با شیرمورچه آشنا شویم!

به گزارش وبلاگ حسامم، شیرمورچه از راسته بالتوری ها و خانواده مورچه خواران است.

با شیرمورچه آشنا شویم!

این موجود دوره کامل دگردیسی (تخم، لارو، شفیره و بلوغ) را طی می نماید و در دوره بلوغ بال بدست آورده و پرواز می نماید. شیرمورها معمولا در منطقه ها خشک و شنی در سراسر دنیا زندگی می نمایند.

شیرمورچه یکی از شگفت انگیزترین موجوداتی است که تا به حال دیده ام. شاید این موجود را به این علت شیرمورچه نامیده اند که شکار اصلی آنها مورچه ها هستند. یکی از موارد قابل توجه در خصوص شیرمورچه (Antlion)، ساختن حفره های کوچک قیف مانند در شن و ماسه است که از آن به عنوان تله استفاده می نماید.

شیرمورچه لارو با یاری بدن بیضی شکل خود حفره هایی مخروطی شکل به قطر و ارتفاع 2 تا 4 سانتیمتر ایجاد نموده و با آرواره های بلند خود در انتهای حفره درون خاک پنهان شده و با آرامش و صبر در انتظار طعمه خود می نشینند.

معمولا شیب حفره دارای زاویه بحرانی برای حرکت شن و ماسه است، به طوری که با ورود طعمه دیواره ریزش نموده و طعمه را به سمت انتهای حفره و آرواره های شیرمورچه راهنمایی می نماید. در صورتی که مورچه یا دیگر حشرات به میزان کافی بزرگ باشند می توانند از این گودال مرگ فرار نمایند، اما معمولا شکار در برابر آرواره های قدرتمند شیرمورچه شانس چندانی ندارد.

پس از اینکه حشره ای در حفره افتاد، شیرمورچه با ریزش دیواره حفره با خبر شده و با یاری آرواره های خود سعی می نماید طعمه را به زیر خاک می کشد. گاهی نیز با آرواره های خود طعمه را چندین بار به دیواره حفره می کوبد تا بر آن فایق آید. بعلاوه برای از پای درآوردن حریف پس از آنکه آرواره های خود را در بدن حریف خود فرو کردند، از اسید فرمیکی که در غده شکمی خود دارند (با غلظت بالای 50 درصد) به بدن طعمه خود تخلیه می نمایند. درصورتی که حشره بخواهد فرار کند شیرمورچه به سمت دیواره حفره شن پرتاب می نماید که باعث ریزش هرچه بیشتر دیواره می گردد.

شیرمورچه بالغ معمولا شب ها پرواز می نماید و در پی جفت گیری است. معمولا چون دیگر حشرات پرنده به سمت نور کشیده می گردد.

اسید فرمیک علاوه بر از پای درآوردن طعمه باعث هضم آسان آن به وسیله شیرمورچه می گردد. شیرمورچه با استفاده از آرواره های خود که در بدن طعمه خود فرو می نماید، مایعات بدن آن را که به وسیله اسید تزریق شده، نرم تر نیز شده است را مکیده و سپس لاشه را از گودال خارج نموده و آن را برای قربانی بعدی آماده می نمایند.

حفره های ساخته شده به وسیله شیرمورچه را بیشتر در منطقه ها روستایی با خاک های نرم و ماسه ای و صحراهای شنی و ماسه ای می توانید ببینید.

منبع: ایران آتا

منبع: دالاهو

به "با شیرمورچه آشنا شویم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شیرمورچه آشنا شویم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید