجمن های علمی و دانشگاه ها چگونه می توانند به فراوری علم یاری نمایند؟

کارآموزیان: دانشگاه در گام های مختلفی می تواند به فراوری علم یاری کند. یکی از کارهای موثر در این موضوع، تجهیز کردن خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی است، بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی قدیمی و بدون کارایی و دقت لازم بوده و بعضی وسایل مربوط به 60 سال پیش است.

همچنین ارائه دروس تئوری به صورت کاربردی از مهم ترین کارهای انجمن های علمی برای فراوری علم است؛ دروس تئوری باید همراه با فعالیت در فیلد کاری و یا محیط مشابه صنعت باشند تا دانشجو درکی از واقعیت مبحث به دست بیاورد.

خوب است در بعضی از جلسات درس، به جای اساتید که صرفاً کار آکادمیک انجام می دهند، افرادی از صنعت در کلاس های درس دانشجویان حاضر شوند تا این شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه کاهش یابد و مستندهایی مربوط به صنعت تهیه و در کلاس های درس پخش گردد.

فعالیت انجمن های علمی به افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت یاری می نماید

وبلاگ حسامم: نقش انجمن های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟

کارآموزیان: در شرایط فعلی که دانشگاه بدون توجه به احتیاجها و درخواست های صنعت در حال حرکت رو به جلو است، انجمن های علمی دانشجویی می توانند با برگزاری بازدیدهای علمی، دوره های آموزشی تخصصی در فضای صنعت، برگزاری کارگاه با مدرس هایی از جنس صنعت به کم شدن فاصله بین صنعت و دانشگاه یاری نموده و در واقع فعالیت انجمن های علمی به افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت یاری می نمایند.

وزارت علوم در سال 98 هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن های علمی معدن نکرد

وبلاگ حسامم: رویکرد وزارت علوم را در مورد حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می کنید؟

کارآموزیان: وزارت علوم در ابتدای تشکیل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی حمایت نسبتاً خوبی از این تشکل داشت ولی با گذر زمان و کم شدن بودجه این وزارتخانه، حمایت ها رفته رفته کمرنگ شد تا جایی که در سال 98 وزارت علوم هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات هر ساله اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی رشته معدن نکرد و آن را به دست فراموشی سپرد.

وزارت علوم می توانست با حمایت های نقدی اندک و یا یکپارچه کردن سیستم انجمن های علمی دانشجویی به رشد و ترقی این نهاد یاری شایانی کند.

دانشگاه به جای یاری به انجمن علمی، پول از آن ها می گیرد

وبلاگ حسامم: آسیب ها و چالش های انجمن های علمی دانشجویی چیست؟

کارآموزیان: انجمن های علمی دانشجویی احتیاج به بودجه ای تعیین برای برگزاری کلاس، دوره، کارگاه و... دارند.

این درحالی است که در سالیان اخیر دانشگاه هیچ حمایتی از این نهاد دانشجویی انجام نمی دهد و تامین هزینه های جاری انجمن را به خود آن واگذار نموده است به این معنی که هر انجمن برای ادامه فعالیت های خود احتیاجمند کسب درآمد به صورت خاص و شخصی است.

این امر موجب می گردد که هزینه دوره ها و بازدیدهای برگزار شده توسط انجمن علمی افزایش پیدا کند چراکه این نهاد مجبور است هزینه های خود را با برگزاری این رویدادها تامین کند.

اتفاق جالب آن است که دانشگاه برای صدور مدرک از انجمن علمی هزینه ای جداگانه طلب می نماید یعنی دانشگاه نه تنها به انجمن های علمی یاری اقتصادی نمی نماید بلکه از آن ها هزینه هم دریافت می نماید.

لزوم حرکت انجمن های علمی به سمت اشتغال زایی

وبلاگ حسامم: چه راهکاری برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟

کارآموزیان: انجمن های علمی باید به صورت مستقل مشغول ارتباط گیری با فضای صنعت شوند، به عنوان مثال انجمن علمی دانشجویی معدن امیرکبیر در سال 98 با شرکت های مختلف خصوصی و دولتی در رشته معدن مذاکره کرد و آمادگی خود را برای یاری یا انجام پروژه های مربوطه گفت.

نتیجه این مذاکرات انجام چند پروژه با کسب درآمد برای افراد و اشتغال زایی چند نفر از دانشجویان برتر در این شرکت ها شد و در این راستا باید انجمن های علمی به سمت اشتغال آفرینی بروند.

وبلاگ حسامم: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن های علمی چگونه شروع شد؟

کارآموزیان: بنده از ترم اول که وارد دانشگاه شدم، با دبیر انجمن علمی دانشجویی در سالن ورزشی آشنا شدم و بعد از شرحات وی درباره فعالیت های انجمن مشتاق شدم تا به عنوان یک عضو داوطلب در انجمن علمی فعالیت داشته باشم.

پس از دو سال و نیم فعالیت در انجمن علمی در انتخابات رسمی آن شرکت کردم و به عنوان دبیر انجمن علمی منصوب شدم.

وبلاگ حسامم: درباره انجمن علمی دانشجویی معدن دانشگاه امیرکبیر شرح دهید. از ابتدای شکل گیری این انجمن تا به امروز چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

کارآموزیان: انجمن علمی مهندسی معدن امیرکبیر دارای یک نشریه علمی قدرتمند به نام بلور بوده که تا به حال 43 شماره از آن به صورت فصلنامه منتشر شده است.

رسم هر ساله این انجمن برگزاری همایش روز معدن در تاریخ اول خرداد هر سال در دانشگاه امیرکبیر است که در این همایش افراد و مدیران مختلفی از صنعت، وزارتخانه و دانشگاه گرد هم می آیند و درباره مسائل و مسائل مختلف مصاحبه می نمایند.

4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "وزارت علوم در سال 98 هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن های علمی معدن نکرد، لزوم حرکت انجمن های علمی به سمت اشتغال زایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت علوم در سال 98 هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن های علمی معدن نکرد، لزوم حرکت انجمن های علمی به سمت اشتغال زایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید