این شایعات را درباره کرونا باور نکنید!

به گزارش وبلاگ حسامم، در روز های قرنطینه در بیشتر کشورهای دنیا هستیم و در این راستا پدیده هایی همواره در این بحران ها بروز می یابند که در تاریخ نیز نمونه های آن وجود داشته است. اینترنت و فضای مجازی محل مناسبی برای اشاعه اینگونه شایعات درباره کرونا ویروس هستند. در مقاله حاضر به آنالیز بعضی از مهمترین و معروف ترین این شایعات میپردازیم.

این شایعات را درباره کرونا باور نکنید!

1- کرونا ویروس به نوع خطرناک تری جهش پیدا نموده است

واقعیت چیست؟ در واقع کرونا ویروس از آاز در دو نوع مختلف گزارش شده است که انواع L و S نامیده شده اند. در نوع L که 70 درصد مبتلایان بدان دچار هستند علائم شدید تر و واگیر ویروس بیشتر است. اما در نوع S که این روزها بیشتر در چین مشاهده می شوند ویروس های پیر و کندی هستند که هم علائم خفیف تری دارند و هم قدرت سرایت پایینتری دارند. این موضوع می تواند توضیحی برای کاهش ابتلا به کرونا ویروس در روز های اخیر در چین باشد. این نتیجه گیری در حال حاضر کمی سود است و تحقیقات بایستی هر چه بیشتر و کمل تر روی این زمینه انجام گردد. در کل باید گفت مدرک علمی برای این ادعا وجود نداشته و تنها مورد تعیین در این باره این است که کرونا ویروس در دو نوع مختلف دیده می گردد.

2- افراد کرونایی بعد از بهبود و گذراندن دوران قرنطینه، باز هم ناقل این ویروس هستند

فعلا هیچ مدرکی مبنی بر درستی این ادعا وجود ندارد. افرادی که یکبار به این ویروس مبتلا می شوند در مقابل آن ایمن هستند و بار دیگر به ان مبتلا نمی شوند و ویروسی در بدن آنها نخواهد ماند. اما ممکن است بدلیل حضور در بیمارستان و مراکز درمانی و نیز میزان کمی از ویروس تا چند روز در فرد وجود داشته باشد. بخاطر همین پزشکان توصیه می نمایند که بعد از سلامتی و مرخصی از بیمارستان دست کم 14 روز در قرنطینه مانده و از تماس با دیگران بپرهیزید.

3- کرونا ویروس نو از همه کرونا ویروس های خانواده کرونا ویروس کشنده تر است

این مطلب به هیچ عنوان درست نیست. قدرت اساسی این ویروس ویژگی سرایت بالای آن است لذا افراد بیشتری را بیمار میکند. اما در واقع با توجه به میزان جان باختگان این بیماری حدود 3.5 درصد بوده و در مقابل سایر ویروس های خانواده کرونا ویروس مانند ابولا 90 درصد، سارس 10 درصد بسیار کمتر است اما از انفلوانزای معمولی با 1 درصد مرگ و میر امار تلفات بیشتری دارد.

4- آسیایی ها در مقابل این بیماری آسیب پذیر ترند!

از انجاییکه ابتدا در چین این رخ داد این شایعه معروف شد که اسیایی ها نسبت به این ویروس محافظت و قدرت ایمنی کمتری دارند. گرچه شمار بسیاری افراد در چین به این بیماری مبتلا شده اند اما هنوز هیچ سند علمی مرتبط با این موضوع وجود ندارد و این مسئله کاملا شایعه و کذب است.

5- افراد پیر بیشتر در معرض خطر هستند.

این مطلب به طور کل درست نیست. همه افراد در سنین مختلف در معرض خطر این بیماری قرار دارند. افراد مسن تر معمولا بدلیل ابتلا به بیماری های مزمنی مانند دیابت، بیماری های تنفسی، و بیماری های قلبی بدلیل ضعف بدنی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. میانه سن افرادی که به این بیماری دچار شده اند 51 سال اعلام شده است. افراد بین 30 تا 69 سال78 درصد از میزان مبتلایان را به خود اختصاص داده است. درصد ابتلا بچه ها زیر 19 سال از همه سنین کمتر بوده و در بین کل بیماران فقط 2.5 درصد از بچه ها زیر 19 سال به آن مبتلا شده اند.

6- این ویروس در آزمایشگاه به طور مصنوعی ساخته شده است و نوعی سلاح بیولوژیکی است.

آزمایشگاه مرکزی چین در استان ووهان مرکز توجه بسیاری از شایعات مود در این زمینه است از جمله می توان به این گزارش از واشینگتون تایمز اشاره نموده که کرونا نوعی سلاح بیلوژیکی و پیشرفته به صورت مصنوعی است. و توانسته از سیستم حفاظتی این ازمایشگاه رد گردد و ایجاد اپیدمی نماید. شایعه دیگری نیز که در این زمینه ساخته شده است این است که این ویروس در مرکز تحقیقاتی ووهان تحت آنالیز بوده است. در ادامه یکی از کارمندان ای مرکز تعدادی از حیوانات آزمایشگاهی را به فروشگاه غذاهای دریایی برده و با آنها فروخته است! دانشمندان در سراسر دنیا این حرف را رد نموده اند و گزارش هایی از وجود این کرونا ویروس نو و چندین کرونا ویروس دیگر که در حیوانات وجود دارند ارائه نموده اند

7- آیا دریافت بسته های پستی از چین و غذا خوردن در بیرون از منزل ایرادی دارد؟

بسیاری از رستوران ها کسادی و کاهش بازار خود را گزارش نموده اند.واقعیت این است که ویروس کرونا به وسیله غذاهای پخته شده منتقل نمی گردد. اما مشکل رستوران این است: از آنجا که انتقال این بیماری به وسیله سیستم تنفسی صورت میگیرد بایستی در نظرز داشته باشیم تشکیل اجتماعات و جمع شدن دور هم باعث افزایش توسعه این بیماری می گردد لذا نرفتن به رستوران ها اکیدا توصیه می گردد. اما در خصوص بسته های پستی باید گفت که ویروس کرونای نو روی بسته های مقوایی و پستی چندان ماندگاری طولانی ای ندارد و کاملا بی خطر است.

8- آی ویتامین C و مرکبات می توانند در پیشگیری، کنترل و درمان و از این بیماری موثر باشند؟

ویتامین C و مرکبات برای انفلوانزای معمولی یاری درمان بسیار مناسبی هستند اما هنوز هیچ سند علمی برای این حرف که ویتامین C بتواند بدن را در مقابل کرونا مقاوم تر کند وجود ندارد.

9- آیا در زنان بار دار این بیماری به جنین سرایت می نماید؟

تا به امروز هیچ موردی از انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین وجود ندارد. در تاریخ 12 فوریه تحقیقی از 9 مادر باردار مبتلا به کرونا انجام شد که نوزادان همگی بعد از فراوری کاملا سالم بوده اند و تست کرونا در آنها منفی شده است.

10- ایا استفاده از چندین ماسک روی هم و یا استفاده از ماسک های ضخیم می تواند موثر باشد؟

استفاده از چندین ماسک یا ماسک های بسیار ضخیم در انتقال این بیماری هیچ تاثیر بیشتری ندارد و حتی ممکن است افراد را دچار مسائل تنفسی نماید. کرونا ویروس از نظر میزان در حد نانو است و یک ماسک معمولی موجود در بازار یا حتی ماسک دست ساز خانگی می تواند کارایی مناسب را داشته باشد.

منبع: اُکالا

به "این شایعات را درباره کرونا باور نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شایعات را درباره کرونا باور نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید